نقش فضای مجازی در افزایش آسیب های اجتماعی

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: نقش فضای مجازی در افزایش آسیب های اجتماعی تشدید شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  محمدصادق کریمی کیا، مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان بیان داشت: فضای مجازی هم می تواند بستر آسیب های اجتماعی را ایجاد کند و هم می تواند به کاهش برخی آسیب های اجتماعی کمک کند وشرایط اقلیمی و کمبود امکانات برای پر کردن اوقات فراغت، حضور کاربران خوزستانی در فضای مجازی را تشدید کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 50 درصد فضای رسانه ای را فضای مجازی تشکیل می دهد، اظهار کرد: فضای مجازی ابزار تکنولوژی و رسانه ای نو و جدیدی است و از آن جهت باعث دغدغه ما شده این ابزار رفتار و مناسبت های اجتماعی را تغییر داده است.

کریمی کیا اشاره ای به ردپای فضای مجازی در درگیری افراد در تعاملات خارج از چارچوب تعیین شده جامعه کرد و گفت: به طور مثال ردپای آن در حوزه طلاق، خودکشی، درون گرایی بیش از حد افراد و آسیب های ناشی از استفاده بی رویه در کودکان و نوجوانان وجود دارد؛ همچنین در حوزه های اقتصادی از جمله کلاهبرداری نیز فضای مجازی نقش ایفا می کند.

وی با اشاره به روند روبه رشد استفاده کاربران از فضای مجازی به ویژه کاربرد گوشی های هوشمند اظهار کرد: ضریب نفود اینترنت گوشی های همراه در کشور 62 درصد است، در حالی که میانگین جهانی آن 47 درصد است که نشان می دهد در این زمینه از کشورهای در حال توسعه نیز پیشی گرفته ایم.

کریمی کیا تصریح داشت: در خوزستان این پدیده به دلیل شرایط اقلیمی در برخی از فصول سال و کمبود امکانات اوقات فراغت تشدید شده است و خوزستان از جمله استان هایی است که حضور کابران آن در فضای به سرعت در حال گسترش است.

وی گفت: ورود جوانان و نوجوانان خوزستانی به فضای مجازی نیز روبه رشد است و هم اکنون اثرات فضای مجازی و بازی ها در رفتارهای خشونت آمیز کودکان نمایان شده، این در حالیست که خانواده ها از آگاهی لازم در این زمینه و سواد رسانه ای بی بهره هستند که این مساله نیز از دغدغه های ما در حوزه اجتماعی است.

کریمی کیا افزود: بیش از 500 هزار نفر از جمعیت خوزستان معادل 12 درصد، بی سواد مطلق هستند که 230 هزار نفر از آنها در رده سنی 10 تا 49 سال قرار دارند و این مساله حساسیت موضوع و نیاز جامعه به ارتقای آگاهی در این حوزه را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: فضای مجازی اگر چه از لحاظ نام 'مجازی' است اما تبعات کاملا واقعی دارد و مدیران تا کنون این مساله را جدی نمی دانستند بنابراین می خواهیم به تصمیم سازان و تصمیم گیران این مساله را بقبولانیم.

انتهای پیام/م

تبدیل شدن فضای مجازی شمشیر 2 لبه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.