سم پاشی بیش از381 هزار راس دام در جنوب کرمان

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: 381هزار و 54 راس دام سبک و سنگین در هفت شهر جنوبی استان علیه بیمارس تب کریمه کنگو سم پاشی شد.

سم پاشی بیش از381 هزار راس دام در جنوب کرمانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛ علی احمدی مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون 306 هزار و 924 راس دام سبک و 74 هزار و 130راس دام سنگین در منطقه جنوب کرمان علیه بیماری تب کریمه کنگو سم پاشی شد.


وی ادامه داد: علاوه بر سم پاشی این تعداد از دام، 797 هزار و 470 متر مربع جایگاه دام نیز توسط بخش دولتی در این منطقه علیه این بیماری سم پاشی شد.


وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 مورد مشکوک به این بیماری در جنوب کرمان گزارش شد که تشخیص قطعی همه موارد منفی اعلام شد.


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان افزود: اقدامات این اداره کل در راستای کنترل بیماری شامل مبارزه با انگل های خارجی دام و انجام فعالیت های ترویجی بود.


وی بیان کرد: به منظور ارتقای آگاهی دامداران در زمینه بیماری تب کریمه کنگو فعالیت های ترویجی متنوعی انجام شده است.


احمدی ادامه داد: برگزاری 31 دوره ترویجی، ضبط و پخش برنامه های رادیویی، تلویزیونی، فعالیت در فضای مجازی، چاپ بروشور و تراکت از اقدامات اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان در این زمینه می باشد.


شیوع این بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه ها) بیشتر مشاهده می گردد.


این بیماری در حیوانات اهلی هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد، همچنین تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها باشد، باعث انتقال بیماری می شود.


عشایر جنوب کرمان حدود یک میلیون و 200 هزار رأس دام در اختیار دارند که یک میلیون و 941 هزار و 954 هکتار از کل مراتع منطقه جیرفت و کهنوج جزء قلمرو آنان محسوب می شود.


اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان مستقل از مرکز استان هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد،‌ فاریاب،‌ رودبارجنوب، ‌کهنوج، ‌قعله گنج و منوجان را با جمعیت حدود یک میلیون نفر زیر پوشش دارد.

 

انتهای پیام/س

 

سم پاشی بیش از381 هزار راس دام علیه بیماری تب کنگو در جنوب کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار