رييس سازمان زندانها در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران:

شيوه زندانباني ايران در دنيا منحصربه فرد است

غلامحسين اسماعيلي شيوه زندانباني در زندان هاي ايران را در دنيا منحصر به فرد دانست و افزود: در كشورهاي مختلف دنيا، زندانباني در زندان ها توسط پليس، وزارت دادگستري و يا مجموعه قضايي اداره مي‌شود.

غلامحسين اسماعيلي، رييس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كل كشور در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار حقوقي- قضايي باشگاه خبرنگاران، در رابطه با آمار زندانيان مهريه در زندان هاي كشور گفت: بالغ بر 3 هزار نفر در زندان‌هاي كشور به دليل عدم توانايي پرداخت مهريه همسرانشان،وجود دارند.

وي در ادامه با بيان اينكه زندانيان مهريه جزء مجرمان جرايم غيرعمد و بزهكار جامعه تلقي نمي شوند، افزود: زندانيان مهريه بدهكاراني هستند كه به دليل عدم امكان اداي ديون خود و برابر با احكام صادره از مراجع قضايي به زندان معرفي شده اند.

اين مسئول عالي قضايي به عوامل مؤثر در كاهش ورود به زندان هاي كشور اشاره كرد و اظهار داشت: گسترش فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي در سطح كلان كشور توسط متوليان امور فرهنگي و همچنين رسانه ها، برقراري تعامل و رفتار مبتني بر گذشت و برقراري محبت و احسان ميان اعضاي خانواده ها ارتقا از جمله عواملي است كه مي تواند افراد را در حل مشكلات ياري نمايد تا خانواده ها براي حل مسائل خود مسير قضايي را انتخاب نكنند.

اسماعيلي با بيان اينكه لازم است تا قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي اصلاح شود تصريح كرد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بايد بگونه اي قوانين را اصلاح كنند تا زندان حداقل مجازات افرادي باشد كه توانايي پرداخت ديون خود را ندارند و قاضي با ابزارهاي بازدارنده ديگري حقوق متضررين را احقاق كند.

رييس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كل كشور بااشاره به اينكه در كنار فعاليت هاي فرهنگي بايد اقداماتي در حوزه قضايي نيز براي تعيين مبلغ و ميزان مهريه صورت گيرد اظهار داشت:در اين صورت افرادي كه تازه وارد زندگي مستقل در جامعه مي‌شوند، براي تعيين مهريه همسرانشان نيازي به مراجعه به دستگاه قضايي و تشكيل پرونده در اين دستگاه ها نخواهند داشت.

*ورود 13 هزار نفر به دليل جرايم غيرعمد در زندان هاي كشور

اين مسئول عالي دستگاه قضايي، به آمار زندانيان جرايم غير عمد اشاره كرد و گفت:: 13 هزار نفر از افراد جامعه به دليل محكوميت هاي مالي جرايم غير عمد در زندان هاي كشور به سر مي برند.

اسماعيلي ادامه داد: ديه، تصادفات رانندگي، حوادث كارگاهي و محكوميت هاي مالي به جز كلاهبرداري و جرايم غير مجرمانه از مجموعه جرايم غيرعمد هستند.

*نظام زندانباني اسلامي با فرهنگ ولايي زندان ها عجين است

رييس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كل كشور، ضعف باورهاي ديني، فكري و فرهنگي را بيشترين عامل زمينه ارتكاب جرم در جامعه دانست و افزود:برخي از افراد به دليل ضعف باورهاي فكري و فرهنگي در مسير ارتكاب جرم قرار مي گيرند كه ارتقاي سطح فرهنگي به ويژه باورهاي ديني،مي تواند نسخه شفابخشي براي درمان ضعف هاي آنها باشد.

وي نظام زندانباني اسلامي را با فرهنگ ولايي زندان ها عجين دانست و گفت: به دليل اينكه زندان‌بانان علاوه بر نگهداري زندانيان عهده دار اقدامات اصلاحي و تربيتي زندانيان هم هستند، لذا با تدوين برنامه هاي مفصلي همچون سوادآموزي، حرفه‌آموزي، هنرآموزي، اشتغال و بخش هاي ورزشي سعي شده است تا زندانيان با محوريت تعامل ديني تربيت شوند.

اين مقام مسئول عالي قضايي با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري در رابطه با كافي نبودن تعاليم علوم انساني در كشور خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه بسياري از مباني علوم انساني ما به دليل مكتب غني اسلام بايد اسلامي باشد، لذا سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي اهتمام خود را بر اين مساله نهاده تا در ابتدا با گسترش فرهنگ ديني همانند نماز، قرآن و احكام به واكاوي اين تعاليم بپردازد و سپس با بومي كردن ارزش هاي اسلامي فعاليت هاي ديگر را نيز اسلامي كنند.

اسماعيلي با اشاره به مثمرثمر واقع شدن مشاوره و روان درماني زندانيان و ارتباط آن با كاهش جرم و جنايت پس از آزادي از زندان تصريح كرد: مشاوره و روان درماني روشي است كه امروزه اكثر كشورهاي دنيا براي اصلاح رفتار افراد استفاده مي كنند و با توجه به مكتب غني اسلامي درصدد هستيم تا روان درماني برگرفته از مباني اسلامي را در كشور نهادينه كنيم.

وي اضافه كرد:به همين منظور با جمعي از متخصصان علوم اسلامي، برجستگان حوزه علميه و دانش‌آموختگان رشته روانشناسي در دانشگاه ها نشست هايي را برگزار كرده و نسخه هاي درماني برگفته از تعاليم اسلامي براي زندانيان طراحي كرده ايم.

*معتادان از ديگر محكومين به زندان جدا مي شوند

رييس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كل كشور در رابطه با جداسازي معتادان از ديگر زندانيان گفت: با اصلاح قوانين مواد مخدر در آينده اي نزديك افرادي كه به غير از اعتياد جرم ديگري ندارند، از حوزه سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي خارج خواهند شد.

وي تصريح كرد: در قراردادي كه ميان وزارت بهداشت، بهزيستي و سازمان زندان ها با محوريت ستاد مبارزه با مواد مخدر بسته شده است كمپ‌ هاي ترك اعتياد و بازپروري براي افراد معتاد در خارج از زندان تعبيه شده است.

اين مقام مسئول عالي قضايي خاطر نشان كرد: براي جداسازي معتادان از ديگر زندانيان طي ماههاي گذشته كمپ هايي در استان هاي تهران، البرز، خراسان رضوي و شمالي ساخته شده است.

اسماعيلي با بيان اينكه كمپ هاي ايجاد شده در كشور پاسخگوي جمعيت كثير مبتلايان به مصرف مواد مخدر نيست اظهار داشت: با ساخت اين كمپ ها در استان هاي البرز، تهران، خراسان شمالي و رضوي عملا مسئوليت اين گونه افراد از حوزه مسئوليت قوه قضاييه و زندان ها خارج خواهد شد.

*بهره برداري از 5 اردوگاه ويژه مجرمين مواد مخدر تا پايان سال جاري

رييس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كل كشور، با بيان اينكه ساخت اردوگاه مجرمين مواد مخدر، قاچاقچيان و خرده‌فروشان جزئي اين مواد از 10 سال پيش رها شده بود گفت: تا پايان امسال، 5 اردوگاه ويژه مجرمين مواد مخدر، قاچاقچيان و خرده‌فروشان اين مواد در استان هاي تهران، خراسان رضوي، اصفهان، كرمان و سيستان و بلوچستان به بهره برداري خواهد رسيد.

اسماعيلي با بيان اينكه از خرداد سال جاري تاكنون اقدامات مناسبي جهت ساخت 5 اردوگاه بزرگ انجام شده است افزود: با مساعدت دولت تا پايان سال جاري تعداد زيادي از محكومان مواد مخدر از زندان ها به اين اردوگاه ها انتقال خواهند يافت.

وي با اشاره به اينكه شرايط نگهداري مجرمين مواد مخدر، قاچاقچيان و خرده‌فروشان اين مواد در اردوگاه ها نسبت به زندان تفاوت دارد گفت: درصدد هستيم تا با جداسازي مجرمين مواد مخدر از ديگر زندانيان و معتادان، امنيت را در زندان ها برقرار سازيم.

رييس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كل كشور به ظرفيت اردوگاه هاي بزرگ در كشور اشاره و تصريح كرد: تنها در اردوگاه تهران ظرفيت ده هزار نفر براي ساخت آن تعبيه شده كه تا پايان سال جاري اين اردوگاه به بهره برداري خواهد رسيد.

*هيچ بيانيه اي از سوي زندانيان منتشر نمي شود

اسماعيلي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چگونه يك زنداني مي تواند از داخل به خارج از زندان بيانيه اي را منتشر كند گفت: بيانيه هايي كه به نام زندانيان در برخي از سايت ها و يا رسانه ها منتشر مي شود توسط زندانيان تدوين نشده است و فقط جمعي از افراد در بيرون از زندان به نام آنها بيانيه منتشر مي كنند.

وي به بيانيه اخير كه به نام زندانيان جرائم امنيتي منتشر شده و ذيل آن نام 36 زنداني ديگر هم برده شده بود، اشاره كرد و اظهار داشت:اسامي اي كه در اين بيانيه آمده و در رسانه هاي اپوزيسيون منتشر شده در زندان هاي مختلف كشور همچون اهواز، تبريز، كرج و تهران زنداني هستند.

رييس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كل كشور خاطر نشان كرد: برخي از معاندين نظام و منحرفين گاهگاهي بيانيه هايي به نام يكي از افراد محكوم در داخل زندان تهيه كرده و براي بهره برداري سياسي در رسانه هاي بيگانه و يا برخي از خبرگزاري هاي متعلق به آنها منتشر مي كنند.

اسماعيلي افزود: زماني كه با زندانيان در رابطه با بيانيه هاي مطرح شده سوال مي شود، آنان از وجود آن بيانيه ابراز بي اطلاعي كرده و حتي در اكثر موارد متن هاي نوشته شده به نام خود در اين بيانيه ها را نيز تكذيب مي كنند.

اين مقام مسؤل عالي قضايي گفت: بيانيه ها، متن هايي هستند كه تنها ذيل آن نامي نوشته شده و امضا و نشاني خاصي ندارند و با توجه به حفاظت و مراقبت زندان‌بانان و مسؤلان زندان از ورود و خروج وسايل و ادوات به زندان انجام مي گيرد.

وي ادامه داد: اين بيانيه ها مي تواند تنها توسط معاندين و منحرفين به نام زندانيان جرائم امنيتي نوشته شده باشد.

*تكذيب شكنجه در زندان ها توسط رييس زندان هاي كل كشور

وي با اشاره به نگاه معاندين خارج از كشور در رابطه با وجود شكنجه در زندان هاي ايران اظهار داشت: با توجه به اينكه در مباني ديني، فكري و عقيدتي مسئولان نظام اسلامي شكنجه جايگاه و معنايي ندارد، معارضين، معاندين و مخالفين نظام براي تهيه و تنظيم قطع نامه هاي ضدحقوق بشري ايران به آن استناد مي كنند.

اسماعيلي در ادامه تصريح كرد: باورها و اعتقادات مسئولان جمهوري اسلامي برگرفته از مباني اسلام است و به همين دليل در روند رسيدگي به وضع زندانيان هيچ گاه فراتر از رفتارها و اعتقادات ديني خود اقداماتي را انجام نداده و نخواهند داد.

*شيوه زندانباني ايران در دنيا منحصربه فرد است

اين مقام عالي قضايي، شيوه زندانباني در زندان هاي ايران را در دنيا منحصر به فرد دانست و افزود: در كشورهاي مختلف دنيا، زندانباني در زندان ها توسط پليس، وزارت دادگستري و يا مجموعه قضايي اداره مي‌شود.

اسماعيلي با بيان اينكه زندان در تعريف قانون مدني و كيفري جمهوري اسلامي ايران مكاني براي اصلاح تربيت و بازپروري است، تصريح كرد: سازمان زندان هاي ايران با توجه به اينكه تابع قوه قضاييه است در نگهداري از زندانيان مستقل عمل كرده و ماموريتي در كشف جرم ندارد.

وي در ادامه با بيان اينكه زندان هاي دنيا به ويژه دركشورهاي اروپايي و آمريكايي براي اقرار گرفتن از افراد ساخته شده است، اظهار داشت: سازمان زندان ها در ايران محلي براي نگهداري بزهكاران و مجرمين به شمار مي رود و تحقيقات، بازجويي و اقرار گرفتن در زندان هاي ايران جايگاهي ندارد.

رييس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كل كشور، به زندان هاي قبل از انقلاب كه مديريت آنها توسط شهرباني اداره مي شد، اشاره كرد و افزود: در حال حاضر در معيت قرار داشتن زندان هاي ايران توسط شهرداري موضوعيت ندارد، چرا كه ماموريت زندان هاي كشور، كشف جرم و اقرار گرفتن از متهم يا مشتكي عنه نيست.

*اجازه بازديد زندان هاي كشور به گروه ها و نهادهاي بين المللي داده مي شود

اسماعيلي با اشاره به بازديد هيات هاي مختلف از كشورهاي دنيا از جمله سازمان هاي حقوق بشري و همچنين هيات قضايي چين از زندان رجايي شهر كرج، اظهار داشت: اجازه بازديد از زندان هاي كشور به هر گروه و نهاد بين المللي كه با مجوز رسمي وزارت امور خارجه به كشورمان سفر كند و يا درخواست بازديد از زندان هاي كشور داشته باشند داده مي شود.

وي به تاليف كتاب"يادمان" توسط سازمان زندان هاي كشور اشاره كرد و اظهار داشت: سازمان زندان هاي كل كشور در پايان بازديد نهادها و گروه هاي مختلف از هر يك از زندان هاي ايران نوشته هايي را در كتابي به نام «يادمان» منتشر كرده و در مورد زندان هاي كشور نظرخواهي مي كنند.

*انتقال زندان ها به خارج از شهرها مهمترين اولويت سازمان زندان ها

اين مقام مسئول عالي قضايي، با بيان اينكه انتقال زندانها به خارج از شهر مهمترين اولويت سازمان زندانها است گفت: عمليات و احداث زندان در خارج از شهرها از تهران آغاز كرده و اين زندان هنوز به بهره برداري كامل نرسيده است.

رئيس سازمان زندانها به تغيير كاربري زندانهاي داخل شهر پس از انتقال زندانها به خارج از شهرها اشاره و تصريح كرد: طرح و برنامه انتقال زندانها از داخل شهرها به خارج و تغيير كاربري آنها را در اختيار وزارت مسكن و شهرداري قرار داده ايم.

وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه زندانهاي كشور در چه زماني از داخل به خارج شهرها انتقال خواهند يافت گفت: به دليل اينكه فرايند ساخت زندانهاي جديد بسيار طولاني است لذا درصدد هستيم تا زندانهاي موجود كشور را از نظر استحكام و ارتقاي شرايط بهداشتي بازسازي كنيم.

اسماعيلي در رابطه با برنامه هاي سازمان زندانها براي كاهش بزه ديدگان در جامعه اظهار داشت: سازمان زندانها بعنوان يكي از اركان اصلي قوه قضائيه و يكي از همكاران جدي حوزه معاونت امور اجرايي و پيشگيري از وقوع جرم، يافته هاي خود را در رابطه با علل و زمينه هاي ارتكاب جرم و راه هاي كاهش ورود افراد با سن پايين به زندان در اختيار كارشناسان و دستگاه هاي اجرايي قرار مي دهد.

رئيس سازمان زندانهاي كل كشور با اشاره به مشكلات اجتماعي زندانيان و خانواده آنها كه پس از زنداني شدن فرد در جامعه ايجاد مي شود ادامه داد: با مطالعاتي كه براي پيشگيري از وقوع جرم در سطح زندانهاي كشور صورت گرفته و با در اختيار قرار دادن اين اطلاعات به همكاران قضائي و متوليان امور درصدد هستيم تا قضات دادگاهها براي كاهش آسيب هاي اجتماعي از مجازات هاي ديگر بجاي حبس استفاده كنند.

اين مقام عالي قضايي در ادامه تصريح كرد: سازمان زندانها پس از ورود افراد به زندان نيز برنامه هايي در نظر گرفته كه با اجراي صحيح اين برنامه ها فرد بعد از آزادي مجددا به زندان باز نگردد.

وي آموزش مسائل فرهنگي، تربيتي، سوادآموزي، حرفه آموزي و اشتغال به حرفه هاي مختلف را از برنامه هاي سازمان زندانهاي كل كشور برشمرد و خاطرنشان كرد: درصدد هستيم تا با اجراي برنامه هاي گوناگون براي افراد محكوم به حبس اقداماتي را انجام دهيم تا زنداني پس از پايان محكوميت بتواند حداقل شرايط زندگي را براي خود فراهم كند.

*سه درصد از زندانيان دركشور را زنان تشكيل مي دهند

اسماعيلي با بيان اينكه بند نسوان زندانهاي كشور توسط بانوان اداره مي شود گفت: بند نسوان زندانهاي كشور از هر حيث مرتب تر و منظم تر از ساير بخش هاي زندان بوده و همكاران ما تلاش مي كنند تا وضعيت بهتري را براي آنان فراهم سازند.

رئيس سازمان زندانهاي كل كشور با تاكيد بر اينكه بند نسوان زندانهاي تهران را در يك مجموعه متمركز جمع كرده ايم اظهار داشت: بند نسوان از جمله بندهاي زندان بوده كه از تراكم زنداني كمتري برخوردار است.

اين مسئول عالي قضايي با بيان اينكه سه درصد محكومين به حبس را زنان تشكيل داده اند، افزود: با توجه به اينكه برخي از زنان محكوم به حبس كودكان شيرخوار خود را نيز با خود نگهداري مي كنند،سازمان زندانها براي رسيدگي بهتر به اين بخش، فضاهاي مناسب و كادر مجرب بهداشت و درمان در اختيار بانوان محكوم به حبس قرار داده است.

رئيس سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كل كشور به اقدامات صورت گرفته در رابطه با حبس زدايي اشاره و تصريح كرد: طي سالهاي اخير نمايندگان مجلس شوراي اسلامي متناسب با وضع اجتماعي كشور و شناسايي گلوگاه هاي ارتكاب جرم اقدامات بسياري را از جمله تدوين قوانين مجازات اسلامي و آئين دادرسي كيفري انجام داده اند كه با اجرايي شدن اين قوانين ساز و كارهاي جديدي درجهت محكوم كردن افراد پيش روي قضات قرار خواهد گرفت.

اسماعيلي بررسي امكان آزادي برخي زندانيان را از جمله اقدامات انجام شده براي كاهش جمعيت زندانهاي كشور عنوان كرد و گفت: با اصلاح قوانين فعلي و اجرايي شدن آن اميدواريم بخش عظيمي از مشكلات كه همان كثرت زنداني در زندان ها است برطرف شود.

*معتادين اكثر جمعيت زندانيان را به خود اختصاص داده اند

وي با بيان اينكه حدود 2 هزار عنوان مجرمانه در قوانين كيفري و مدني آمده كه در ميان برخي از اين عناوين حتي يك زنداني هم در زندانها وجود ندارد اظهار داشت: در حال حاضر استفاده كنندگان و توزيع كنندگان موادمخدر ، سرقت ، جرائم مربوط به اشخاص و نزاع و درگيري به ترتيب بيشترين ميزان جمعيت زندانها را به خود اختصاص داده اند.

اسماعيلي در ادامه خاطرنشان كرد: از عناوين متعدد اعمال مجرمانه ، جرائم كاركنان دولت تعداد بسيار كمي از افراد را به زندانها وارد كرده كه اين مسئله نشان دهنده سلامت نسبي ميان كاركنان دولت است.

وي همچنين در رابطه با نحوه اصلاح و تربيت زندانيان با وجود ظرفيت و فعاليت هاي اصلاحي و تربيتي در زندانها،تصريح كرد: فعاليتهاي اصلاحي و تربيتي انجام شده در زندانها رضايت بخش نبوده ولي در اين زمينه اقدامات مناسبي در حوزه مسائل ديني و سوادآموزي، اشتغال و اجراي تعليم و تربيت در زندانها صورت گرفته است.

اسماعيلي وجود تراكم، محدوديت هاي فضاهاي آموزشي، كثرت جمعيت و كمبود اعتبارات در سالهاي اخير را از عوامل عدم رضايتمندي و اصلاح و تربيت در زندانها دانست.

وي با بيان اينكه كثرت جمعيت زنداني در زندانها و كمبود اعتبارات و امكانات آموزشي باعث شده تا مسئولان سازمان زندانها و دستگاه قضايي نتوانند به امكانات موجود به نحو احسن دسترسي پيداكند، تصريح كرد: دستگاه قضايي و مسئولان سازمان زندانها در جهت رسيدن به اهداف و رويكردهاي مناسب از هيچ تلاشي فرو گذار نخواهند كرد.

*متحدالشكل شدن لباس اعزامي زندانيان به دادگاهها تا پايان سال جاري

اسماعيلي در رابطه با يكسان سازي لباس زندانيان در سراسر كشور گفت: تا پايان سال جاري لباس زندانيان براي اعزام به دادگاهها متحدالشكل خواهد شد.

اسماعيلي با بيان اينكه لباس فرم اعزامي زندانيان به دستگاه قضايي در گذشته تحقيرآميز بوده است، اظهار داشت: با برطرف كردن معايب لباس فرم گذشته، در حال حاضر براي زنان دو نوع لباس اعم از چادر و مانتو طراحي شده است.

اين مقام عالي قضايي همچنين به متحدالشكل كردن لباس زندانيان در داخل زندان ها اشاره كرد و گفت: از اوايل سال آينده با طراحي مناسب لباس زندانيان در داخل زندان در صدد هستيم تا لباس فرم متحدالشكلي براي زندانيان طراحي كنيم.

رئيس سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كل كشو ر با بيان اينكه ايجاد اقتدار، نظم و امنيت در درون زندانها يكي از سياستهاي اصلي سازمان زندانها است خاطرنشان كرد: با اقدامات گسترده اي كه در زمينه آموزش در حوزه هاي سخت افزار و نرم افزار انجام شده درصدد بازگشت اقتدار و امنيت به زندانهاي كشور هستيم.

وي اظهار داشت: با برنامه ها، طرح ها و پيشنهاداتي كه به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ارائه كرده ايم درصدد هستيم تا به وسيله تصويب قوانين از اعمال سليقه در زندانها جلوگيري كنيم.

اسماعيلي با اشاره به بازرسي هاي مكرر از بخش هاي مختلف زندانها اعم از ورودي و درون زندانها ادامه داد: با بازرسي هاي درون سازماني زندانها در تلاشيم تا احساس برخي از زندانياني را كه فكر مي كنند زندان مكان و نقطه اي امن براي انجام هر اقدامي است مقابله كنيم.

رئيس سازمان زندانها با اشاره به اينكه براي ايجاد امنيت و حفاظت از زندانها، آموزش نيروهاي يگان محافظتي در دستور كار قرار گرفته است اضافه كرد:با افزايش كيفيت دوربين هاي مداربسته سيستمي را طراحي و اجرا كرده ايم كه به وسيله آن بتوانيم تصاوير ساير زندانها را به صورت آنلاين در حوزه مديريت زندان در استان تهران مشاهده كنيم.

اين مقام عالي قضايي تربيت نيروي انساني يگان محافظتي،در چارچوب قوانين امنيتي كشور را از ديگر اقدامات سازمان زندانها در جهت ايجاد فضايي امن در زندانها برشمرد.

رئيس سازمان زندانهاي كل كشور در پاسخ به اين سوال كه در خصوص امكانات موجود و بهبود وضع زندانها چه نمره اي به زندانهاي كشور مي دهيد، گفت:به عنوان رييس سازمان زندانها و با در نظر گرفتن شرايط و اقدامات انجام شده،به مجموعه زندانهاي كشور نمره 15مي دهم.

وي افزود: اگر بخواهيم بدون در نظر گرفتن اقدامات صورت گرفته در زندانها، تنگناها و امكانات موجود به مجموعه زندانهاي كشور نمره دهيم بايد به زندانهاي كشور نمره 18 داده شود.

اين مسئول عالي قضايي تصريح كرد: به دليل اهميت زندان در سيستم حكومتي و نظام جمهوري اسلامي ايران بايد داده هاي خود را از آنچه كه هست، ارتقا دهيم چرا كه هرچه سطح كيفي و كمي آموزش و اصلاح و تربيت در زندانهاي كشور بالا رود امنيت شهروندان نيز بيشتر از گذشته تضمين خواهد شد.

*ادعاهاي واهي در صدور قطعنامه ها تاثيري در اصل نظام ندارد

اسماعيلي با اشاره به ادعاها و صدور قطعنامه هاي مكرر عليه ايران از سوي كشورهاي غربي كه تاكنون نيز نتوانسته تاثيري در اصل نظام اسلامي داشته باشد گفت: اكثر كشورهاي اروپايي و آمريكايي صرفا به جهت عنادي كه با مكتب، مردم مكتبي و نظام ديني ما دارند، در راستاي تضعيف حكومت اسلامي ايران و جلوگيري از گسترش انقلاب اسلامي به ديگر كشور هاي جهان اين ادعاهاي واهي را در سازمان ها و نهاد هاي بين المللي مطرح مي كنند.

رئيس سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كل كشور خاطرنشان كرد: كشورهاي اروپايي بويژه آمريكايي ها بايد بدانند كه با صدور هر قطعنامه اي كه در زمينه حقوق بشر و انرژي هسته اي عليه ايران صادر كنند هر روز انقلاب اسلامي را به اهداف بزرگ و نهايي خود نزديكتر مي كنند./ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار