مدیرحفاظت محیط زیست استان کرمان در نشست خبری؛

حفاظت از یوزپلنگ آسیایی درکرمان

مدیرکل محیط زیست استان کرمان گفت: یوزپلنگ آسیایی در استان کرمان به عنوان یک ظرفیت مهم مطرح است که باید حفظ شود.

حفاظت از یوزپلنگ آسیایی درکرمانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  محمود صفر زاده در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای دولت در کرمان گفت:  29 کانون فعال در بحث گرد و غبار و ریزگردها در استان کرمان شناسایی شده است که مجموع وسعت این عرصه‌ها حدود 6 میلیون هکتار است .

وی افزود: 4 میلیون هکتار فقط کویر در استان کرمان وجود دارد.

صفر زاده  با اشاره به اینکه وسعت شن‌زارهای فعال و نیمه‌فعال در استان کرمان حدود 3 میلیون هکتار است اظهارکرد: در حوزه شرق استان پیگیر استقرار ایستگاه سنجش هستیم و به‌زودی عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعه تالاب جازموریان در حوزه مقابله با ریزگردها با همکاری ذی‌نفعان در استان‌های مختلف در حال تدوین است گفت: امیدواریم با تشکیل کارگروه ملی، اعتبار ملی نیز برای احیای آن در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بارندگی‌های بسیار خوبی داشتیم که منجر به ورود حدود 500 میلیون متر مکعب آب به تالاب شد افزود: اما تبخیر آب در استان کرمان زیاد است و باید این بارندگی به لطف خداوند تداوم داشته و هر ساله باشد.

مدیر‌کل محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه در حوزه شرق استان کرمان که یکی از کانون‌های فعال ریزگردها به‌شمار می‌رود، توسط منابع طبیعی مالچ‌پاشی شروع شده است تصریح کرد: در جلسه‌ای مقررر شد این مالچ‌پاشی در وسعت 16 هزار هکتار ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بسته به شرایط آب و هوایی عملیات مالچ‌پاشی در منطقه ریگان از آبان‌ماه امسال آغاز می‌شود گفت: در فاز اول با اعتبار 30 میلیارد تومان و در مرحله دوم نیز با تامین اعتبار مالچ‌پاشی در منطقه ریگان انجام می‌شود تا بخشی از مشکلات شدید مردم حل شود.

صفرزاده‌ با بیان اینکه از 13 هزار گونه گیاهی موجود در کشور، هزار و 350 گونه آن در استان کرمان و از این مقدار بالغ بر 600 گونه گیاهی در پارک ملی خبر است افزود: ظرفیت‌های استان کرمان در حوزه محیط زیست بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه در چهار منطقه استان کرمان خرس سیاه آسیایی حضور دارد ، گفت: وجود یوزپلنگ آسیایی و زندگی کردن آن در منطقه زیست محیطی دربند راور، نیز یک ظرفیت مهم در استان کرمان است.

به گفته مدیرمحیط زیست استان،  خشکسالی در استان کرمان دو دهه استمرار دارد و به کمبود آب‌های سطحی و زیرسطحی در استان منجر شده است.

روز 9شهریور روی ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نامیده شده است.

انتهای پیام/ح

وجود چندگونه نادر یوزپلنگ در دربند راور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار