یک کارشناس مذهبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کفار سه تئوری تهدید، تطمیع و تشویق را علیه واقعه غدیر به کار بردند

حجت‌‌الاسلام بهاری گفت: دشمنان اسلام بعد از رحلت پیامبر با تطمیع، تهدید و تشویق تلاش کردند تا مردم یار امام علی(ع) نشوند.

سه تئوری تهدید، تطمیع و تشویق علیه غدیر به کار برده شدحجت‌الاسلام ابراهیم بهاری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره دلیل پیروی نکردن بعضی افراد از امام علی(ع) با وجود تاکیدات پیامبر(ص) و ماجرای غدیرخم اظهار داشت: موضوع غدیر خم و حوادث پیش و بعد از آن یک موضوع پیچیده‌ای است. برای بررسی آن باید جریانات بعد از قتح مکه تا رحلت پیامبر(ص) را بررسی کنیم. اتفاقاتی که در مدینه رخ داد این بود که پیامبر(ص) مصمم به فتح مکه شد و در هشتم هجری مکه فتح شد. بعد از این اتفاق مجموعه اسلام ستیزان و کفار راه چاره‌ای نداشتند مگر اینکه در مقابل اسلام سر تعظیم فرود بیاورند. یا تسلیم شوند و یا در نبرد از بین بروند. در فتح مکه کوچک‌ترین نزاعی صورت نگرفت و با تسلیم شدن و مسلمان شدن ابوسفیان، مکه دفاع خود را از دست داد و مجموعه ساکنان مکه به واسطه ایمان ظاهری ابوسفیان تسلیم پیغمبر(ص) شدند.

وی ادامه داد: اما ابوسفیان دست از دشمنی با دین نکشید و به همین دلیل هم در این مدت تا بعد از رحلت پیغمبر در بین صحابه و در بین ذی نفوذهای مدینه دنبال افرادی گشت که توانایی تطمیع آنها را داشته باشد و موفق هم شد. اوایل تهدید و بعد تطمیع را شروع کرد و بعد از رحلت پیامبر چاشنی تشویق را در کنارش قرار داد. شاید این سه تئوری در دنیای مدرن امروز هم با شکل جدید علیه دنیای اسلام به کار برده می‌شود. کسانی که در غدیر خم بودند و تعداد حجاج حاضر در عید غدیر خم از 30 هزار نفر تا 120 هزار نفر در تاریخ نوشته شده است که پیغمبر(ص) منتظر جامانده‌ها شد و رفته‌ها را برگرداند و خطبه‌ای قریب به هزار آیه را در اثبات ولایت امیرمومنان بیان و ولایت علی(ع) را اعلام کرد. در روایت هست که شخصی در همان جا به پیغمبر(ص) معترض شد که آن چه را اعلام کردی امر خودت بود یا امر خدا؟ پیامبر فرمود این دستور الهی بود. شخص گفت اگر این طور است بگو همین الان عذابی بر من نازل شود. که همان طور که در اوایل سوره معراج آمده است: ولیس له دافع یعنی هیچ فرصت دفاعی برای آن معترض نبود و سنگ از آسمان بر سر او افتاد و مرد. همه این را دیدند. به سمت امیرالمومنین آمدند و گفتند: «مبارک باد بر تو ای ابالاحسن که شبی را که صبحش امیرمومنان و ولی مومنین شدی؛ صبح کردی.»همگی تبریک گفتند . شعر بلند بالایی برای حضرت سروده شد و حتی از بانوان هم بیعت گرفته شد.

این کارشناس مذهبی در خصوص حوادث پس از غدیر گفت: در فاصله 70 روزه غدیر و رحلت پیامبر(ص) حادثه‌های مهمی در مدینه رخ داد. تطمیع‌ها، تشویق افراد، تعصبات قبیله‌ای و انجام دادن اموری که اسلام با آنها مخالفت داشت؛ کار خود را کرد. در نهج البلاغه آمده است که زمانی که حضرت علی(ع) بدن پیامبر را غسل می‌دادند، به او خبر دادند که چه نشستی بیا که ولایتی که پیامبر از طرف خداوند به تو داده بود در حال غارت است. اولین کسی که به کمک امیرالمونین آمد ابوسفیان بود! وارد خانه حضرت علی(ع) شد و گفت شنیده‌ام که عده‌ای انتصاب پیامبر(ص) را نادیده گرفته‌اند. اگر شمشیر بکشی من کمکت می‌کنم و به اندازه گوسقندان قبیله اوس و خزرج نیرو برای کمک به تو می‌آورم. حضرت علی(ع) فرمود: تو برای گذشته‌ات اقدام به این عمل می‌کنی یعنی تو قصدت نابودی اسلام است. لذا حضرت سکوت کرد.

حجت‌الاسلام بهاری تصریح کرد: مرحوم علامه امینی یازده جلد کتاب چاپ شده و 3 جلد چاپ نشده درباره غدیر به نام الغدیر دارد. که سه کتاب چاپ نشده در کتابخانه ایشان در نجف موجود است. علامه امینی در این کتاب اسناد غدیر را از زبان اهل سنت بیان کردند. یعنی اسناد موجود است اما هر کسی مولا بودن را تفسیر به رای خودش کرد. سلمان می‌گوید 40 شب علی بن ابیطالب(ع) دست حسنین را گرفت، زهرای مرضیه(س) را سوار بر اختر کرد. بر در خانه تک تک مهاجرین و انصار مدینه برد که آیا شما در غدیر نبودید و خطبه پیامبر را نشنیدید و بیعت را ندیدید؟ به علت تهدید و تطمیع‌های صورت گرفته، عده‌ای گفتند یادمان رفته است. عده‌ای اعلام کردند که حوصله در افتادن با حکومت را ندارند. عده‌ای هم گفتند که تو جوانی حکومت به تو هم می‌رسد. سلمان می‌گوید در 40 شب ما 40ل نفر پیدا نکردیم که یار غار شود و علی(ع) را حمایت کند. چراکه پیامبر فرموده بود اگر 40 نفر تو را حمایت کردند شمشیر بکش. امروز وظیفه جامعه اسلامی به خصوص جامعه شیعی این است که با لسان نرم و روایاتی که از لسان مبارک ائمه و اسناد تاریخی مطرح شده این واقعه را به مجموعه عالم و اهل سنت بشناساند و قطعا اگر حقیقت خواهان عالم، این مطالب را بشنوند و بخوانند و درک کنند در پیروی از امیرمومنان و اولاد صالحشان لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند.

 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار