ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

جشنواره «کتاب سال سبک زندگی» آغاز به کار کرد/ برگزاری یادواره سفیر مقاومت

دومین یادواره سفیر مقاومت «شهید آقایی پور و شهید رکن‌آبادی» با حضور تعدادی از خانواده‌های شهدای منا برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته شاهد اتفاقات گوناگونی در عرصه ادبیات بودیم که در زیر به این اتفاقات اشاره می‌کنیم.

 

برگزاری یادواره سفیر مقاومت

دومین یادواره سفیر مقاومت «شهید آقایی‌پور و شهید رکن‌آبادی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان، شیخ صفی‌الدين، علیرضا قزوه و تعدادی از خانواده‌های شهدای منا در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. 

در ابتدای مراسم بعد از قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران علیرضا قزوه پس از خوشامدگویی و عرض ادب به حاضران گفت: من مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری هستم و افتخار می‌کنم که این مسئولیت را دارم. اولین باری که می‌خواستم به عنوان نماینده فرهنگی به لبنان بروم، باید به وزارت خارجه مراجعه می‌کردم و با آقای رکن آبادی برخورد داشتم. او چند هفته قبل از شهادتش در مجله فرهنگ اسلامی مصاحبه داشت و من در جمع تحریریه مجله آخرین دیدارم را با شهید رکن آبادی که مهمان این مجله بود، داشتم. 

وی با اشاره به دو کتاب در دست چاپ از دو شهید حوزه فرهنگی عنوان کرد: خاطرات شهید انصاری و همچنین خاطرات شهید رحیمی مراحل آخر چاپ را می‌گذراند. 

قزوه در ادامه شعری را که سال گذشته برای شهید رکن‌آبادی سروده بود، خواند. پس از پخش کلیپی در باره شهید غضنفر رکن‌آبادی، بیانیه سیدحسن نصرالله توسط زهرا رکن‌آبادی فرزند شهید قرائت شد.

همچنين در این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان درباره این دو شهید بزرگوار گفت: در یکی از آیات مشهور قرآن، درباره شهدا نکته ظریفی به چشم می‌خورد. خداوند می فرماید: از میان مومنان رجالی هستند که یا به شهادت رسیدند یا منتظر شهادت هستند. این دو شهید از بازمانده‌های دفاع مقدس و مصداق «ما بدلو تبدیلا» بودند. این دو بزرگوار تا آخر انقلابی بودند. ما می‌دانیم این افراد وقتی نماز می‌خوانند، خدا نمازشان را می‌پذیرد. بعضی نماز می‌خوانند که ناراحتی خود از دوری از خدا را برطرف کنند؛ ولی بعضی از سر شوق به خاطر نزدیک بودن به خدا نماز می ‌وانند. شهید آقایی‌پور عابد و اهل ذکر بود  اما نه اهل ذکری که در فعالیت‌های انقلابی بی‌خاصیت باشد. ما انقلاب کردیم که انقلاب را در شیوه عمل خود نهادینه کنیم اما انقلاب خوب درک نشد.

 

جشنواره «کتاب سال سبک زندگی» آغاز به کار کرد

جشنواره «کتاب سال سبک زندگی» با حضور جمعی از مسئولین دبیرخانه از جمله حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا فجری دبیر اجرایی جشنواره، امیر بیات معاونت اجرایی، مبین دودانگی مدیر روابط عمومی، نفیسه شاهی نوری مدیر مشارکت‌ها و مهتاب امامی سرپرست دبیرخانه آغار به کار کرد.

سبک زندگی به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اهتمام فعالان، نخبگان و مدیران فرهنگی کشور خصوصا مقام معظم رهبری است چرا که از عرصه‌های جدی جامعه‌سازی و تمدن‌سازی و از مهم‌ترین عوامل حفظ و ارتقای هویت یک ملت به شمار می‌رود. این دو جنبه باعث شده تا تهاجم فرهنگی دشمن بیشتر به این عرصه منعطف شود.

 

چاپ ششم پنجشنبه فیروزه‌ای منتشر شد

 رمان «پنجشنبه فیروزه­‌ای»، جدیدترین اثر سارا عرفانی را می­‌توان یک تجربه قابل اعتنا و قابل قبول در حرکت به سمت تولید چنین آثاری دانست؛ آثاری داستانی که پیش از هر چیز سعی دارند به دور از هر نوع قضاوت و یا ظاهرالصلاح نشان دادن بخشی از شخصیت‌­های داستانی و ترسیم فضاهای سفید و سیاه در داستان، سبک‌­های مختلف از زندگی انسانی را پیش روی هم قرار داده و مخاطب را به همذات پنداری با آن وادارند.

«پنجشنبه فیروزه‌­ای» با یک داستان سریع و سرضرب آغاز می­‌شود. با روایتی از یک دانشجو که مخاطب می­‌تواند به سادگی با آن همذات‌پنداری کند؛ دانشجویی که اهل ادا درآوردن نیست. اما رمان پس از این پیش­‌درآمد وارد رابطه ظریف چند دختر دانشجو می­‌شود که برای زیارت به مشهد مقدس وارد شده‌­اند. شاید اوج رفتار عرفانی در نگارش این رمان و رو در رو قرار دادن سبک­‌های مختلف زیستی در رمان را بتوان در این بخش رمان جستجو کرد. عرفانی با زیرکی و در عین حال رعایت جنبه‌های مختلف عفاف، مخاطب را به درون تو در توی ذهن دختران جوان دانشجویی می­‌برد که در این سفر همراهند.

 

اثر صادقانه ماندگارتر است

حبیب صادقی، نقاش و گرافیست در جریان برگزاری هفدهمین دوره انتخاب بهترین اثر دفاع مقدس گفت: هر اندازه که اثر تولیدشده از نظر قدرت، دانش بصری و نشانه شناسی کیفی‌تر، دلی‌تر و صریح‌‌تر باشد، ماندگارتر و برای وجدان شخص هنرمند قابل تایید است و در تاریخ می ماند.

وی با بیان اینکه یکی از کسانی است که انقلاب و دفاع مقدس را با چشم‌های خود دیده و باورها و آرمان‌هایش درباره آن را در قالب هنر روایت کرده است، افزود: از منظر هر کدام از هنرمندانی که در دوران انقلاب و دفاع مقدس بودند، این واقعه به صورت خاص و بر مبنای معنایی روایت شده است که آنها بر اساس اعتقادات و تجربیات خودشان دریافتش کرده‌اند. در این میان گذشت زمان نشان داده که کیفیت و نیت در بیان اتفاقات بسیار مهم است و حتی همواره فکر کردن به آن معنا و مرتبت و دغدغه شدن آن اعتقادات اهمیت بالایی دارد، به عبارت دیگر درگیر شدن همواره ذهن هنرمند با موضوع، در خلق آثار موثر است.

صادقی درباره خطر تحریف و اغراق در بیان وقایع دوران دفاع مقدس گفت: تحریف در مسائل مختلف و جریانات فرهنگی وجود داشته است و هنوز هم ادامه دارد. مثلا در بحث عاشورا این تحریف هنوز هم در برخی جاها دیده می‌شود. اما در نهایت باید در جامعه غربالگری انجام شود تا حقیقت از تحریف قابل شناسایی باشد.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار