جزئیات نوزدهمین جشن سینمای ایران تشریح شد/ شاهسواری دبیری جشنواره فجر را تکذیب کرد

نشست خبری نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران با حضور رئیس این رویداد و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد.

جزئیات نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران تشریح شد/ اهدای تندیس به شهدای مدافع حرمبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران با حضور هارون یشایایی رئیس جشن، تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برگزار شد.

یشایایی در ابتدای این نشست اظهار داشت: من خوشحالم که موقعیتی پیش آمده تا در خدمت به سینمای ایران قدمی بردارم که موجبات آبرو و افتخار سینمای ایران را فراهم بیاورد. ما در سینما تلاش فراوانی در همه زمینه‌ها داریم و در کنار همه اینها نیازمند این هستیم که مسیر سینمای ایران روشن شود و اتاق فکری وجود داشته باشد تا همه بدانیم به کدام سمت و سو باید حرکت کنیم.

یشایایی در ادامه گفت: ما نباید فیلم‌هایی بسازیم که می‌دانیم توقیف می‌شود؛ چون به هر حال در هر شغلی موانعی وجود دارد و این مسئله اجتناب ناپذیر است و برای حل این موانع ما به یک اتاق فکر نیاز داریم که مدرسه علوم و فنون سینمایی ایران نیز جزئی از همین اتاق فکر است.

وی گفت: سینمای ما قابلیت حضور در بازار جهانی را دارد و این باعث شکوه سینمای ایران می‌شود. ما باید حضور فیلم در عرصه بین‌الملل را به صورت یک جریان در بیاوریم.  ما باید درباره تداوم سینمای ایران و گرفتن سهم آن از بازار جهانی برنامه‌‌ریزی داشته باشیم.

در ادامه این نشست تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی اظهار داشت: پیش از تعطیلی خانه سینما گروهی مسئول شده بودند که در خصوص چگونگی برگزاری جشن خانه سینما فکر کنند و من یکی از هفت نفر آن گروه بودم. حاصل اندیشه‌های ما یک اساسنامه به نام آکادمی علوم و فنون سینمایی شد اما به دلیل تعطیلی خانه سینما هیچگاه این اساسنامه به تصویب نرسید. بعد از گشایش مجدد خانه سینما یک جشن برگزار کردیم و با استفاده از تجارب آن به این نتیجه رسیدیم که باید برای این جشنواره یک دبیرخانه دائمی در نظر بگیریم و بگذاریم خانه سینما به مسائل کمی و صنفی رسیدگی کند و مسائل کیفی سینما بر عهده این دبیرخانه باشد.

وی گفت: ماموریت اول این گروه که نوشتن آیین‌نامه جشن نوزدهم است، انجام شد و هارون یشایایی به عنوان رئیس جشن انتخاب شد.

 

تندیس خانه سینما تغییر کرد

منصوری افزود: تندیس خانه سینما را آقای محمدی طراحی کردند که یک ستون باستانی تخت جمشید است که نماد فرهنگ ما است و یک فیلمساز در این تندیس است که بال دارد و پرنده‌ای را گرفته و خودش چون شمع آب می‌شود.

دبیر انجمن عالی فنون سینمایی ادامه داد: در این رویداد 15 شاخه وجود دارد که فیلم‌ها را قضاوت می‌کنند. علی دهکردی، حسن حسن دوست، سعید عقیقی، ناهید اعلامی، پروین صفری، غلام‌رضا موسوی،  مازیار میری، سعید رشتیان، مسعود امینی، روانبخش صادقی،  تورج منصوری و کارن همایون‌فر به ترتیب مدیریت بازیگری، تدوین، فیلمنامه چهره‌پردازی، طراحی فیلم، تهیه‌کنندگی،کارگردانی، مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن، فیلمبرداری و موسیقی را برعهده دارند و آقای مرتضی رزاق کریمی نماینده خانه سینما خواهد بود.

منصوری بیان کرد: هر یک از این شاخه‌ها شامل سه عضو است که دو عضو دیگر می‌شود که در نهایت 45 نفر می‌شوند. چهار تندیس برای بخش بازیگری داده می‌شود و در شاخه فیلمنامه‌نویسی اگر فیلمنامه اقتباسی باشد یک تندیس اضافه می‌شود و در شاخه صدا نیز دو تندیس یکی در بخش صدابرداری و دیگری صداگذاری داریم. البته جوایز دیگری نیز برای بخش کارگردانی و شاخه‌های دیگر نیز در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: در خصوص جایی که برای جشن در نظر می‌گیریم باید پارکینگ و مسائلی از این دست را هم پیش‌بینی کنیم.

دبیر انجمن عالی فنون سینمایی تصریح کرد: تاریخ جشن 21 شهریور است که به این بهانه روز ملی سینما را پاس می‌داریم.

منصوری افزود: در سالی که انتخابات برگزار می‌شود تولیدات سینمایی هم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و برنامه‌ریزی را سخت می‌کند. ما خیلی دیر شروع به برنامه‌ریزی جشن کردیم ما الان به دنبال یک سیستمی هستیم تا جشن به صورت مدون برگزار شود.

وی در خصوص تغییر شکل تندیس گفت: شکل اصلی تندیس تغییر نکرده و تنها پرداخت روی آن تغییر پیدا کرده است.

منصوری ادامه داد: چون شورای سیاست‌گذاری مستقر نداشتیم جشن دچار تنوع می‌شد اما با روی کار آمدن این شورا مشکلات رفع خواهد شد.

وی درباره اهدای تندیس به شهدای مدافع حرم بیان کرد: چون این جشنواره تخصصی است در آن به موضوعات تخصصی می‌پردازیم و دیگر مجالی برای بحث در مسائل عقیدتی وجود ندارد گرچه شهدای مدافع حرم ارج و قرب زیادی برای ما دارند.

 منصوری گفت: شیوه رای‌گیری باید به روشی تبدیل شود که ایرادهایش را بدانیم و در جهت رفع آن بربیاییم. وقتی تعداد آرا بالا می‌رود و در دو قسمت رای‌گیری صورت می‌گیرد، شائبه لابی‌گری از بین می‌رود.

وی  در ادامه این نشست اظهار داشت: وقتی انجمن تشکیل شود بار هزینه‌های این جشن از دوش خانه سینما برداشته می‌شود اما در حال حاضر ما این بودجه را از خانه سینما می‌گیریم.

منصوری عنوان کرد: هر کسی موظف است که در طول سال فیلم‌های همکاران خود را ببیند چرا که سینماگر است و با این حرفه سر و کار دارد. اما اگر کسی فیلمی را ندیده است و به آن رای می‌دهد آن شخص مشکل اخلاقی دارد و فرد را باید متوجه کنیم که با رای غلط خود، خودش ضرر می‌‌کند. کمیته شمارش آرا متشکل از  چهار نفر،‌ رأی‌ها را می‌شمرد و در یک پاکت در بسته به هارون یشایایی تحویل می‌دهد و به این طریق کاندیداها اعلام می‌شود و بعد از آن دوباره رای‌گیری صورت می‌گیرد.

منصوری افزود: ما 15 نفر هیئت موسس داریم که در پایان یک دوره سه ساله، با 45 نفر شکل می‌گیرد. در حال حاضرما با یک الگوی کوچک 15 نفره شروع کردیم. داوران سرشاخه‌های هر رشته معرفی شد و دبیرخانه جشن از آن افراد درخواست کرد که به عنوان داور حضور داشته باشند که تعدادی این مسئولیت را قبول کردند و تعدادی قبول نکردند. برای کسانی که قبول کردند بسته‌ای از فیلم‌ها همراه با یک اعتبارنامه صادر شده است.

در ادامه منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما درباره جشن سینمای ایران گفت: چیزی که به حیثیت مربوط می‌شود به همه ما مربوط است مگر می‌شود ما جشنی را برگزار کنیم و یاد مدافعان حرم نباشیم. بدون شک اشارات محکم و مستقیم و سپاسگزارانه خواهیم داشت.

 

جشن ملی سینما با محوریت موضوع صرفه‌جویی در مصرف آب

وی افزود : مضمون جشن ملی سینمای ایران در روز 21 شهریور آب است و من فکر می‌کنم که آب شرایط خطیر و خطرناکی دارد و باید از نگهداشت آب دفاع کنیم در نتیجه محوریت با این موضوع است.

شاهسواری در ادامه بیان کرد: در این جشن تندیس یک مستند کوتاه به کارگردان برگزیده و تندیس یک مستند بلند به تهیه‌کننده برگزیده داده می‌شود و همین طور برای انیمیشن و فیلم کوتاه هم تندیس داریم.

در ادامه نشست منوچهر شاهسواری به سوالات خانه سینما نیز پاسخ داد و گفت: من خود را وکیل اعضا می‌دانم و رئیس آنها نیستم در نتیجه مسائل داخلی هر صنف را مربوط به خودشان می‌دانم. من خوشحالم که امسال انجمن علوم و فنون آغاز به کار کرده و جشن‌های هر صنف دیگر کاملا مستقل است.

وی افزود: ما در خانه سینما سه ماموریت تعیین کردیم؛ اول مراقبت که شامل بیمه می‌شود. دوم، مراقبت از فیلم‌های ایران و سوم، مراقبت از تخصص‌های مختلف در آن است. خانه سینما در کل سینمای ایران را مورد تقدیر قرار می‌دهد. خانه سینما و مدرسه ملی سینما دو بال برای ارتقای سینما هستند.

شاهسواری گفت: ما هر ساله از سازمان سینمایی برای خانه سینما بودجه‌ای را دریافت می‌کنیم که برای کل خانه سینما است و اسپانسر هم نپذیرفتیم به این دلیل که ما برای خودمان حیثیتی قائل هستیم و نمی‌خواهیم اسامی هنرمندان تحت لوای لوگوهای اسپانسر باشد. البته منکر این هم نمی‌شوم که در صورت پیدا شدن اسپانسری شایسته استقبال خواهیم کرد.

وی افزود: سینمای ایران در موقعیت بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارد که این جایگاه ویژه به سینمای تجاری بین‌المللی نیز می‌رسد. توسعه سینمای ایران بدون وجود یک فضا برای حرکت امکان‌پذیر نیست و من معتقدم کسانی که در آن سوی آب ها می‌جنگند از ما دفاع می‌کنند و عمق استراتژی فرهنگی ما از این جهت قابل نقد است.

 

باید در شیوه جذب مخاطب تجدیدنظر کنیم

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: تعریف سینمای گیشه‌ای باید از این تعریف سخیف در بیاید. ما باید شیوه جذب مخاطب را نقد کنیم و نه مردمی که فیلم را می‌بینند. هر سینماگر به یک بخش از نیاز مخاطب پاسخ می‌دهد.

شاهسواری در خصوص حرف‌هایی که درباره رانت‌ها و لابی‌های وی می‌زنند، گفت: من امکان کار و فعالیت را در صحنه سینمای ایران برای خودم ممنوع کردم. پاسخگویی من به سوالات آداب دارد و من در پاسخ به سوالات منتقدان موضع‌گیری نمی‌کنم. همچنین، حوزه فرهنگ و سینما را حوزه تعاملات دوسویه می‌دانم.

وی افزود: سابقه من مجموعه‌ای از اطلاعات و ارتباطات را برایم ایجاد کرده است. اگر انتقاد به معنای سازندگی است حتما در نظر گرفته می‌شود؛ اما در زمانی که انتقاد به دلیل ابراز نظر است من حق دارم که به آن انتقاد پاسخ ندهم.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: در پیدا کردن راه‌حل برای مسائل، تعامل بیشتر از تقابل پاسخ می‌دهد. ما برای حل مشکلات باید کار کنیم. مجموعه فعالیت‌های مشورتی و گفت‌وگو به طور جدی و در سطوح مختلف در جریان است و ما نیازمند یک کار علنی و پژوهشی هستیم. من فرصت‌هایی که صنف در اختیارم می‌گذارد را صرف این امور می‌کنم.

 

سینمای ایران نیاز به کاخ جشنواره دارد

شاهسواری در خصوص ثابت بودن مکان جشنواره گفت: من عضو هیئت رئیسه جشن سینمای ایران نیستم و حق رای ندارم.

وی افزود: من قبول دارم که جشن جای ثابتی ندارد. و به اعتقاد من سینمای ایران قابلیت دارا بودن یک کاخ مخصوص به خودش را دارد البته جای برگزاری این دوره از جشنواره مشخص است.

مدیرعامل خانه سینما همچنین در خصوص دبیری جشنواره فجر گفت: هیچ پیشنهادی برای دبیری جشنواره فجر با من مطرح نشده است.

شاهسواری افزود: جشنواره به اعتقاد من باید از حالت رقابتی به یک حالت جشن پایان تولیدات سینمایی تبدیل شود.  ما نمی‌توانیم بی‌توجه به جشنواره فجر باشیم.

مدیرعامل خانه سینما در پایان خاطرنشان کرد: ادامه شیوه جشنواره مثل قبل باعث رشد ما نخواهد بود و این تنها نظر شخصی من است چرا که سینما را باید از حوزه خدمات به حوزه صنعت ببریم.

 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار