سرلشکر باقری در همایش حقوق دفاعی؛

اخطار به هواپیمای متجاوز کوچکترین هشدار ایران است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دشمنان این را بدانند که اخطار به هواپیمای متجاوز کوچکترین هشدار ایران است.

اخطار به هواپیمای متجاوز کوچکترین هشدار ایران استبه گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (سه‌شنبه 14 شهریورماه) در همایش حقوق دفاعی، با بیان اینکه مسئله حقوق در موضوع دفاع نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، اظهار کرد: این موضوع در سطح کلان کشورها ریشه در نحوه اداره جوامع و نگرش به نهادهای مدنی دارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه حقوق در ادیان الهی از همه مجموعه‌ها و ادیان دیگر کامل و ریشه‌دارتر است، گفت: جدا از ادیان الهی کشورهای قدیمی و متمدن چون ایران نیز مبانی حقوقی قوی داشتند اما آنچه که امروز به عنوان حقوق بین‌الملل و داخلی کشورها یاد می‌شود به دوران پس از جنگ‌های اروپا باز می‌گردد که مبانی حاکم فعلی را شکل داده است.

وی افزود: این حقوق طی قرن گذشته تکمیل شد که نتیجه آن در قرن 20 و پس از جنگ‌های جهانی تأسیس سازمان ملل متحد و تبیین قوانینی بود که برای همه کشورها مصوب شد که از جمله آن حقوق دفاعی است.

سرلشکر باقری ادامه داد: آنچه امروزه به عنوان مبانی حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی کشورها مطرح شده است خواسته برخی از کشورها از جمله کشور اسلامی نیست بلکه مطابق خواست و فرهنگ قدرت‌های جهانی است که پس از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد و محاکم بین‌المللی حاکم شده است که نشانه‌های آن را می‌توان در قوانین مصوبشان دید.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اذعان داشت: اگر امروز در دنیا 200 کشور وجود داشته باشد در زمان تصویب قوانین 60 کشور وجود داشته اما متأسفانه فقط 20 کشور در تصویب قوانین بین‌المللی تأثیر داشتند.

وی با بیان اینکه این نخستین ظلمی است که به برخی از کشورهای جهان مانند ایران روا شده است، افزود: ظلم دوم تصویب قوانین بین‌المللی این است که در قبال کشورها اجرا نمی‌شود. احترام به حاکمیت کشورها، مسئولیت کشورها در مقابله با تروریست، عدم حمایت از ترویست و مواردی از این دست جزء قوانین بین‌الملل است که توسط رسانه‌های غربی گفته می‌شود اما اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا در واقع به این قوانین عمل می‌شود؟

سرلشکر باقری گفت: آنچه امروز ما در منطقه شاهد هستیم این است که هیچکدام از قوانین اجرایی نمی‌شود. آنچه امروز در کشورهای منطقه رخ می‌دهد نقض قوانینی است که به تصویب کشورهای غربی رسیده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دوران دفاع مقدس را نمونه‌ای روشن از نقض قوانین دانسته و ادامه داد: در آن زمان مرزهای دو کشور  بر اساس قرارداد الجزایر مشخص شد اما متأسفانه عراق به مرزهای ما تجاوز کرد و این موضوع نه تنها مورد محکومیت مجمع جهانی چون سازمان ملل و قدرت‌های جهانی قرار نگرفت بلکه آنها با سلاح‌های معمولی و ممنوعه از دولت عراق حمایت کردند و فاجعه‌ای را به بار آورده که هنوز عوارض وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروز با وجود ظلم مضاعف ما باید حق خود را بگیریم گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری  مستقل و سربلند برای دفاع از مرزهای خود بر اساس حقوق بین‌الملل کار می‌کند البته مشکلاتی وجود دارد اما برای ایجاد امنیت نیاز است تا کارشناسان حقوقی تلاش مضاعفی را انجام دهند.

سرلشکر باقری افزود: در واقع ما در کنار تهدیدات سخت نظامی و تهدیداتی سخت دست‌نشانده‌های کشورهای غربی در منطقه و تهدیدات جنگ نرم باید به دنبال استیفا و تعقیب حقوق بین‌المللی خود باشیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: این مواجه و تلاش در برابر برقراری امنیت مرزها حقوق هوایی، دریایی، فضایی و فضای مجازی، کنوانسیون سلاح‌های نامتعارف جهت خرید فروش و صادرات و همچنین تحریم‌های ظالمانه وجود دارد.

وی درباره بلوای رسانه‌های غربی پیرامون رویارویی شناورهای ایرانی و شناورهای آمریکایی در خلیج فارس گفت: مدتی است که در منطقه خلیج فارس رسانه‌های غربی بلوا می‌کنند که شناورهای ایرانی به چند صد متری شناورهای آمریکایی نزدیک می‌شوند و با ایجاد نا امنی موجبات درگیری را فراهم می‌کنند؛ ماجرا بسیار تلخ و مضحک است.

سرلشکر باقری ادامه داد: ناو‌های یک کشور هزاران مایل دریایی آمده و در یک دریایی که نیمه بسته است و چند کشور از آن استفاده می‌کنند دکان باز کرده‌اند  آن‌ها می‌گویند این ناوها حریم دارند و هر کسی از کشورهای حوزه این دریا می‌خواهد از فاصله 5 مایلی ناوها عبور کند باید اجازه بگیرد؛ این کار ریشه در ظلم مضاعف دارد یعنی نقض قوانین بین‌الملل است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: برای کشورهایی که دارای آب‌های ساحلی سرزمینی و آزاد هستند و در این آب‌ها مانند جمهوری اسلامی ایران منافع دارند قوانین بین‌المللی وضع شده است ما نیز بر اساس همین موازین بین‌المللی در حال گشت‌زنی هستیم.

وی افزود: اینکه کسی از آن طرف دنیا می‌آید و ادعا می‌کند که اگر می‌خواهید تمرین دریایی داشته باشید باید با ما هماهنگی کنید بحثی مضحک است؛ آن‌ها می‌گویند چرا حقوق مسلم خود را دنبال می‌کنید که باید در جواب به آن‌ها گفت اگر اتفاقی از سوی تروریست‌ها برای منافع ایران در خلیج فارس بیافتد ملت ایران باید چه کنند.

سرلشکر باقری درباره حقوق پروازی کشورهای جهان گفت: در پیمان شیکاگو مشخص شده که کشورها دارای چه حقوق پروازی هستند و هر کشور حق دارد منطقه FIR خود را تعیین و در سازمان ایکائو آن  را مشخص کنند و بر اساس همین قانونADIZ  خود را مشخص کنیم که ایران این کار را کرده و به سازمان ایکائو ارائه داده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: حال اگر ناوهای هواپیما بر یا هواپیماها به این منطقه ورود کنند تخلف کرده  و پدافند هوایی کشور به آن‌ها اخطار می‌دهد و نیروی هوایی نیز هواپیمای اسکرامبل بلند می‌کند و رسانه‌های غربی این موضوع را که ایران به هواپیماهای آمریکایی اخطار داده است در بوق می‌کند در حالی که دشمنان این را بدانند که اخطار به هواپیمای متجاوز کوچکترین هشدار ایران است.

وی درباره برجام نیز اظهار داشت:در همین  داستان برجام و ملحقات آن گفته شده که این موضوع هیچ ربطی به بخش دفاعی کشور ندارد و فقط در بندی از آن‌ اشاره شده که ایران نباید موشک برای کلاهک هسته‌ای نداشته باشد که ما نیز آن را قبول داریم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: بعد از مدتی آن‌ها گفتند که اگر موشک‌های شما برد بالای فلان قدر و سر جنگی با وزن بالای بیش از فلان وزن را داشته باشند شامل برجام می‌شود در حالی که اینگونه نیست

سرلشکر باقری در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: انتظار ما از کارشناسان حقوقی این است که دست فرماندهان را در مسائل حقوقی بگیرند.

انتهای پیام /

برچسب ها: موشک ، تروریست ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۶
خدمت نکردن فرزندان شهدا و ایثار گران توطعه و نقشه دشمن است میخواهند نسل افرادی که غیور وشجاع وایثار گرند را از بین برده و دور نگه دارند و کم کم ملتی مشنگ و بی تفاوت و سیب زمینی بوجود بیاد متاسفانه دشمن داخل هم تجلیل میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
سردار عزیز ؛ محبت کنید یکی ، 2 تا رو بزنید دیگه سراغ آسمان ما نمیان ، یا حداقل به این شکل گروهی دیگه نمیان احسنت اجرکم عندالله انشاءالله...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
درودبه شرف سردار بزرگ با منطق واحترام براهی که انتخاب کرده ایدازول ما سخن میگید....
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۰:۲۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
هر چند كه ميدونم مثل هميشه نظرمو درج نميكنيد
ولي بريد به سردار بگيد شما خودتون لطفا قوانيني كه مجلس تصويب ميكنه رو اجرا كنيد بعد از بقيه توقع داشته باشيد
منظورم قانون كسري خدمت فرزندان ايثارگران هست كه با تصويب مجلس و تاييد شوراي نگهبان ستاد كل اجراش نميكنه
از قديم گفتن ي سوزن به خودت بزن ي جوالدوز به بقيه
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۲۳:۳۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
درود بر سردار.اینجاایرانست خاک شیران.اینجا نه عراق هست نه سوریه هست نه افغانستان هست نه یمن. اینجا وطن ماست....اینجا سرزمین محسن حججی هست.درود بر رهبرعزیزم .درودبر شهدای مدافع حرم
Iran (Islamic Republic of)
رشید
۲۲:۴۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
بنازمت سردار مخلصیم
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۸:۵۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
سردار ..اینا هنوز هم که هنوزه ما ایرونیها رو درست نشناختن ...اگه کوچکترین غلطی ازشون سر بزنه توپوزی میخورن که توی تاریخ براشون ثبت بشه
مثل همه دفعه های قبل
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۷:۴۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
هل من ناصر ان ینصرنی نیروهای مسلح ایران مسلمانان روهینگیای میانمار را دریابند
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۷:۴۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
هل من ناصر ان ینصرنی نیروهای مسلح ایران مسلمانان روهینگیای میانمار را دریابند
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۷:۴۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
هل من ناصر ان ینصرنی نیروهای مسلح ایران مسلمانان روهینگیای میانمار را دریابند
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۷:۴۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
هل من ناصر ان ینصرنی نیروهای مسلح ایران مسلمانان روهینگیای میانمار را دریابند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
سر لشکر جان خواهشا ایران عزیز را قوی کنید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
سر لشکر جان خواهشا ایران عزیز را قوی کنید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
سرلشگر
سلام.
اگه هواپیمای دشمن به آسمان ایران اومدن, بزنیددددددددد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
ایران میتواند برای امنیت مرزها و کنترل قاچاق و حوادث و رویدادهای دیگر صدها هزار پهپاد را به خدمت بگیرد و در ظرفیت و توان خود درنگ نکند
درود بر دلاورمردان پدافند و خسته نباشید به چشمان تیز بین ایران که همیشه مرزها ،زمین و جاده های کشور را زیر نظر دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
دمت گرم
آخرین اخبار