طبیعتی سحرانگیز در قلب زاگرس:

تنگه مهریان بویراحمد، بهشت گمشده گردشگران ایرانی

رودى با کش وقوس و پیچیدگى خاص با رنگ آمیخته به سبز و فیروزه اى، در دره اى نه چندان عمیق انگار فرش سبز مواجى را به نمایش گذاشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛   شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای جاذبه های گردشگری و مناظر طبیعی و آب و هوای معتدلی است  و به همین خاطر در طول ایام سال به خصوص در دو فصل تابستان و بهار میزبان گردشگران بسایر زیادی است.

مهریان نام روستایی درشهرستان بویراحمد  

ارتفاع متوسط آن ازسطح دریا 1850مترمی باشد و از نظرطبیعی نیزمیان رودخانه مهریان درشرق و کوه های دناکه درشمال آن قرار دارد محصورشده است .

در واقع روستای مهریان یک دشت پای کوهی است که سه عنصر اصلی طبیعی یعنی کوه،دشت ورودخانه اقلیم آن را کنترل می کند , بگونه ای که با داشتن اقلیم سرد ومرطوب کوهستانی یکی از مناسب‌ترین اقلیم‌های قابل زیست کشور را بوجود آورده است.

 

تنگه مهریان بویراحمد، بهشت گمشده گردشگران ایرانی

در این مکان رودى با کش وقوس و پیچیدگى خاص با رنگ آمیخته به سبز و فیروزه اى، در دره اى نه چندان عمیق انگارى فرش سبز مواجى را به نمایش گذاشته است. درختان زیبایى اطراف این رودخانه سر خم کرده اند، گویی عاشقانى هستند که به ستایش این فرش فیروزه اى مى پردازند.

در این منطقه درخت ها کج و معوج درکنار هم قرارگرفته‌اند، آب زاییده از برف که در منطقه کاکان می‌گذرد، مسیری جدا از رود مهریان را طی می‌کند.

تنوع درختانی نظیر سپیدار، بلوط، افرا، چنار، کاج، انگور وحشی، بنه و باغات گردو در تنگ مهریان از ویژگی‌های این منطقه است.

 

تنگه مهریان بویراحمد، بهشت گمشده گردشگران ایرانی

تنگه مهریان در زمستان به دلیل مسافت چند کیلومتری که با پیست اسکی کاکان بویراحمد دارد هم محل رفت و آمد علاقه مندان به اسکی است,این تنگه در این فصل همچنین شاهد تشکیل یخی بزرگ بر روی صخره‌ای مقابل بارگاه امامزاده حسن است که این توده یخ روز شصتم زمستان شکسته شده و روز هفتادم (حدود دهم اسفندماه) با صدایی که کیلومترها شنیده می‌شود، از صخره فروریخته و مژده بهار می‌دهد.

آب زلال و شفاف رودخانه مهریان که بخشی از آن از چشمه‌های تنگ معروف به کبوتری است پس از طی مسیر به رودخانه بشار یاسوج و رودخانه کارون در استان خوزستان می‌ریزد.

 

تنگه مهریان بویراحمد، بهشت گمشده گردشگران ایرانی

در مسیرتنگه مهریان جاده یاسوج به کاکان  تنگه ای بسیار زیبا و سرسبز به نام تنگ دو آب چشمه چنار قرار دارد . اگر از تنگه سمت چپ جاده به سمت بالا حرکت کنیم نهر خروشانی در آن جاریست که این نهر از قله های شرقی رشته کوه دنا سرچشمه می گیرد.

عبور از تنگه مستلزم چندین بار عبور از آب نهر خواهد بود چرا که با چند متر پیاده روی در هر سوی نهر، مسیر پیاده روی به صخره های مجاور نهر منتهی شده و ناگزیر به انتخاب سوی دیگر نهر برای پیاده روی خواهید بود و در ادامه به تنگ بسیار زیبایی به نام تنگ کبوتری می رسیم که عرض این تنگ به کمتر از ده متر می رسد.

 

تنگه مهریان بویراحمد، بهشت گمشده گردشگران ایرانی

مزرعه پرورش ماهی در تنگه مهریان

این منطقه دیدنی علاوه بر زیبایی های چشم نواز می تواند مامنی باشد برای تورهای گردشگری وکوهنوردی مناطق جنوب کشورکه هر ساله ودر هر فصلی گروهای مختلفی از این قشر افراد برای گذراندن لحظاتی خوش به این تنگه سفر می کنند.

درتنگه‌  مهریان چند تنگ مهریان در فصل تابستان و بهار گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. در وصف این جاذبه همین بس که هزاران هزار چشم انداز طبیعی و دل انگیز در مقابل دیدگان رهگذران به رقص در آمده و با نقش‌ها و رنگ‌های گوناگون تصویری ماندگار از تابلوی زیبای طبیعت در ذهن نقش می‌بندد.

گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.