ناهمخوانی وضعیت اشتغال در خوزستان با تولید و درآمد

وضعیت اشتغال و آمار بیکاری با میزان درآمد و تولید منطقه توازن و همخوانی ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، امید حاجتی، رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان در این خصوص اظهار داشت: متوسط نرخ بیکاری در کشور 12.4 است که نرخ بیکاری در استان از متوسط کشوری بیش تر است، این آمار نشان دهنده وضعیت نامناسب اشتغال در خوزستان است.
وی با اشاره به اینکه این نرخ بیکاری با جایگاه اقتصادی و تولید در استان تناسب ندارد گفت: وضعیت اقتصادی و وجود شرکت های بزرگ تولیدی در استان تاثیری در کاهش آمار بیکاری و ایجاد فرصت های اشتغال نداشته است.
حاجتی اذعان کرد: بسته رونق تولید در استان در دست تدوین است که نیمه امسال رونمایی می شود، این بسته برای بهبود شرایط اقتصادی خوزستان تهیه شده و مشابه این کار در استان های دیگرانجام نشده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بیان داشت: در تهیه بسته رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار در استان از بخش خصوصی خواسته شده که پیشنهادات خود را ارائه دهند تا در این بسته استفاده شود اما متاسفانه بخش خصوصی همکاری و مشارکتی در این خصوص نداشته است.
وی تصریح کرد: در صورتی که این بسته تکمیل شود فعالان بخش خصوصی در صورتی که هیچ پیشنهادی نداده باشند امکان اظهار نظر و یا اعتراض نخواهند داشت.
این مقام مسئول افزود: در خوزستان تاب آوری اقتصاد پایین تر از سایر استان ها است که مهم ترین عامل آن دولتی بودن اشتغال و اقتصاد در این استان است که برای حل این موضوع نیاز به یک زمان 15 ساله است.
امید حاجتی با بیان اینکه صنایع کوچک سهم کمی در میزان اشتغال و تولید استان دارند اذعان داشت: در اقتصاد ملی، خوزستان با صنعت نفت رتبه دوم و بدون نفت رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: متاسفانه در استان ما مردم بیش تر به شغل های دولتی گرایش دارند و بر اساس آماری که اعلام شده خوزستان 1.5 برابر بیش از متوسط کشور شغل دولتی دارد.
حاجتی با اشاره به وضعیت برخی شاخص های اقتصادی در استان اظهار کرد: بخش مسکن در استان در رکودی عمیق تر از کشور است و صنعت گردشگری در استان از جمله صنایعی است که مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است.
این مقام مسئول اذعان داشت: توجه به صنعت گردشگری به تنهایی می تواند مشکلات اقتصادی استان را حل کند.
نوراله حسن زاده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان تصریح کرد: صنعت مسئول ایجاد اشتغال نیست، فضای کسب و کار در خوزستان نامناسب است.
وی اظهار داشت: پارسال 25 هزار میلیارد ریال در استان سرمایه گذاری شد که منجر به ایجاد چندین طرح بزرگ اقتصادی شد، اما این سرمایه گذاری های بزرگ در استان نتوانسته در کاهش آمار بیکاری تاثیر چندانی داشته باشد.
حسن زاده افزود: امسال در خوزستان در حوزه صنعت 40 هزار میلیارد ریال طرح اقتصادی آماده افتتاح است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان اذعان کرد: فولاد شادگان، کارخانه آلومینیوم سازی مسجدسلیمان از جمله صنایعی است که امسال بهره برداری می شوند، تاسیس فروشگاه های بزرگ در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت است و تا 4 سال آینده تمام محصولات باگاس و ملاس تولیدی از نیشکر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در استان ظرفیت مناسبی برای ایجاد فرصت های اشتغال در حوزه پتروشیمی وجود دارد بیان داشت: پیشنهاد احداث شهرک تخصصی در صنایع تکمیلی پتروشیمی در زمینی به مساحت 3 هزار هکتار زمین داده شده و اجرای این پروژه در مسیر گرفتن تایید نهایی از دولت است.
وی گفت: همچنین مجوز ساخت 4 کارخانه تولید قند چغندری گرفته شده و کارخانه قند دزفول نیز بازسازی شده تا وارد مدار تولید شود این پروژه ها می تواند اشتغال زیادی را در کشاورزی ایجاد کند.
یداله مهرعلی زاده، مشاور استاندار خوزستان در امور بودجه برنامه ای و توسعه منابع انسانی اظهار کرد: امسال طرحی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد اشتغال کشور معرفی شده است که بر اساس این طرح باید 970 هزار اشتغال در کشور و 30 هزار شغل در استان طی سال جاری ایجاد شود.
وی بیان داشت: 740 هزار میلیارد ریال اعتبار در 5 سال گذشته در خوزستان برای توسعه فعالیت های اقتصادی و اشتغال تزریق شده است، اما این رقم نتوانسته مشکل آمار بالای بیکاری در استان را حل کند.
مهرعلی زاده تصریح کرد: یکی از مشکلات ایجاد اشتغال در استان این است که رابط بین عرضه و تقاضا دولت است، باید رابطی را در این بخش مشخص کرد که با پیچیدگی این ارتباط آشنایی داشته باشد و بتواند در ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری وارد عمل شود.
انتهای پیام/گ

درآمد و تولید با وضعیت اشتغال در خوزستان متوازن نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار