چگونه برای نگارش «پایان‌نامه» در گوگل جستجو کنیم؟

گوگل به طور خودکار مترادف عبارات تایپ شده در کادر جستجو را نیز جستجو می‌کند و برای انجام جستجوی دقیق‌تر در گوگل، دانستن نکات مطلب زیر می‌تواند مفید باشد.

چگونه برای نگارش «پایان‌نامه» در گوگل جستجو کنیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها، از جستجوی اطلاعات معمولاً تحت عنوان «گوگل کردن» یاد می‌شود و جالب است بدانید که این فعل، در حال حاضر به رسمیت شناخته شده و وارد فرهنگ لغت آکسفورد گردیده است. برای انجام جستجوی دقیق‌تر، دانستن نکات زیر می‌تواند مفید باشد:

 شما به عنوان نویسنده انواع مقالات پژوهشی و یا پایان نامه کارشناسی ارشد، تولیدکننده اطلاعات به حساب می‌آیید اما، در اغلب موارد، وقتی دارید از پژوهش‌هایی که قبلاً انجام شده‌اند استفاده می‌کنید، مصرف‌کننده اطلاعات می‌شوید. به همین دلیل دانستن نحوه جستجوی موثر اطلاعات مفید و کارگشا خواهد بود.

اضافه کردن نماد  بین عبارات جستجو

وقتی بین دو عبارتی که قصد دارید برای پیشینه تحقیق پایان نامه خود جستجو کنید چند کلمه وجود دارد که از آن‌ها و تعدادشان اطمینان ندارید، قرار دادن یک ستاره بین آن دو به موتور جستجو می‌گوید صفحاتی که دارای دو عبارت فوق به علاوه ۵-۱ کلمه بین آن دو هستند را در نتایج جستجو بگنجاند.

برای مثال، اگر به دنبال کلمات «انرژی‌های تجدید پذیر» هستید، تایپ کردن آن‌ها به صورت «انرژی‌های * تجدید‌پذیر» باعث خواهد شد صفحاتی که شامل هر یک از عبارات زیر هستند نیز در میان نتایج بیایند: انرژی‌های خوب تجدید پذیر، انرژی‌های مناسب تجدید پذیر، انرژی‌های پایدار تجدید پذیر و انرژی‌های غیر متعارف تجدید پذیر.

 استفاده از نسخه‌های دیگر گوگل متفاوت از نسخه‌ای که به طور پیش فرض برای کشور‌تان وجود دارد
گوگل به سفارشی‌کردن نتایج جستجو معروف است و یک مصداق بارز سفارشی سازی، در نظر گرفتن کشور جستجوکننده در ساخت نتایج جستجو است.

به عنوان مثال، اگر در هند باشید، صفحه پیش فرض Google.in است. اگر در بریتانیا باشید، صفحه پیش فرض Google.uk است. در فرانسه، Google.fr و غیره. با این حال، شما می‌توانید با تایپ آدرس وب جایگزین، صفحه پیش فرض را تغییر دهید. تایپ Google.com اجازه می‌دهد یک جستجوی بین‌المللی برای نگارش پایان نامه خود صورت بگیرد. 

 استفاده از جستجو تحت‌اللفظی

گوگل به این معروف است که عبارت مورد جستجو را گسترش می‌دهد. مثلاً، گوگل به طور خودکار مترادف عبارات تایپ شده در کادر جستجو را نیز جستجو می‌کند. همچنین نتایج جستجو تحت تاثیر ملاحظاتی فرعی همچون وب‌سایت‌هایی که پیشتر بازدید کرده‌اید، محتویات سرویس جی میل و دستگاهی که برای جستجو استفاده شده قرار دارد. با این حال، اگر می‌خواهید این عوامل نادیده گرفته شود، روی All results کلیک کرده و از لیست عبارت verbatim(تحت‌اللفظی) را انتخاب کنید.

یک عبارت را تکرار کرده و چینش کلمات را تغییر دهید

اگر نتایج جستجو شده نظرتان را جلب نکرد و در حوزه ی موضوع پایان نامه یا مقاله ی شما نبود، تکرار بیش از یک بار یک کلمه، و نیز تغییر نحوه چینش کلمات مورد جستجو اغلب می‌تواند نتایج مربوط‌ تری به دست آید.

برای مثال، اگر «adverse effects climate change» نتوانسته نتایج رضایت بخشی را نشان دهد، عبارت «climate change adverse effects climate» را امتحان کنید.

منبع: فناوری اطلاعات

انتهای پیام/

نحوه جستجو صحیح در گوگل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار