عسل کردستان رتبه اول کیفیت را در کشور دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: عسل کردستان به لحاظ کیفیت رتبه اول کشوری و از نظر کمیت رتبه ۱۳ کشوری را داراست.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛ کریم ذوالفقاری در جلسه عقد قرارداد مشارکت اقتصادی اجتماع محور احداث کارخانه فرآوری و بسته بندی عسل طبیعی استان کردستان گفت:  ۱۸۵ هزار کلنی زنبور عسل در استان وجود دارد که ۹۶ درصد آن مدرن و ۴ درصد سنتی هستند.

وی افزود: با بررسی‌های انجام شده در پایان سال 95، یک هزار و 158 تن عسل تولید شد که در مقایسه با سال 94 سیزده درصد افزایش تولید داشتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: چهار هزار و  ۷۲۵ نفر در حرفه زنبورداری اشتغال دارند که یک هزار و ۵۰ نفر از این تعداد به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.

ذوالفقاری با اشاره به اهمیت آموزش و مصوبه پروژه اقتصاد مقاومتی در پایان سال ۹۵ ، گفت: ۴۲۰نفر تحت آموزش‌های ۱۵روزه تئوری و عملی قرار گرفتند که ۱۴۵نفر از این تعداد تایید و مشمول دریافت تسهیلات چهاردرصد صندوق کارآفرینی امید شدند.

وی تاکید کرد: از آغاز سال ۹۶ تا امروز کلونی‌های تولید عسل با درج کد ۹ رقمی شناسنامه دار شدند که با درج کد استان، شهرستان و کدملی تولید کننده به عنوان شناسنامه کلونی مشخص می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: با برگزاری نمایشگاه‌های سالانه در استان کردستان نسبت به عرضه مستقیم این محصول اقدام شده است چرا که استان کردستان با ۱۰ تعاونی شهرستانی و یک اتحادیه استانی الگوهای موفقی در این زمینه معرفی کرده‌اند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: تولید ژل رویال، کارگاه‌های آموزش پرورش ملکه، نشان از تعامل خوب اتحادیه با تعاونی زنبورداران دارد چرا که تولید ژل رویال به عنوان یک فاکتور مهم تاثیر گذار اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

در پایان این جلسه قرارداد احداث کارخانه فراوری و صنایع تکمیلی این محصول با حضور ریاست بنیاد برکات کشور، استاندار کردستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و ریاست سازمان برنامه و بودجه استان امضا شد.

انتهای پیام/م

وجود ۱۸۵ هزار کلنی زنبور عسل در استان کردستان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.