مسیر نامشخص تیم های ملی پایه / مربیان ارزان و بی کارنامه طلسم المپیک را می شکنند؟

نگاه منفعلانه فدراسیون فوتبال به تیم های ملی جوانان و امید بار دیگر می تواند منجر به ناکامی ملی پوشان این رده های سنی شود.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، تیم های ملی پایه فوتبال ایران باوجود کسب موفقیت های ارزشمند در سال های اخیر همچنان از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال با بی مهری رو به رو هستند و همین امر سبب می شود پیروزی این تیم ها در رقابت های مهم موقتی شود.

با نگاهی به کشورهای صاحب سبک فوتبال آسیا مانند ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و حتی امارات متوجه می شویم که فدراسیون فوتبال آن ها برخلاف ایران برنامه ریزی مدون و اصولی ای برای تیم های پایه دارند و با ایجاد بستری مناسب همواره بازیکنان مستعد این تیم ها را به سطح تیم بزرگسالان می رسانند و البته در بسیاری از مواقع دیده شده که بازیکنان جوان زیادی از کشورهای مذکور به عنوان لژیونر راهی اروپا می شوند.

با این حال عادت قدیمی فوتبال ایران نسبت به تیم های پایه همچنان تداوم دارد و تکلیف انتخاب سرمربی تیم ملی جوانان و امید همچنان نامشخص است. در واقع مدیران فوتبال کشورمان که بارها نشان داده اند شاید  رده پایه برای آن ها به اندازه یک بازیکن تیم ملی بزرگسالان هم اهمیت ندارد، این روزها در خواب خرگوشی عمیقی به سر می برند که می تواند باردیگر منجر به ناکامی و شکست ملی پوشان این رده سنی شود.

البته به نظر می رسد مسئولان فدراسیون فوتبال تا حدی هم دچار فراموشی شده اند و یادشان نمی آید حدود یک ماه پیش، دیر انتخاب شدن سرمربی تیم ملی امید عاقبت تلخی مانند حذف این تیم از رقابت های مقدماتی زیر 23 سال آسیا آن هم در بین تیم های درجه 2 و 3 قاره یعنی قرقیزستان و عمان را همراه داشت. هرچند می توان تا حدی به مهدی تاج و محمدرضا ساکت به عنوان رئیس و دبیر کل فدراسیون فوتبال حق داد که تمام تمرکزشان را در راه موفقیت شاگردان کی روش در جام جهانی روسیه به کار گیرند اما می توان از آن ها انتظار داشت که دست کم نیم نگاهی هم به تیم های پایه بکنند چراکه شکست آن ها به معنی از دست رفتن سرمایه های آتی همین تیم بزرگسالان می شود.

در این میان کمیته فنی و جوانان که مسئولیت اصلی تیم های پایه را در فدراسیون فوتبال برعهده دارد، باید توجه بسیار بیشتری نسبت به وضعیت این تیم ها داشته باشد و تا این اندازه برای انتخاب سرمربی جوانان و امیدها معطل نکند.

مسیر نامشخص تیم های ملی پایه / مربیان ارزان و بی کارنامه طلسم المپیک را می شکنند؟

طبق برنامه تیم ملی جوانان ایران از هفت آبان باید در رقابت های مقدماتی زیر 19 سال آسیا شرکت کند اما مسئولان فدراسیون تاکنون نام سرمربی این تیم را رسما معرفی نکرده اند. این درحالی است که شنیده می شود انتخاب فرهاد پورغلامی به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان قطعی شده اما اینکه چرا فدراسیون فوتبال او را معرفی نمی کند، ابهام برانگیز است. مرتضی محصص و فریدون معینی تا هفته پیش از قطعی شدن بازگشت امیرحسین پیروانی از تیم امید به جوانان خبر می دادند اما پیروانی این رفت و برگشت را قبول نکرد تا مسئولان فدراسیون در اقدامی عجیب سراغ پورغلامی بروند. این مربی انزلی چی جزء مربیان زحمتکش فوتبال ماست که سابقه سرمربی گری ملوان انزلی و مربیگری در تیم ملی جوانان، تراکتورسازی، سایپا و پیکان را در کارنامه دارد. با این حال به نظر نمی رسد پورغلامی گزینه ایده آلی برای سرمربیگری جوانان ملی پوش کشورمان باشد.

از طرفی گزینه های کمیته فنی و جوانان فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی امید هم تعجب اهالی فوتبال را دربرداشته است. حمید استیلی، رحمان رضایی و فرشاد فلاحت زاده مربیانی هستند که از دیدگاه مسئولان فدراسیون می توانند به حسرت 44 تیم ملی امید ایران برای صعود به المپیک پایان دهند.

حمید استیلی سابقه کار در تیم های پایه را ندارد و البته حدود 2 سال از سرمربیگری او در تیمی لیگ برتری می گذرد. البته کارنامه مربیگری زننده گل قرن چندان پربار نیست و او به دنبال اخراج از پرسپولیس با کسب نتایج بسیار ضعیف، در راه آهن  و ملوان انزلی هم توفیق خاصی نداشت.

هیچکس بازی های درخشان رحمان رضایی در تیم ملی فوتبال ایران و همچنین نمایش های او به عنوان یکی از ل‍‍‍ژیونرهای موفق کشورمان در کالچو ایتالیا را از یاد نمی برد اما چندان معقول نیست که رحمان از سرمربی گری تیم دانشگاه پیام نور ناگهان به عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب شود.

مسیر نامشخص تیم های ملی پایه / مربیان ارزان و بی کارنامه طلسم المپیک را می شکنند؟

فرشاد فلاحت زاده هم جزء مدافعان با اخلاق تاریخ فوتبال ایران و از بنیان گزاران فوتبال ساحلی در کشورمان محسوب می شود اما رزومه مربی گری او هم تطابق چندانی با سرمربی گری در تیم ملی امید ندارد. فلاحت زاده در داماش گیلان، داماش تهران، ملوان و سایپا به عنوان مربی فعالیت کرده اما باور کنید سرمربی گری در نیروی زمینی و داماش کرج  متناسب انتخاب او به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان نیست.

جالب اینجاست هرکدام از این مربیان درصورتی که برای سرمربیگری تیم ملی جوانان و امید  انتخاب شوند، باید زیرنظر مارکار آقاجانیان که از سوی کارلوس کی روش از کادرفنی تیم ملی بزرگسالان کنار گذاشته شد، فعالیت کنند. در واقع فدراسیون فوتبال برای نظارت کارلوس کی روش روی تیم های پایه معادله ای چند وجهی ایجاد کرده است اما به نظر می رسد کی روش نظارت دقیقی روی این تیم ها ندارد چراکه در غیر این صورت فردی جز آقاجانیان به عنوان محور تیم های جوانان و امید انتخاب می شد.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که با وجود ناکامی تیم امید از راهیابی به مرحله نهایی رقابت های زیر 23 سال آسیا، اردوهای این تیم برای حضور مقتدرانه در بازی های آسیایی جاکارتا اندونزی و رقابت های مقدماتی المپیک 2020 توکیو باید به سرعت آغاز شود.

به هر حال فدراسیون فوتبال قصد دارد با کمترین هزینه برای تیم های پایه بهترین نتایج را کسب کند اما این امر در حقیقت به جز موفقیت های مقطعی دست اورد خاصی به همراه ندارد.

انتهای پیام/

بی توجهی فدراسیون فوتبال به تیم جوانان و امید

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار