ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

عنوان روزهای هفته‌ ملی کودک تعیین شد

شورای برنامه‌ریزی هفته‌ ملی و روز جهانی کودک، عنوان روزها و محور فعالیت‌های هفته ملی کودک را تعیین کرد.

عنوان روزهای هفته‌ ملی کودک تعیین شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در هفته گذشته، ادبیات اخبار و اتفاقات متنوعی را از سر گذراند.

نشست هم‌اندیشی «شابك در آثار الكترونیک؛ ضرورت، كاربرد و راهكارهای توسعه» با حضور جمعی از مسئولان و دست‌اندركاران حوزه كتاب از جمله مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی، مجید غلامی‌جلیسه مدیرعامل خانه كتاب و جمعی از فعالان نشر الكترونیک در سرای اهل‌ قلم برگزار شد.

مهدی قزلی در سخنرانی خود در این نشست هم‌اندیشی با بیان اینكه بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، بین‌المللی کردن ادبیات خلاقه ایران را پیگیری می‌كند، گفت: برخلاف تبلیغات منفی كه انجام می‌شود، ادبیات ایران به بین‌المللی شدن بسیار نزدیک شده است؛ یعنی وقتی آثار ما برای دیگران قابل فهم می‌شود، شگفتی آنان را به همراه دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه ساز و کار شرایط اقتصادی و فرهنگی ما در دهه‌های بعد از انقلاب، به صورتی بوده که آثار ما در اختیار مخاطبان بین‌المللی قرار نگرفت. با این حال بر اساس مشاهدات و تجربیاتی كه دارم، شاهد هستم وقتی با آثار ادبی ما آشنا می‌شوند، واكنش مثبتی از خود بروز می‌دهند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ادامه داد: هنوز این توان که به شکل فیزیکی و سنتی کتاب‌ها و آثار ادبی خود را به شكل مناسبی در دنیا توزیع كنیم، وجود ندارد و به نظر می‌رسد كه راه نجات ما در این خصوص، فعالیت در حوزه نشر الكترونیك باشد.

 

عنوان روزهای هفته‌ ملی کودک تعیین شد

 

شورای برنامه‌ریزی هفته‌ ملی و روز جهانی کودک سال 1396، عنوان روزها و محور فعالیت‌های این هفته را تعیین کرد.

بر اساس نظر این شورا، شنبه 15 مهر 96 که مصادف است با 16 محرم سال 1439 هجری قمری، با عنوان «کودک، زیر چتر ایمان» نامگذاری شده است.

همچنین از سوی شورای برنامه‌ریزی هفته‌ ملی کودک، روز 16 مهر همزمان با روز جهانی کودک با عنوان «کودک در پناه خانواده» نامگذاری شد.

بر همین اساس، روزهای 17 تا 19 مهر نیز به ترتیب با عنوان‌های «کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی»، «کودک سلامت و ایمنی» و «کودک و فناوری‌های نوین» نامگذاری شد.

«کودک، کتاب و محصولات فرهنگی» و «مفهوم کودکی» نیز دو عنوانی است که برای روزهای 20 و 21 مهر از سوی شورای برنامه‌ریزی هفته‌ ملی کودک تعیین شد.

 

حفظ میراث مکتوب، تضمین‌کننده توسعه فرهنگی است

 

اولین نشست خبری اشرف بروجردی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی در این مرکز برگزار شد.

در این نشست خبری، اشرف بروجردی درباره وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی مجموعه‌ای است که در حوزه حفظ مواریث اسنادی، کتاب و میراثی ما در حوزه کتابت ایفای نقش می‌کند. این سازمان عرصه را برای همه اندیشه‌ورزان که تلاش می‌کنند خدمتی به بشر کنند، باز می‌گذارد. رویکرد این مجموعه رسیدن به شرایط بهتر و مناسبی است که بتوانیم داعیه‌دار توسعه فرهنگ در منطقه و بین‌الملل باشیم و به خود ببالیم که دارای یک ذخیره عظیم فرهنگی هستیم. نخستین کار در این زمینه تلاش برای حفظ مجموعه مواریث فرهنگی‌مان در قالب سند و کتاب است.

وی افزود: شاید کسانی باشند که بخواهند میراث گذشتگان را در خانه نگهداری کنند؛ اما کتابخانه ملی توانایی این را دارد که از آن اسناد به بهترین شکل حفاظت کند. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ترکیب خاص خود را دارد. ما در این نهاد دو رسالت تولید و توزیع دانش را داریم. در واقع کتابخانه ملی خانه دوم اندیشمندان است. ما تلاش می کنیم تا اندیشه این دانشمندان را اینجا بیاوریم.

بروجردی تاکید کرد: نهاد کتابخانه ملی می‌تواند فارغ از هر نوع نگاه و گرایش سیاسی، این فرصت را برای حفظ تفکرها و دانش‌ها ایجاد کند. ما همواره به دنبال توزیع شبکه علمی در بین اندیشمندان هستیم و تلاش می‌کنیم قطب توزیع دانش در عرصه علمی و بین‌المللی باشیم.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا در قالب نهادهای بین‌المللی و ارتباطات گسترده با کشورهای دیگر، فرهنگ خود را به دیگران بشناسانیم و رویکردی که داریم مولد و توزیع‌کننده نظریاتی باشد که برای همه افراد صاحب اندیشه مرجعیت پیدا کند.

 

نسخه نویافته «ادویه مفرده» رونمایی شد

 

مراسم رونمایی از نسخه نویافته و منحصر «ادویه مفرده» تألیف ابوبکر حامد بن سمجون، در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی با حضور اشرف بروجردی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم اشرف بروجردی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرجعی برای دانشمندانی است که همچنان با مطالعات خود دنبال کشف حقیقت هستند، گفت: طبعا اندیشه بر دانش بشری می‌افزایند. اگر به دانش بشری نگاه کنیم ترجیح دادم به داستان حضرت آدم استناد کنم. خداوند به ملائکه خود دستور می‌دهد دانسته های خود را عرضه کنتد. داستان روشن است وقتی خداوند آدم را خلق می‌کند، ظرفیت وجودی او را به گونه‌ای می‌آفریند که قابلیت درک بشری را دارد. خداوند در جواب ملائکه که گفته بودند چرا موجودی را خلق می‌کنی که در زمین فساد می‌کند می‌گوید من چیزی را می‌دانم که شما نمی‌دانید و آن درک حقیقت جهان هستی است.

وی افزود: درک حقیقت جهان هستی جز با اندیشه بشری قابل فهم نیست. این اندیشه انسان است که می‌تواند آن قدر گسترده باشد که همه حقیقت را بفهمد شاید ما در روایات و باورهای دینی‌مان داریم که پیامبر می‌گوید من شهر علمم و علی دروازه آن شهر است. اگر کسی می‌خواهد به شهر علم وارد شود، لازمه‌اش این است که باید از دروازه وارد شود. ذات انسان فیزیک انسان به تنهایی نیست. آنچه هست بخش کوچکی از حقایق جهان و دیگر دانسته‌های بشری است.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به ابن سمجون بیان کرد: برای گرامیداشت مقام دانشمندی گرد آمدیم که برای توسعه دانش بشری تلاش فراوانی کرده است. این دانسته‌ها امروز مفقود است. مگر آنچه که بعد از سال‌ها تلاش در معاونت کتابخانه توانستند به آن دست پیدا کنند. کتاب «ادویه مفرده» رسالتش این است که این‌ها را در معرض دید و درک همه انسان‌ها قرار دهد. کتابخانه ملی آمادگی دارد شرایطی را ایجاد کند که صاحبان اندیشه در این مکان با هم مباحثه کنند.

 

آغاز برنامه‌های هفدهمین جشنواره صنعت چاپ از خراسان رضوی

 

سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به برگزاری جشن صنعت چاپ در این استان گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده جشن روز صنعت چاپ روز پنج‌شنبه (9 شهریورماه) در سالن همایش‌های روزنامه قدس برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: بر اساس جدول زمان‌بندی شده، استان خراسان رضوی نخستین استانی است که در این دوره از جشنواره نسبت به برگزاری جشن صنعت چاپ اقدام می‌کند. از این رو برنامه‌های خاصی برای این جشن در نظر گرفته شده است و در کنار جشن بازدید از چاپخانه‌ها و واحدهای چاپی نیز انجام خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی درباره تجلیل از برگزیدگان صنعت چاپ استان گفت: در کنار تقدیر از پیشکسوتان، صادرکنندگان نمونه، کارآفرینان و واحدهای چاپی برتر نیز انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.