در نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره نمایش‌‌های آیینی مطرح شد؛

انتقادات داود فتحعلی بیگی از حمایت نشدن نمایش‌های آیینی

نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی با حضور دبیر جشنواره و اهالی رسانه برگزار شد.

جشنواره نمایش‌های آیینیبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی، امروز شنبه ۴ شهریور ماه سال ۹۶ با حضور پیمان شریعتی، مدیر مجموعه تئاتر شهر، داوود فتحعلی بیگی دبیر هجدهمین جشنواره آیینی سنتی، حاجیان مدیر دبیرخانه جشنواره، کیوان نخعی مدیر روابط عمومی، ناصربخت مدیر اجرایی هجدهمین جشنوار آیینی سنتی، احمدیان مدیرعامل موسسه محک و اهالی رسانه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره آیینی سنتی در ابتدای نشست گفت: در سال‌های اول جشنواره گروه‌ها محدود بودند. یک زمانی مسابقه اجرای بداهه داشتیم. در آن سال‌ها پیشکسوتان زیادی چون سعدی افشار، مصطفی عرب‌زاده، دکتر شهیدی، حسین کسبیان و ... حضور داشتند.

وی ادامه داد: در اولین دوره جشنواره، فقط 12 گروه از شهرستان و تهران حضور داشت. در همان دوره، اطلاعیه‌ جشنواره که منتشر شد یکی از نمایندگان مجلس به سخره گفته بود که باز کچلک بازی و سیاه بازی شروع شد!

وی یکی از مهم‌ترین اهداف این جشنواره را فعالیت‌های پژوهشی به شمار آورد و گفت: در نیشابور یادم است پیرمردی را پیدا کرده بودیم که نمایش روحوضی کار می‌کرد؛ اما اداره نمایش آنجا اعتراض کرده بود که این مطرب‌ها را چه کسی راه داده است؟ برخی هم با افتخار می‌گفتند که تعزیه را تعطیل کردند! آیندگان باید بدانند که ما چه مسیری را طی کردیم؛ در شرایطی که هیچ دانشکده، سازمان میراث فرهنگی و ... ما را همراهی نکردند. خیلی از نقالی‌ها بایگانی شده و استفاده نمی‌شود. وزارت علوم بعد از این همه سال، یک رشته هم برای نمایش آیینی نگذاشته است و من نمی‌دانم که غیرت فرهنگی کجا رفته است؟!

فتحعلی بیگی افزود: ما در این جشنواره بیشتر سعی می‌کنیم که نمایش‌های ناشناخته که به ندرت خوانده و یا اجرا می‌شوند را معرفی کنیم. ما به علت اینکه دو عید مهم هم در پیش رو داریم سعی کردیم دو تعزیه به مناسبت این ایام اجرا کنیم. تعزیه‌ها در این جشنواره بیشتر جنبه تاریخی و مناسبتی یعنی شاد دارند که مورد استقبال قرار می‌گیرند. تعزیه‌هایی با ویژگی عزا هم در محرم کاربرد دارند.

دبیر جشنواره تصریح کرد: ما در روز 10 شهریور که شروع رسمی نمایش‌های صحنه‌ای است در محوطه تئاتر شهر برنامه خاصی داریم که شور و شعف را به مردم می‌دهد.

وی در خصوص داوری آثار جشنواره بیان کرد: هر اثری که در مرحله خوانش و اجرا پذیرفته شده یا نشده را من مجدد بررسی کردم و هیچ موردی نبود که داوران بر اساس حب و بغض آن را رد یا قبول کنند. هر کس که یک کار ارزشمند انجام داده و با سیاست‌های جشنواره همخوانی دارد، پذیرفته شده است.

فتحعلی بیگی ادامه داد: ما حتی از حضور پیشکسوتان تمام عرصه‌ها در جشنواره استفاده کردیم و سعی ما بر این بود که نمایش‌هایی هم از کشورهای آسیای میانه داشته باشیم که به دلیل همکاری‌هایی که انجام نشد این امکان به وجود نیامد.

سپس ناصربخت مدیر اجرایی جشنواره آیینی سنتی گفت:  40 مقاله چاپ شده در جشنواره حضور دارد که  29 مقاله در روزهای 8 و  9 شهریور سخنرانی دارد که موضوعات آن حول موضوعات آیینی، نمایش‌های تخت حوضی و  آموزش میراث فرهنگی و معنوی و ... است. همچنین تعدادی مقاله خارجی داریم و صاحبان آن از 10 کشور هلند، اتیوپی، آذربایجان، مالزی، بلژیک، کانادا، فرانسه، بلغارستان، پرتغال و ارمنستان سخنرانی می‌کنند. در بخش سمینارها هم دو کارگاه آموزش نقالی و کارگاه موسیقی توصیفی برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره افزود: در بخش پژوهشی جشنواره،  امسال هشت عنوان کتاب  از جمله فهرست دست‌نویس‌های نمایش‌های مذهبی ما در واتیکان حضور دارد. امیدواریم این بحث انتشاراتی ما بعد از جشنواره هم ادامه پیدا کند و تعدادی هم در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: جشنواره ما جشنواره سنت و آیین است و ویژگی بارز آن، تکرار رویدادهای مبارک است. جشنواره ما هم امسال از جایی شروع می‌شود که نشان دهنده معنا و مفهوم موجود در سنت‌ها است.

بخت ادامه داد: برای شکل‌گیری جشنواره آیینی سنتی خیلی از سازمان‌ها باید با ما همراهی می‌کردند ولی این مشارکت‌ها فقط در برخی دوران‌ها بوده است. نمایش سنتی بخشی از هویت ملی ما را تشکیل می‌دهد. امروزه هویت ملی، در جهان در خطر است و یک جور جهانی‌سازی در حال پیشروی است در صورتی که آحاد جامعه باید هویت خود را حفظ کنند.

در ادامه نشست، حاجیان مدیر دبیرخانه جشنواره گفت: فراخوان این دوره اول آبان  95 منتشر شد. ما امسال ۵۵۰ متقاضی حضور در بخش‌های مختلف داشتیم که تعداد آثار پذیرفته شده، 179 اثر است.  168 مورد از این آثار ایران تعلق دارد و 11 اثر بین‌المللی است. ما از 22 استان اثر نمایشی داریم که بین آنها آذربایجان، البرز و گیلان 6 اثر دارند و بعد بوشهر و مرکزی با پنج اثر فعال هستند.

حاجیان عنوان کرد: در  این جشنواره، 20 کارگردان خانم داریم و این جای خرسندی است. در جشنواره این دوره توجه ویژه به جوان های ایرانی شده است و 75 درخواست در این بخش داشتیم. همچنین 11 نقال کودک و نوجوان که شامل 6 دختر و 5 پسر می‌شوند، در این بخش حضور دارند. بخش دیگر نقالان بزرگسال است که 6 بانو و 4 مرد نقال در تماشاخانه سنگلج و تالار محراب پیش از آغاز اجراها نقالی می‌کنند. امسال بیش از 509 میهمان شهرستانی داریم و بالغ بر 1500 نفر در این ایام در تهران اقامت دارند.

سپس احمدیان مدیرعامل موسسه محک گفت: ما با کمال افتخار درب‌های محک را برای افتتاحیه جشنواره باز می‌کنیم. هر اتفاقی می‌تواند فضای روزهای سخت بیمارستان را تغییر دهد. من از اهالی هنر تشکر می‌کنم که محبت را به بیمازستان فوق تخصصی کودکان محک و موسسه محک هدیه کردند.

وی در ادامه گفت: محک حداقل هر سال یک کنفرانس تخصصی برگزار می‌کند که مهمانان زیادی را برای تبادل اطلاعات دعوت می‌‌کند. ما تمایل داریم افتتاحیه این کنفرانس‌ها را با موضوع آیین‌های سنتی به عهده بگیریم تا این اهالی از نزدیک با آیین‌های ما آشنا شوند. اکنون هم درخواست دارم که اجازه دهید حداقل سالی یک بار پذیرای شما و همکارانتان باشیم تا هنر کشورمان را از کانال‌های مختلف به جهان منتقل کنیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.