معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری مطرح کرد؛

تعیین تکلیف واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی/افتتاح ۲۰ هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید در هفته دولت

نریمان گفت: تا پایان سال کلید تمامی واحدهای دارای متقاضی مؤثر شهر جدید پرند به مالکان آنها تحویل داده خواهد شد .

 قیمت نهایی واحدهای مسکن مهر اعلام شده است / در انتخاب متقاضیان مسکن مهر بی‌دقتی شده است / تحویل 20 هزار واحد مسکن مهر در هفته دولتبه گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید مدیریت 19 شرکت را بر عهده دارد،  اظهار داشت: در هفته دولت افتتاح‌های واحدهای مسکن مهر متعددی در تمامی شهرهای جدید وجود دارد که تمامی این واحدها دارای خدمات زیربنایی و روبنایی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: حدود 20 هزار واحد مسکن مهر در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد و حدود 80 هزار خانوار با افتتاح‌های این واحدها خانه‌دار می‌شوند.

وی تصریح کرد: با اقداماتی که انجام داده‌ایم در اغلب شهرهای جدید کشور پرونده مسکن مهر بسته می‌شود و طبق آمارهای موجود پیشرفت فیزیکی مسکن مهر به بیش از 90 درصد رسیده است که در اغلب شهرها مشکل تعارض قانونی برطرف شده و در تعداد زیادی از واحدها با عدم استقبال متقاضیان برای تحویل واحدها مواجه هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به شهر پردیس اشاره کرد و گفت: در آغاز دولت یازدهم شهر پردیس را با پیشرفت فیزیکی 35 درصدی تحویل گرفتیم و امروز پیشرفت آن به بیش از 84 درصد رسیده است و در حال حاضر ما این شهر را با تمامی طرح‌های زیربنایی، روبنایی و فضای سبز به متقاضیان تحویل می‌دهیم.

 نریمان تصریح کرد: عملکرد شرکت  عمران پردیس بسیار شاخص‌تر و قابل اعتمادتر بوده و در حال حاضر بیش از 40 هزار واحد در این شهر در مرحله نازک کاری قرار دارد.

وی تاکید کرد: در صورتیکه توجه این شرکت تنها به بخش مسکن مهر معطوف بود بسیار زودتر از امروز واحدها به متقاضیان تحویل داده می‌شد اما ما سعی کرده‌ایم این واحدها را با تمامی طرح‌های زیربنایی و روبنایی به متقاضیان تحویل دهیم. تلاش این شرکت بر آن بوده که با رویکرد محله محوری واحدهای مسکن مهر را به بهره برداری برساند.

نریمان با اشاره به اینکه اکثر واحدهای مسکن مهر در همین امسال به متقاضیان تحویل داده می‌شود، اظهار داشت: برخی از واحدها با مشکل تعارض زمین روبرو شده است به طوریکه بخشی از زمین‌ها دارای ساحل شده‌اند و ما سعی کرده‌ایم این مشکل را از طریق بخش قضایی برطرف کنیم.

نریمان افزود: شهر پردیس به دلیل آنکه کلنگش نسبت به سایر شهرها دیر زده شد تحویل بخشی از واحدهای آن به سال آینده موکول می‌شود همچنین در شهر پرند پیشرفت فیزیکی به 91 درصد رسیده  و حدود 7 هزار واحد در این شهر فاقد متقاضی است و از سوی دیگر مشکل تعاونی‌ها نیز در این شهر وجود دارد که به زودی این مشکل نیز برطرف می‌شود و ما پاسخگوی متقاضیان در این شهرها هستیم.

وی افزود: در هفته دولت بیش از 7 هزار واحد به بهره برداری می‌رسد و تلاش خواهیم کرد آن تعدادی که فاقد متقاضی است در قالب مسکن اجتماعی دارای متقاضی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا پایان سال کلید تمامی واحدهای دارای متقاضی مؤثر این شهر جدید پرند به مالکان آنها تحویل داده خواهد شد و همچنین واحدهایی که دارای متقاضی غیر مؤثر نیز بوده به تعویق افتاده و واحدهای آنها جایگزین افراد خوش حساب‌ها می‌شود.

نریمان تصریح کرد : شهرهای پرند، صدرا، عالی شهر، گل‌بهار ، مجلسی و مهاجران جزو شهرهایی هستند که تمامی واحدهای آنها به پیشرفت فیزیکی صد در صدی رسیده  و سعی خواهیم کرد که اعتماد متقاضیان را در واحدهای مسکن مهر جذب کنیم.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه تردد ساکنین را در شهر هشتگرد از طریق اتصال متروی تهران به این شهر را تسهیل کرده‌ایم، گفت: با تخصیص اعتبارات دولتی متروی هشتگرد تا 6 ماه آینده به بهره برداری می‌رسد و با ایجاد این مترو استقبال مردم برای اسکان در شهرهای جدید از جمله هشتگرد افزایش می‌یابد .

شهر جدید هشتگرد از طریق قطار حومه‌ای به تهران وصل می‌‌شود

نریمان با اشاره به اینکه در حال حاضر بین 8 تا 10 هزار واحد فاقد متقاضی در شهرهایی همچون پرند و هشتگرد وجود دارد، گفت: با افتتاح این مترو میزان استقبال متقاضیان از واحدهای خالی از سکنه در این شهرها افزایش یافته و سعی خواهیم کرد با بهره برداری از قطارهای حومه‌ای اقدام به جذب متقاضی در این شهرها کنیم.

نریمان در ادامه با تأکید بر اینکه در حال حاضر حدوداً ۱۲۰ میلیارد تومان دیگر تا بهره برداری موقت مترو هشتگرد نیاز است، افزود: ما در این پروژه از منابع داخلی شرکت از طریق تهاتر، اوراق خزانه اسلامی و اعتبارات مستقیم دولت در حال اجرای این طرح هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در کل کشور در دولت‌های گذشته حدود 1 میلیون واحد مسکن مهر به بهره برداری رسید اما این دولت طی 4 سال گذشته حدود 900 هزار واحد به متقاضیان تحویل داده  و تنها 100 هزار واحد دیگر باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه ما در پردیس سعی کرده‌ایم یک شهر بزرگ در کنار کلان‌شهر تهران بسازیم، گفت:  در شهرها تنها اقدام به ساخت واحدها نمی‌کنیم، بلکه تمامی خدمات زیربنایی و روبنایی واحدها را نیز می‌سازیم و از سوی دیگر سعی خواهیم کرد این واحدها را با کیفیت بالا به دست متقاضیان برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمامی هزینه‌های زیربنایی این واحدها از طریق تهاتر و فروش زمین تامین می‌شود، گفت: ساخت دو کلان‌شهر بزرگ از جمله پرند و پردیس اقدام ساده‌ای نیست که ما توانستیم این دو شهر را در طی 4 سال به بهره برداری برسانیم. 

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید به راه اندازی قطارهای حومه‌ای اشاره کرد و گفت: شهر هشتگرد را از طریق متروی کرج به تهران ، شهر بهارستان و پولادشهر را به اصفهان و نیز گل‌بهار را به کلان‌شهر مشهد از طریق قطارهای حومه‌ای وصل خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: قطار حومه‌ای شهر گل‌بهار را از طریق یک شرکت بین‌المللی به شهر مشهد وصل خواهیم کرد و در حال حاضر در مراحل آماده سازی زیرساخت‌های آن هستیم که با این اقدام ارزش افزوده تمامی واحدها افزایش می‌یابد و ما می‌توانیم مانع افزایش جمعیت در کلان‌شهرها  و نیز افزایش حاشیه‌نشینی در این شهرها شویم.

7 هزار میلیارد تومان اعتبارات برای تامین نیازهای شهر جدید

 نریمان تصریح کرد:  کل اعتباراتی که برای تامین نیازهای شهر جدید اعلام شده ، حدود 7 هزار میلیارد تومان است که به طور قطع این میزان هزینه‌ها بیشتر خواهد شد.

وی درباره نسل نوی شهرهای جدید گفت: شهرهای کوشک، تابناک ، سیراب، تیس و مکران از جمله نسل نوی شهرهای جدیدی هستند که در سواحل مکران ساخته خواهند شد و ما سعی داریم با ساخت این شهرها از جمله تیس پاسخگوی توسعه بندر چابهار باشیم.

 مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید یادآور شد: برای پاسخگویی به مطالبات شهرهای جدید اقدام به انعقاد تفاهم نامه با شهرداری‌ها کرده‌ایم به طوری که ما تمامی هزینه‌های زیربنایی این شهرها را به شهرداری پرداخت می‌کنیم و شهرداری امکانات لازم را در این شهرها تکمیل می‌کند.

وی توضیح داد: همچنین با کشور آلمان ، کره جنوبی و ایتالیا قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم تا از تجربیات این کشورها در ساختمان سازی،  محله سازی و مسائل زیست محیطی و انرژی استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسکن اجتماعی در واحدهای خالی شهرهای جدید واگذار خواهد شد، گفت: بنیاد مسکن، کمیته امداد، بهزیستی و هلال‌احمر افراد نیازمند را شناسایی مکرده و با استفاده از تسهیلات خاص این واحدهای خالی را به آنها واگذار می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تحویل واحدهای مسکن مهر و شهر پردیس تنها منوط به تکمیل آورده است، گفت: در فاز 11 پردیس پیشرفت فیزیکی به 70 درصد رسیده  و ما در فازهای 11 و 8 ، 70 هزار نفر را جانمایی کرده‌ایم که تنها بخش کوچکی از فاز 8 باقی مانده که به زودی مشکلات آن را نیز حل و فصل خواهیم کرد.

در بخش تعاونی‌های مسکن هیچ نظارتی وجود نداشت

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه به شرکت هسا اشاره کرد و گفت: ما اولتیماتوم نهایی را به این شرکت پیمانکاری داده‌ایم و در صورتیکه واحدهای خود را در شهرهای هشتگرد  و پرند به موقع تحویل ندهد طبق قانون با این شرکت پیمانکاری برخورد خواهیم کرد . در حال حاضر این شرکت بخش عمده‌ای از واحدهای خود را تحویل داده  و بخش باقی مانده را نیز با پیگیری‌های انجام شده به زودی تحویل می‌دهیم.

نریمان در خصوص قیمت نهایی واحدهای مسکن مهر نیز گفت: تمامی قیمت‌های واحدهای مسکن مهر در قراردادها به صورت علی‌الحساب بود و پس از پایان کار قیمت نهایی واحدها مشخص می‌شد اما طی جلسه‌ای که گذاشته شد سال گذشته قیمت نهایی این واحدها مشخص گردید و افزایش قیمتی دیگر به این واحدها اطلاق نمی‌شود.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: ما در خصوص مشکلاتی که تعاونی‌ها برای متقاضیان واحدهای مسکن مهر ایجاد کرده‌اند تمام تلاش خود را کرده‌ایم اما رسیدگی به کلاه‌برداری‌های تعاونی‌ها مربوط به وزارت تعاون است اما ما همچنان اعلام آمادگی برای همکاری در خصوص مشکلات تعاونی‌ها می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: در بخش گل‌بهار بخشی از تعاونی‌ها زمین را گرفته و واحدی به متقاضیان تحویل نداده بودند که با پیگیری‌های این شرکت مشکل برطرف شد و متقاضیان توانستند واحدها را تحویل بگیرند.

نریمان در خاتمه یادآور شد: در بخش تعاونی‌های مسکن هیچ نظارتی وجود نداشت و ما در گل‌بهار با مسائلی همچون سودجویی حق اعضا را پایمال کردن مواجه شدیم که در این حوزه باید قوه قضائیه و وزارت تعاون حضور پیدا کند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار