باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

لباس فرم مدارس خرج تراشی یا کمک به کیفیت آموزشی؟

لباس فرم مدارس و رنگین کمانی از طراحی‌ها برای آن چالشی است که در روزهای منتهی به بازگشایی مدارس تب و تاب آن شدت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از اتفاقات جذاب و دوست داشتنی که با آغاز مدارس حال وهوای خاصی به شهر می دهد حضور دانش آموزان با لباس های فرم رنگی برای رفتن به مدارس است لباس هایی که برای دانش آموزان نیز می تواند تداعی کننده بازگشت به دوران تحصیل باشد.

البته این تنوع لباس فرم مدارس همچنین طرح و رنگ تعیین شده برای آن از سوی مدیران مدارس گاه با اختلاف سلیقه والدین یا دانش آموزان مواجه می شود همچنین قیمت و کیفیت لباسی که در فروشگاههای معرفی شده از سوی مدارس عرضه می‌شود از جمله مسایلی است که خانه و مدرسه را به چالش می‌کشاند.

لباس فرم مدارس؛ اجبار یا اختیار؟

چالش تنوع لباس مدارس یکی از دغدغه‌های مهمی است که هرساله شهریورماه اولیای دانش‌آموزان را درگیرمی‌کند و چندسالی است که تعیین لباس فرم برای مدارس با الگوی مشخصی برای هر مدرسه وجود دارد، این امر می‌تواند ابعاد مثبت و منفی را در برگیرد که بستگی به شرایط دانش آموز دارد.

به نظر می‌رسد تغییر الگوی لباس مدرسه نظارت چندانی را از سوی آموزش و پرورش به دنبال ندارد و در تهیه لباس فرم مدیران مدارس به صورت تحمیلی خانواده ها را بر آن داشته تا این لباس‌ها را از فروشگاه و خیاطی طرف قرارداد خریداری کنند.

هرچند هماهنگ بودن لباس دانش‌آموزان تاحدی چاره ای برای حذف فاصله طبقاتی محسوب می شود اما تغییر هر ساله این لباس های فرم برای خانواده هایی که توان مالی بالایی ندارند مشکل ساز خواهد بود علاوه بر این مساله تغییر هر ساله فرم مدارس یک نوع اسراف است چرا که امکان استفاده از لباس فرم مدارس برای مصارف دیگر چندان مناسب نبوده است و قطعا بدون استفاده خواهد ماند و در کنار هزینه هایی بالای نوشت افزار و سایر هزینه های مربوط به مدرسه این تغییر دائمی بار مالی به خانواده ها تحمیل می کند.

احمدعابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد ساماندهی وضعیت لباس مدرسه عنوان کرد: هنوز آیین نامه کاملی برای این منظور تهیه نشده و با بررسی ابعاد مختلف این موضوع در حال ارزیابی شرایط از جوانب مختلف و در نهایت ارائه نتیجه قطعی هستیم.

وی افزود :مواردی دیگری همچون تناسب لباس فرم با وضعیت اقلیمی، اختیاری یا اجباری بودن آن، تاثیر بر کیفیت آموزشی و مواردی دیگر از این قبیل مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

 

رنگین کمان رنگ ها در لباس فرم دانش آموزان /لباس فرم مدارس خرج تراشی یا کمک به کیفیت آموزشی؟

رنگ لباس ها، جاذبه ای برای دانش آموزان ابتدایی

از دیدگاه متخصصان تنوع رنگ بانشاط و شادابی رابطه مستقیم دارد و موجب می‌شود هیجانات کودکان، نوجوانان و جوانان به طور منطقی بروز کند.

نیسا محمودی روانشناس در در گفت وگو باخبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با بیان اینکه رنگ لباس ها و تشعشعات آن روی میزان اضطراب تاثیرگذار هستند، عنوان کرد: انتخاب رنگی مناسب برای لباس های مدرسه به ویژه در دانش آموزان ابتدایی از اهمیت بسزای برخوردار است.

وی ادامه داد:همانطور که فضای رنگی برای بچه ها جاذبه بیشتری دارد لباس های رنگی و روشن نیز برای دانش آموزان ابتدایی خوشایند خواهد بود و استفاده از لباس های رنگی به جهت اینکه نیازمند مراقبت بیشتر است به آموزش نظم بیشتر کمک می کند.

این روانشناس اظهار کرد: از نکات مثبتی که لباس فرم مدارس داشته ایجاد یکپارچگی و وحدت رویه در میان دانش آموزان است و از ایجاد فاصله طبقاتی و سوتفاهم ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

محمودی گفت: برای دانش آموزان مقاطع تحصیلی بالاتر استفاده از لباس های با رنگ و فرم متناسب با سن دانش آموز ضروری است.

ایده های رنگارنگ دانش آموزان و اولیا را جدی بگیریم

ایده‌های ویژه برای انتخاب پوشش مدارس دانش‌آموزان، تمامی ندارد و هر یک از والدین بر اساس نوع و سلیقه خود، ایده جالبی را مطرح می‌کند بنابراین باید بازنگری لباس فرم دانش‌آموزی، علایق دانش‌آموزان و تمایل آنها به زیبایی و مدل، مورد توجه قرار گیرد.

علی عراقی معاون اداره کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش‌ در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در مورد ساماندهی لباس فرم در مدارس‌ اظهار کرد: کار گروه‌ ساماندهی مد و لباس اسلامی و ایرانی در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد تشکیل شده و دستورالعملی‌ را برای ساماندهی تنظیم کرده است.

وی ادامه داد: در کارگروهی‌ که آموزش و پرورش و بخش‌هایی نظیر آن عضو هستند تأکید بر استفاده دانش‌آموزان از پوشاکی با الگوهای ایرانی و اسلامی و استفاده از پارچه ایرانی با طرح‌ها و مدل‌های جذاب برای دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته است.

معاون اداره کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش‌ در مورد روند تهیه لباس‌های فرم دانش‌آموزان که خارج از مدرسه انجام می‌شود، بیان کرد: اکنون مدارس با تولیدی‌های بخش خصوصی یا تولیدی‌های هنرجویان‌ کاردانش‌ فعالیت می‌کنند اما برای ساماندهی این شرایط آموزش و پرورش با همکاری وزارت ارشاد و نهادهای مربوطه‌ در حال تدوین دستورالعملی‌ برای تهیه لباس فرم دانش‌آموزان است و امیدواریم‌ تا مهر ماه این دستورالعمل برای مدارس اجرایی شود.

 وجود لباس فرم مزایا و معایب خاص خود را دارد که نیاز به بررسی دقیق تری داشته تا چالش های آن مانند بار مالی، جذابیت فرم و رنگ، ساماندهی توزیع آن و جمع شدن بازارهای سیاهی که گاهی در فروش لباس مدرسه ایجاد شده، جلوگیری کرده و کمکی به کاهش دغدغه  اولیا و دانش آموزان  بکند که این امر مستلزم توجه جدی تر آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی نظام تعلم وتربیت است.

انتهای پیام/

 

 لباس فرم مدارس؛  ضرورت یا  اختیار؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
France
پارسا
۱۷:۴۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
دوست عزیزی که میگی شما مدرسه هارو دیدی، چند تا رو دیدی واقعا؟ لباس های زشت و جنس بی کیفیت و ناراحت و اجباری کجاش باعث شاد شدنه، در ضمن من هیچ جا نشنیدم لباس شون رو خودشون بدوزن احتمالا مدرسه شما استثنا بوده و 99 درصد مدارس مردم رو مجبور میکنن از جایی که خودشون میگن لباسو بخرن تا خودشون سود کنن.
France
امید
۱۷:۳۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
اولا که فقط دانش اموزا حق نظر دارن چون اونان که قراره لباسو بپوشن. دوما، این لباسای تنگ و گشاد، ناراحت، زشت، گرما جذب کن و اجباری، واقعا چه فایده ای داره
Iran (Islamic Republic of)
لباس فرم واجبه
۱۶:۴۲ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
لباس مدرسه به آدم کمک میکنه که شاد باشه و همیشه در مدرسه هامن دیدم که لباس های مدرسه ها همشون رنگ های شاد وساده و زیبا دارن ما لباس های مدرسه مون رو خودمون میدوزیم و خیلی تمیز و زیبا و پولش هم کم تره مگه مجبوری بری لباس بخری گرون آخه مگه مجبورید با خودتون خرج تراشی کنید خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
خیلی خوبه لباس فرم باشه
Iran (Islamic Republic of)
امین تقی زاده
۱۴:۵۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
فرم مدارس مانعی برای اشتیاق تحصیلیو خلاقیت دانش آموزان می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
در شهر کرمانشاه سازمان دانش آموزی مجری معرفی مدارس به خیاطی ها شده و عملا راه تخفیف ها را بسته چون این بابت به ازای هر دست پورسانت از خیاطی ها می گیرد و از این طریق بودجه سازمان داش آموزی را تامین می کند همچنین برای همه ی مدارس خصوصا ابتدایی ها تا حداکثر چهارصد هزار تومان از بوفه مدارس طبق بخشنامه رسمی دریافت نمود
Iran (Islamic Republic of)
سعید معین
۱۲:۰۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
طرح کلی چیز خوبی است ولی در عمل وسیله ای شده برای کاسبی مدارس. چرا مدارس هر سال رنگ و طرح روپوش را عوض می کنند؟ جواب واضح است : - برای اینکه دانش آموز نتواند سال بعد هم ، همان روپوش را بپوشد یا به کسی بدهد تا از آن استفاده کند. حتی اردوهای دانش آموزی هم همین طرح و نقشه است. اردوهای اجباری که مقصود اصلی همان پول است. اهالی فرهنگ و این همه حقه و نیرنگ و بی انصافی!؟! خدا به داد بچه ها برسد.
Iran (Islamic Republic of)
محسن محمودی مهر
۱۲:۰۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
به عنوان یک معلم میگویم به دلایل زیاد باید لباس فرم باشد
Iran (Islamic Republic of)
محسن محمودی مهر
۱۲:۰۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
به عنوان یک معلم میگویم به دلایل زیاد باید لباس فرم باشد
Iran (Islamic Republic of)
شکوری
۱۱:۳۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
لباس یک نواخت ویک رنگ ومحترمانه خیلی خوب است خصوصا شاداب هستندوباعث شادی بچه ها و و میشود وبرای آنهایی هم که ندارهستندانشا الله مدیران محترم تدبیرکنند تامبادا،مبادا،مباداکسی سرافکنده شود.
Iran (Islamic Republic of)
شکوری
۱۱:۳۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
لباس یک نواخت ویک رنگ ومحترمانه خیلی خوب است خصوصا شاداب هستندوباعث شادی بچه ها و و میشود وبرای آنهایی هم که ندارهستندانشا الله مدیران محترم تدبیرکنند تامبادا،مبادا،مباداکسی سرافکنده شود.
Iran (Islamic Republic of)
آقای مهدی عابدیان زیدی
۱۱:۲۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
رویی فوم مدرسه ها ابتدایی رنگ به رنگ می باشد برای رنگ شادی مدرسه ها می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
آقای ابی محترم من سی سال قبل درس خوندم لباس فرم داشتیم شما چطور می فرمائید بیست سال قبل از اینها نبود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
تو کل دوران مدرسه از ظاهر خودم بدم میومد‌..
با این روپوشای بی کیفیت و گلو گشاد... و بدرنگ... ابن همه رنگای قشنگ....گیر دادید به صورتیو بنفشو سبز... اخه کدوم بد سلیقه ایی ابنارو انتخاب میکنه....
اعتماد به نفس بچه هارو ازشون گرفتید...
اولشو میگید اختیاری خرید ولی وای به حال اینکه کسی نخره...
همش گیر دادید به ضربو تقسیم و جمع یاد گرفتن بچه ها... یه ذره بهشون از فرهنگو تمدن و درست رفتار کردن با بزرگتر و نمیگید ...
همشون لوسن و بی درک... چون میخواید که لوس بار بیان... فیلم های غیر ایرانیو که نگاه میکنم باورم نمیشه یه بچه هفت ساله چقدر بادرکه که مثل یه بزرگسال رفتار میکنه...
متاسفم برای سیستم اموزشیتون...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
فقط می خوایید از مردم پول بگیرید وگرنه چه فرقی داره دانش آموزان با چه رنگ و تیپی (البته درست) بیان سر کلاس؟ مردم میان سطح دانش و علمشونو بالا ببرند و هدف از درس همین و بس نه این که بخاطر کلاس هوشمند(که اصلا اجرا نمی شده و به کسی که پول داده هیچی نمی رسه) و لباس فرم و تعمیر کلاس ها(که پولشو همون اول گرفتین باز تهمت می زنید تقصیر دانش آموزای الانه) همش پول بگیرید انصاف نیست ظلمه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
یه پیشنهاد دارم به مسئول مربوطه بگید اکه شما لباس رو تغییر نمی دادید سال آینده یک خانواده فقیر می تونست پولی رو برای لباس جدید خرج نکنه و همون لباس سال پیش رو استفاده کنه.

یه ذره از خدا بترسید، ما مسلمونیم، قیامتی هم هست.
Iran (Islamic Republic of)
شریفی
۰۹:۰۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
حداقل اینکه هر 3 یا 4 سال رنگ لباس رو عوض کنن نه هرسال... دوخت لباسها بی کیفیت و جنس پارچه ها هم از اون بی کیفیت تر... بدتر از همه اینکه اواسط سال اگه لباس بچه خراب بشه دیگه جایی لنگه اش پیدا نمیشه و اون دوزنده قبلی هم دیگه نمیاد یک دست برای من بدوزه... براش صرف نمیکنه....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
خوبه ولی چرا هر سال رنگ شو و مدلشو تغییرش میدندکه خانواده ها تو خرج بیفتند من فکر می کنم این وسط مدرسه سودی میبره از خیاط پارچه و.....
-
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
لباس یک رنگ و فرم در مدرسه، باعث نظم در بچه ها و جلوگیری از هزینه های اضافی میشود ای کاش مدیران این کار را حمایت می کردند! ای کاش
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۰۷:۵۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
این لباس اصلن اشتباهه. 20 سال پیش از این چیزا نبود و شکاف طبقاتی هم کسی رو رنج نمیداد. بچه ها باید با این شکاف ها بزرگ بشن تا براشون عادی بشه. اینکه واقعیت رو مخفی کنیم تبعات منفی داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
اتفاقا" کار خیلی خوبی است و همه بچه ها با یک پوشش به مدرسه می روند و جلوی هزینه های اضافی و در مواردی فخر فروشی بعضی ها را می گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
قدیما که اختلاف طبقاتی زیاد نبود و همه یه دست بودن، لباس فرم لازم نبود. اما الان لازمه، البته بهتره یه لباس ارزون باشه که همه بتونن بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
پدر مردم دراومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
فقط خرج تراشی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
مسخره است با یک لباس میخواهید حس فاصله طبقاتی را از بین ببرید .
وقتی یک دانش اموز با لوازم تحریر لوکس و برند ، با کیف و کفش آنچنانی هر روز صبح با بهترین ماشین والدین جلوی مدرسه پیاده میشود یا دانش آموز دیگری با همین مزایا با سرویس یک مسیر کوتاه را طی میکند برای کودکی که باید با لوازم التحریر بی کیفیت و ارزن چینی و کیف و کفشی که در نیمه های سال زوارشان در میرود و در سرمای زمستان پای پیاد تا مدرسه می آید یک روپوش هم رنگ دلش را به سمت و سوی یکرنگی و هم طرازی وووو نمی کشاند و این وقتی بیشتر نمود دارد که دانش آموزی هر روز از بوفه مدرسه تنقلات مختلفی را میخرد اما فرزند من نهایت بتواند هفته ای یکبار آنهم ارزانترین خوارکی ( پوف فیل ) را با کلی غر که لقمه ببر ما نمی توانیم یا وسعمان نمیرسد پول تو جیبی بدهیم ...
از طرفی مدارس با خیاطی ها داد و ستد دارند و والدین را مجبور میکنند از یک جای مشخص رپوش را تهیه کنند آنهم روپوشی که نسبت به قیمت از پارچه ای بی کیفیت تهییه شده است و به زور یک فصل آموزشی را دوام می آورد چه برسد سالهای بعد ماکه سالهاست دچار این مشکل بی کیفیتی لباسها هستیم و اعتراضمان جز چپ افتادن مدیر مدرسه و برخوردهای توهین آمیز با خودمان و مخصوصاً کودکمان در طول سال ، چیز دیگری برایمان نداشته و ضمناً اعتراض به اداره مربوط هم هیچ تاثیری ندارد چون امروز تو کشور ما کسی نیست که همکارش را ول کند و به اعتراض والدین رسیدگی کند
United States of America
ناشناس
۰۲:۰۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
آقای وزیر یاهرکسی که مسئول اینکاری
بخدا پول هرساله میدیم اونم خیلی متفاوت با قیمت اصلی که مدیران درصدبگیرن از تولیدی ها
پارچه افتضاح
دوخت درحد سطل زباله
نکنین خیلیامون نداریم بدیم این پول لباسو
فاصله طبقاتی باشه بهتره تا زورکی پول بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
یه تیکه گونی زشت و زمخت و کرخت بهت میدن خدا تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
برو هفت تیر یه مانتو مجلسی خوشگل و با کیفیت بگیر از اون یه تیکه گونی بدرنگی که مدرسه ها میدن ارزون تره
Germany
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
رنگ لباس روشن باشه حالا چه ی دست باشن چه نباشن فقط روشن باشه
Saudi Arabia
جاسم داغری
۲۲:۴۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
نمیدونم انتخاب رنگ لباس با چه شخصی هست مدارس ابتدایی و مهد کودک رنگ سرمه ای سیر آدم بزرگا دلشون می گیره چه برسه به بچه ها
آخرین اخبار