پذیرش ۶۷ مقاله قابل ارائه در کنگره بین المللی شمس در خوی

مدیرعامل تولیت آرامگاه شمس تبریزی گفت: تاکنون ۱۶۷ مقاله به دبیرخانه کنگره شمس ارسال شده که از این تعداد ۶۷ مقاله به مرحله اول داوری راه پیدا کرده است.

سید فتاح کبیری مدیرعامل تولیت آرامگاه شمس تبریزی در گفت و گو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛افزود:سومین همایش بین المللی شمس تبریزی باحضور ۴۰۰ نفرازاساتید دانشگاهی شمس شناسان ومولوی پژوهان داخلی وخارجی در ۱۵ و ۱۶ مهر ماه سال جاری درخوی برگزار می‌شود.

وی گفت: مهمانان خارجی از کشورترکیه، روسیه، پاکستان، تاجکستان، عراق، بنگلادش وبقیه مهمانان از استان‌های مختلف کشور دراین همایش حضور می‌یابند.
سید فتاح کبیری  با اشاره به مقالات رسیده به دبیرخانه همایش گفت:تاکنون ۱۶۷ مقاله از صاحب نظران با محوریت شمس و مولانا به دبیرخانه کنگره رسیده که از بین این مقالات حدود ۶۷ عنوان مقاله، درمرحله داوری است که از این تعداد مقاله ۹ مقاله برتر به صورت سخنرانی توسط استادان دانشگاه‌ها، محققان وپژوهشگران برای علاقه‌مندان به شمس و مولانا ارائه خواهد شد.
مدیرعامل تولیت بارگاه شمس تبریزی خوی  به محور‌های سومین همایش بین المللی شمس و مولانا اشاره کرد وگفت: عرفان و اندیشه و ادب در مقالات شمس، مولوی در مقالات شمس و شمس در آثار مولوی از محور‌های مهم این کنفرانس است.

کبیری گفت: حضور دکتر علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، برخی از وزرا، سفیران و رایزنان برخی کشور‌های خارجی و همچنین برگزاری برخی کنسرت‌های موسیقی از دیگر برنامه‌های این همایش بین المللی است.
وی در خصوص اقدامات انجام شده برای شناساندن بیش از پیش شمس تبریزی و بهبود وضعیت عمرانی بارگاه شمس در خوی اظهار کرد: چاپ کتاب زندگی نامه شمس تبریزی و ارسال آن به سراسر کشور، اختصاص ۴۵ میلیارد ریال اعتبار ویژه برای ساخت بارگاه شمس تبریزی از سوی سازمان برنامه و بودجه، و ۱۰ میلیارد ریال از سوی استانداری آذربایجان غربی از جمله این اقدامات است.
سید فتاح کبیری بابیان اینکه ۷ مهرماه که بنام شمس در تاریخ تقویم کشور به ثبت رسیده است اظهارداشت: به دلیل تقارن هفتم مهرماه / روز شمس/ با دهه اول محرم، این همایش بین المللی در روز‌های ۱۵ و ۱۶ مهرماه برگزار می‌شود.
وی درپایان بخش سخنان خود اظهارداشت: این همایش به همت موسسه تولیت شمس تبریزی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با همکاری موسسه آموزش عالی شمس تبریزی، فرمانداری، شهرداری، شورای اسلامی شهر، ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، و سازمان‌های مردم نهاد بنیاد قلم فارابی و خانه دانش و فرهنگ زریاب خوی برگزار می‌شود.
لازم به ذکر است که بارگاه شمس تبریزی در شهرستان خوی واقع شده و جزو آثار ثبت شده ملی می‌باشد که هر ساله همایش ملی و بین المللی با حضور شخصیت‌های ملی و جهانی شمس پژوه در این شهرستان بر گزار می‌شود.

انتهای پیام/م

همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی برگزار می‌شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.