موسسه نوبل: امکان پس گرفتن جایزه صلح نوبل از «سو چی» وجود ندارد

موسسه نوبل اعلام کرد قانون، اجازه پس گرفتن جایزه نوبل را از کسی که آن را دریافت کرده، نمی‌دهد.

موسسه نوبل: امکان پس گرفتن جایزه صلح نوبل از سو چی وجود نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلگراف، سازمانی که بر جایزه صلح نوبل نظارت می‌کند روز جمعه اعلام کرد امکان پس گرفتن جایزه‌ای که در سال 1991 به «آنگ سان سو چی» رهبر حزب حاکم میانمار اعطا شد وجود ندارد.

«اولف نجولستاد» رئیس موسسه نروژی نوبل در ایمیلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت پس گرفتن جایزه از برندگان نه براساس خواست «آلفرد نوبل» پایه‌گذار این جایزه است و نه قوانین این اجازه را می‌دهد. نجولستاد در این ایمیل نوشت: «پس از اینکه یک جایزه اعطا می‌شود اجازه پس گرفتن آن وجود ندارد. هیچکدام از کمیته‌های اعطای این جایزه در اسلو و استکهلم هرگز پس گرفتن جوایز را مد نظر نداشته‌اند».

386 هزار نفر طومار Change.org را که خواستار پس گرفتن جایزه نوبل از سو چی به دلیل جنایات میانمار علیه مسلمانان روهینگیا است امضا کرده‌اند. سو چی این جایزه را به دلیل ایستادگی در مقابل سران نظامی و تلاش صلح‌آمیز و دموکراتیک برای تحقق حقوق بشر دریافت کرده بود. پس از اینکه میانمار نخستین انتخابات آزادش در سال 2012 را برگزار کرد سو چی به عنوان رهبر موقت این کشور انتخاب شد و حزبش به پیروزی رسید.

«دزموند توتو» اسقف اعظم سابق آفریقای جنوبی روز پنجشنبه از سو چی خواست برای حمایت از مردم روهینگیا مداخله کند. توتو که برنده جایزه نوبل است در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سو چی نوشت درست نیست در کشوری که یک برنده جایزه نوبل آن را رهبری می‌کند چنین خشونتی علیه مسلمانان روهینگیا انجام شود.

بنابر گزارش‌ها به مردم روهینگیا توصیه شده برای حفظ جانشان به بنگلادش فرار کنند. ناظران از آتش زدن خانه‌ها و کشته شدن مردم به ضرب گلوله از سوی ارتش میانمار خبر می‌دهند. سو چی تمام این گزارش‌ها را رد کرده است.

مسلمانان روهینگیا در میانمار که اکثریت جمعیت آن بودایی هستند مورد آزار و شکنجه قرار گرفته‌اند. این مردم بی‌گناه به مدت چندین قرن در میانمار زندگی کرده‌اند اما دولت این کشور آنها را به رسمیت نمی‌شناسد و حق شهروندی آنها را نادیده می‌گیرد. تنش‌های میانمار در پی درگیری نیروهای ارتش و شورشیان ایالت راخین از ماه گذشته بالا گرفت و به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان منجر شد. جامعه جهانی از سو چی درخواست کرده است از حقوق مردم روهینگیا حمایت کند اما به نظر می‌رسد او همچنان به سکوتش ادامه می‌دهد.

حدود 300 هزار روهینگیایی در 15 روزی که تنش‌ها به کشتار و آتش‌سوزی کشیده شده از میانمار به بنگلادش گریخته‌اند. گفته می‌شود ظرفیت پناهگاه‌هایی که در مرز دو کشور برای اسکان آوارگان در نظر گرفته شده‌اند رو به تکمیل است.

انتهای پیام/

جایزه صلح نوبل از رهبر میانمار پس گرفته نمی‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
حیف اون جایزه ای که به این جنایتکار پست فطرت داده اند. ملتی وحشی و جانی با رهبری جانی تر که جایزه صلح هم گرفته واقعاً جای تاسف داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
حیف اون جایزه ای که به این جنایتکار پست فطرت داده اند. ملتی وحشی و جانی با رهبری جانی تر که جایزه صلح هم گرفته واقعاً جای تاسف داره.
Iran (Islamic Republic of)
nader
۰۶:۵۷ ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
آنگ سان سو چی یک جنایتکار جنگی است ونباید از او به عنوان برنده جایزه صلح نام برد او را بانام جنایتکار جنگی به مردم و جهان معرفی کنید و این ملعونه را با نام آنگ سان سو چی جنایتکارجنگی خطاب کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
جدی.................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
برا صلح متاسفم که به چنین حالت فلاکتی افتاده
آخرین اخبار