عضو مجلس خبرگان رهبری:

امام موسی صدر الگوی دیپلماسی اسلامی است

آیت‌الله مبلغی در نشست علمی مسئله یابی و موضوع شناسی فقهی حقوقی ربوده شدن امام موسی صدر وی را الگوی دیپلماسی اسلامی معرفی کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ آیت‌الله مبلغی ،عضو مجلس خبرگان رهبری ظهر امروز در نشست علمی مسئله یابی و موضوع شناسی فقهی حقوقی ربوده شدن امام موسی صدر که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه امام موسی صدر یکی از الگوهای دیپلماسی اسلامی است،گفت: موضوع پیگیری سرنوشت امام موسی صدر از چند بعد از جمله حقوقی، سیاسی و دیپلماسی، فرهنگی و اجتماعی، اخلاقی و فقهی قابل‌پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه امام موسی صدر یکی از الگوهای دیپلماسی اسلامی محسوب می‌شود، بیان کرد: امام موسی صدر با تمرکز بر ایجاد مسئله سال در موضوع دیپلماسی بسیار قوی بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه ما باید نسبت به وضعیت ایشان یک حرکت دیپلماسی قوی داشته باشیم، تصریح کرد: چه دولت ایران و چه دولت لبنان باید یک حرکت دیپلماسی قوی در این رابطه انجام دهند به دلیل اینکه اگر این اتفاق برای غربی‌ها رخ‌داده بود قطعاً آنان این مسئله را رها نمی‌کردند.

 آیت الله کعبی فواید دیپلماسی را مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: از نظر دیپلماسی ممکن است که اگر ایشان در قید حیات باشند آن را بیابیم، اصولاً دیپلماسی در اینجا میزان حیات انسان را ثابت می‌کند و همچنین نیز برای کشور ایران، شیعه و لبنان نیز سودمند است.

وی با اشاره به اینکه بحث امام موسی صدر یک بحث زنده و فعال است، اظهار داشت: پرداختن به موضوع امام موسی صدر زوایای مختلفی دارد که دیدگاه‌های ایشان در عرصه بین‌الملل، تعامل ایشان با مسائل اجتماعی و پیگیری ربوده شدن ایشان از جمله موضوعاتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه امام موسی صدر انسانی دارای ویژگی‌های بزرگی است، افزود: امام موسی صدر انسان چندبعدی است که مطالعه او می‌تواند در تفسیر قرآن کریم هم به ما کمک کند.

آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه امام موسی صدر در مسائل مختلف دارای نظریه بودند، خاطرنشان کرد: امام موسی صدر در فقه نظریه‌ای دارند که هیچ فردی تاکنون نظریه ایشان را در این زمینه نداشتند و آن اجتهاد مسئول است.

وی بابیان اینکه موضوع امام موسی صدر استحقاق تمرکز بیشتری دارند، تصریح کرد: مسئله پیگیری وضعیت ایشان هم از لحاظ موضوعی دارای اهمیت است و هم به دلیل جایگاهی که شخصیت ایشان داشتند بنابراین پیگیری وضعیت ایشان از ضروریات جامعه ما محسوب می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری جرم ربوده شدن امام موسی صدر را مد نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه ربوده شدن امام موسی صدر یک ربودن دولتی بوده از این لحاظ هم سرنوشت ایشان قابل‌پیگیری است.

 آیت الله مبلغی عنوان کرد: با روی کار آمدن دولت جدید قوانین گذشته برداشته نمی‌شود به‌نوعی چه دولت جدید و چه دولت قبلی در قبال قوانین مسئولیت دارند، همچنین مرور زمان و نقش حقوق بشری شکل یافته در ربایش امام موسی صدر ازجمله مسائل مهمی است که باید برای پیگیری سرنوشت امام موسی صدر مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام/ش

امام موسی صدر از الگوهای دیپلماسی اسلامی است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.