حرفه ای ها با هندبال «دست رشته» بازی می کنند!

دست به دست شدن ورزش هندبال این روز ها بین مدیران مختلف و با سلیقه های متفاوت ما را یاد بازی دست رشته می اندازد.

نگاهی به حواشی هندبال/ بلاتکلیفی در لیگ برتربه گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیش بینی می شد با حضور علیرضا رحیمی در راس فدراسیون هندبال بار دیگر این رشته مسیر پیشرفت و ترقی را در پیش گیرد و مانند  رشته هایی چون والیبال به جایگاه بالاتری برسد. با انتخاب علیرضا رحیمی به عنوان ریاست فدراسیون همه امیدوار بودند تا مشکلات و حواشی که مدتی بود این رشته را دچار خود کرده بود به پایان برسد اما این اتفاق عملا رخ نداد.

رحیمی از همان ابتدا با حواشی درگیر بود ، حضور او در انتخابات ریاست هندبال از همان ابتدا حواشی خاصی را به وجود آورد که از جمله آن می توان به درگیری با ابوالحسن مهدوی رئیس سابق و مستعفی هندبال اشاره کرد . همچنین درگیری و حواشی در فضای مجازی کم نبود و  همین مسئله باعث شد که حتی رحیمی از حضور در انتخابات استعفا بدهد . استعفایی که سرانجام به دلیل حاضر نشدن مهدوی در انتخابات ملغی شد تا رحیمی با حضور در انتخابات با اکثریت آرا به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شود.

در 2 ماه ابتدایی کار ها بدون حاشیه و در مسیر درست حرکت می کرد . مسئولان جدید برنامه های خوبی را تدوین و تنظیم کردند و این امیدواری را به وجود آوردند که این رشته بار دیگر دوران طلایی خود را آغاز می کند . رفع شدن خطر تعلیق ، پرداخت بدهی داوران ، کسب سهمیه جهانی در مسابقات هندبال ساحلی و فعال شدن تیم های ملی در بخش آقایان نمونه ای از عملکرد فدراسیون در همین ماه های اولیه است .اما در این میان اتفاقی رخ داد که کمی عجیب بود.

رحیمی که مورد تائید و تشویق بسیاری از جامعه هندبال بود تصمیم به استعفا گرفت . مسئله ای که همه را شوکه کرد . ابتدا دلیل آن مشخص نبود اما در ادامه علت این اتفاق ها حواشی هندبال و بدهی های گذشته فدراسیون بود . با این حال این استعفا مورد تائید وزارت ورزش و جوانان قرار نگرفت تا بار دیگر رحیمی در محل کار خود حاضر شود.

نکته جالب اما در این مسئله بود که آیا رحیمی پیش از این که در انتخابات شرکت کند از این مسائل اطلاع نداشت ؟ حواشی هندبال از همان روز های ابتدایی انتخابات وجود داشت و بدهی ها ها هم مسئله ای نبود که مشخص نباشد . شاید رحیمی و فدراسیون هندبال تصور می کردند می توانند کمک مالی بیش تری از وزارت ورزش دریافت کنند اتفاقی که تاکنون رخ نداده و دبیر فدراسیون بار ها در مصاحبه های خود به این مسئله اشاره کرده است . به هر صورت رفتن رحیمی از هندبال دردی را دوا نمی کند.

اگر وزارت ورزش و جوانان قصد نداشته باشد که کمک مالی بیشتری انجام دهد با حضور سرپرست موقت هم وضعیت همین گونه است تنها با یک تفاوت ! آن هم در این مسئله که حداقل مدیران فعلی از جنس همین رشته هستند بیشتر به این مشکل  ها آشنا هستند تا مدیران دیگر همچنین اگر رحیمی که سال ها سابقه حضور درخشان در این رشته را دارد توانایی رفع این مشکلات را نداشته باشد دیگر از چه کسی می توان انتظار این کار را داشت؟

هندبال با وجود پتانسیل خوب حال و هوای خوبی ندارد . تیم ملی نزدیک به 10 لژیونر در بهترین تیم های دنیا دارد اما با مشکل رو به روست. تیم های باشگاهی با وجود تلاش بسیار و تربیت بازیکنان خوب حال و روز درست حسابی ندارند . بدون شک مشکلات در این رشته زیاد است و اگر حالا قصد حل شدن نداشته باشد در آینده سخت تر می توان به شرایط آن سر و سامان داد.

اوضاع نا مشخص باشگاه ها و لیگ برتر

مشکلات هندبال تنها به راس فدراسیون ختم نمی شود . متاسفانه این روز ها باشگاه ها هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. باشگاهی مانند شهرداری کاشان قهرمان فصل گذشته لیگ برتر با در اختیار داشتن ملی پوشان مختلف تصمیم گرفت تا دیگر در مسابقات امسال حاضر نشود . در طرف مقابل تیمی مانند هپکو اراک وضعیت نامشخصی برای حضور در مسابقات امسال دارد همچنین  تیم هفتم جهان یعنی نفت و گاز گچساران هم که خیلی با مشکلات مالی مواجه نیست نمی تواند با دستی باز فعال باشد.

بازار نقل و انتقالات در لیگ بسیار کم رونق است و بازیکنان مختلف از باشگاه های خود طلب دارند . همچنین بسیاری از بازیکنان ممکن است به دلیل مشکلات باشگاه ها دیگر نتوانند فعال باشند.

با همه این مسائل فدراسیونی ها برنامه خوبی را تنظیم کردند و تلاش کردند به گونه ای برنامه ریزی انجلام دهند که هم تیم ملی به خوبی اردو ها و مسابقاتش را برگزار کند و هم مسابقات لیگ به خوبی برگزار شود اما این برنامه خیلی زود تغییر کرد . قرعه کشی سی امین دوره رقابت های لیگ برتر در مرداد برگزار شد و نمایندگان باشگاه ها با حضور در فدراسیون ،هر کدام به بیان نقظه نظر هایشان پرداختند.

فدراسیون هم پیش از آن زمانی را برای واریز مبلغ ورودی تیم ها مشخص کرده بودند که برخی این مبلغ را واریز نکرده بودند . در ادامه فرصت دیگری در نظر گرفته شد و قرار بود تا مسابقات لیگ برتر از اوائل شهریور آغاز شود . اما ظاهرا بازهم این اتفاق نیافتاده است. با وجود آن که مسئولان بار ها اعلام کرده اند که برای جایگزینی تیم هایی  که قصد حضور در مسابقات امسال را ندارند آماده است هنوز اتفاق خاصی نیافتاده است.

متاسفانه نه برنامه دقیق بازی ها مشخص است و نه مسئولان به درستی در خصوص این مسائل پاسخ گو هستند . با این شرایط باید امسال انتظار سالی سخت و پر حاشیه ای برای هندبال را داشت . در سالی که تیم ملی باید در مسابقات قهرمانی آسیا به میدان برود برنامه ها دقیق نیست و از همین ابتدا مشکلاتی وجود دارد.

انتخاب مربی خارجی برای تیم ملی

تیم ملی هندبال کشورمان این روز ها بادر اختیار داشتن 10 لژیونر از پتانسیل بالایی برای حضور در رقابت های مختلف برخوردار است . اما از شرایط خوبی بهره نمی برد. فعالیت های این تیم پس از یک سال تعطیلی از اردیبهشت امسال آغاز شدو تیم ملی پس از برگزاری اردو هایی در 3 شهر مشکین شهر ، تهران و اصفهان راهی کره جنوبی شدتا در  دو بازی دوستانه به میدان برود. همچنین  آن ها  برای حضور در تورنومنتی در تونس هم دعوت شدند.

ملی پوشان باید در دی ماه سال جاری در مسابقات قهرمانی آسیا به میدان بروند واین روز ها صحبت  از حضور یک مربی خارجی سطح بالا در این تیم است . به هر صورت تیم ملی ایران با پتانسیل بالایی که دارد احتیاج به یک مربی سطح بالا هم دارد تا بتواند از تمام ظرفیت ها به خوبی استفاده کند و سر و سامانی به این تیم بدهد اما سوالی که در این میان مطرح می شود آن است که هندبالی ها چگونه می خواهند بودجه آن را تامین کنند ؟ اگر انتخاب فدراسیون اشتباه باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟ به هر صورت مشکلات مالی موجود و بدهی ها نمی تواند به راحتی دست مسئولان را برای انتخاب هر مربی باز بگذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار