ثبت دوازدهمین گونه آرکی‌ها توسط محققان مرکز ذخایر زیستی

محققان بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به شناسایی و ثبت دوازدهمین گونه از گروه آرکی‌ها شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز  ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران در خصوص این میکروارگانیسم جدید گفت: جداسازی و نگهداری جدایه های بومی به عنوان یکی از رسالت های مهم بانک میکروارگانیسمهای این مرکز به شمار می آید و تاکنون تاکسون‌های میکروبی جدید و متنوعی در نتیجه فعالیت های این مرکز شناسایی و به دنیا معرفی شده است.

وی افزود: در همین راستا طی جدیدترین مطالعه صورت گرفته در زمینه تنوع زیستی میکروارگانیسم های تالاب میقان، یک آرکی جدید کشف شد. تالاب میقان واقع در استان مرکزی دارای ویژگی های اکولوژیک منحصر بفردی می باشد و به عنوان یکی از اکوسیستمهای ارزشمند و مطرح جهت مطالعات تنوع زیستی میکربی مورد توجه این مرکز قرار گرفته است.

فاضلی خاطر نشان کرد: این آرکی نمک دوست جدید با استفاده از معیارهای مختلف شناسایی از جمله مطالعات تبارزایی به عنوان یک گونه جدید با نام Natrinema soli در خانواده Natrialbaceae معرفی شده است و در معتبرترین ژورنال بین المللی سیستماتیک میکروبی (IJSEM‌) پذیرفته شده است. این گونه، دوازدهمین آرکی بومی جدید در بین ۵۲ میکروارگانیسم بومی معرفی شده از بانک میکروارگانیسم های این مرکز است.

این دسته از میکروارگانیسم ها اغلب ساکن زیستگاه هایی با سخت ترین شرایط از قبیل محیط های بسیار اسیدی یا قلیایی، چشمه های آب گرم، دریاچه ها و محیط های بسیار شور هستند و به دلیل توانایی تحمل شرایط بسیار سخت، آنزیم ها و سایر ترکیبات تولید شده توسط این گروه از میکروارگانیسم ها، در صنعت حائز اهمیت بسیار زیادی می باشند، به ویژه امروزه آرکی های نمک دوست به دلیل توانایی تولید رنگدانه های زیستی و آنزیم های خاص و سایر ترکیبات دارای کاربرد در صنعت توجه بسیاری از دانشمندان جهان را جلب نموده اند.

شایان ذکر است این آرکی ارزشمند هم اکنون در کلکسیون میکربی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با کد دسترسیIBRC-M ۱۱۰۶۳ نگهداری می شود.

انتهای پیام/

دوازدهمین گونه آرکی‌ها توسط محققان مرکز ذخایر زیستی ثبت شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار