دیناروند در افتتاحیه سومین نمایشگاه ایران فار‌ما؛

چالش نقدینگی ربطی به سیاست‌های دارویی کشور ندارد/ صنعت داروسازی باید به تراز مثبت تجاری برسد

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به چالش نقدینگی‌ صنعت داروسازی، گفت: وجود این بحران ربطی به سیاست‌های دارویی کشور ندارد.

چالش نقدینگی ربطی به سیاست‌های دارویی در کشور ندارد/ صنعت داروسازی باید به تراز مثبت تجاری برسدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول دینا‌روند مشاور وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه ایران فار‌ما که امروز در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد با بیان اینکه خوشحالم صنعت دارو سازی را در شرایط مناسبی تحویل دادیم و در این زمینه سربلند هستیم، گفت: بحران نقدینگی چالشی‌ است که برای صنعت دارو سازی ایجاد شده و ذخیره تامین دارو را دچار مشکل کرده است؛ اگر برای درمان آن به موقع عمل نکنیم بروز بحران دارو گریز ناپذیر است.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه چالش نقدینگی ربطی به سیاست‌های دارویی ندارد، عنوان کرد: چالش نقدینگی بحرانی است که از خارج به صنعت دارو سازی و زنجیره تامین دارو تحمیل شده و مربوط به بدهی بیمه‌هاست.

وی افزود: بیمه‌ها به تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی اعلام می‌کنند که دولت به تعهدات خود عمل نکرده است به همین جهت ما نمی‌توانیم مطالبات شما را پرداخت کنیم.

دینار‌وند ادامه داد: ریشه بحران نقدینگی عاملی خارج از سیاست‌های دارویی دارد که خودش را به صنعت دارو سازی و زنجیره تامین دارو تحمیل می‌کند این مشکل شبیه تحریم‌ها به کشور است که از خارج به ایران وارد می‌شد  بحران نقدینگی نیز مانند تحریم از خارج به صنعت دارو سازی تحمیل می‌شود.

تسویه معو‌قات شرکت‌های دارو سازی اولویت دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی اولویت خود را تسویه معو‌قات شرکت‌های دارو سازی قرار بدهند، گفت: اگر این چالش را به سرعت درمان نکنیم دچار خسران می‌شویم به همین دلیل دانشگاه‌های علوم پزشکی تلاش کنند تا هر چه سریعتر معو‌قات شرکت‌های دارو سازی را پرداخت کنند تا زنجیره‌ای تامین دچار بحران نشود.

دینار‌وند با تاکید بر توجه صنعت دارو سازی به کیفیت دارو‌ها تصریح کرد: در زمینه کیفیت دارو پیشرفت‌های خوبی داشتیم صنعت دارو سازی امروز ایران صنعتی است که نسبت به گذشته شرایط بهتری دارد باید توجه داشت که کیفیت دارو ابعاد مختلفی دارد و وابسته به مواد اولیه، چرخه تولید، عملکرد نیروی انسانی، فناوری تولید دارو ماشین آلات دارو سازی و رعایت استانداردهای کیفی است در تولید دارو است.

وی از عضویت ایران در پروتکل pidf خبر داد و گفت: خوشحالیم که یکی از دستاوردهای ما عضویت ایران در پروتکل PIDF بوده که امروز در تایوان در حال تصویب است و عضویت در این پروتکل جهانی نقطه عطفی برای صنعت دارو سازی کشور محسوب می‌شود و موجب اطمینان مردم و پزشکان در مصرف داروهای داخلی و افزایش صادرات می‌شود.

عضویت‌ ایران در پروتکل‌ جهانی‌ کیفیت‌ دارو

دینار‌وند با بیان اینکه بدون رقابت نمی‌توانیم شاهد کیفیت برتر داروهای داخلی در تراز جهانی باشیم‌، افزود: در بازار دارویی ایران شرایط رقابتی‌ وجود دارد و مثل 30 سال پیش نیست که بازار منتظر تولید یک دارو باشد و رقابت جدی‌ بین تولیدکنندگان‌ داخلی دارو برای کسب سهم در بازار‌ وجود دارد؛ بیش از 20 تولیدکننده‌ دارو داریم‌ و در برخی داروها بیش از 20 تولیدکننده‌ در حال رقابت با هم هستند‌.

مشاور وزیر بهداشت عنوان کرد: در بحث رقابت سیاست‌های وزارت بهداشت‌، سیاست‌های حمایتی از صنعت داروسازی‌ بوده است و تحلیل‌ها نشان می دهند که سیاست‌های حمایتی از صنعت داروی داخلی‌ مؤثر بوده است. در سال 95 بازار دارویی 16 هزار میلیارد تومان بوده است که 71 درصد مربوط به داروهای تولید داخل می‌شود و 11 هزار و 300 میلیارد تومان رقم ریالی آن است و 29 درصد مربوط به داروهای وارداتی‌ است که رقم ریالی آن چهار هزار میلیارد و 700 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه در 2 هزار و 400 میلیارد تومان از بازار دارویی رقابت بین‌ واردات و تولید داخل وجود ندارد، گفت: در این بخش از بازار، تولیدکننده‌ای برای تولید داروهای خارجی وجود ندارد و در 2 هزار و 300 میلیارد تومان رقابت بین واردکنندگان‌ و تولیدکنندگان داخلی وجود دارد که هزار و 300 میلیارد تومان آن مربوط به داروهایی است که تولید داخل جدید است یعنی دارویی وجود دارد که در دی ماه 95 وارد بازار شده و در 9 ماه اول سال گذشته تولید داخل نداشته است و داروهایی هستند که سهم تولیدات داخل آنها به 30 درصد نرسیده است.

دیناروند عنوان کرد: سیاست ما این است که وقتی سهم یک دارو در بازار به 30 درصد رسید برای واردات سهم 10 درصدی‌ تعیین کنیم‌ و در واقع واردات در این دارو محدود شود و 90 درصد بازار را داروی داخلی به خود اختصاص دهد.

سقف بازار دارویی از بودجه نظام سلامت

مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: یک هزار و 300 میلیارد تومان از بازار دارویی کشور مشابه تولید داخل دارد‌ و در یک هزار میلیارد تومان آن رقابت بین تولید داخل و واردات وجود دارد‌ و صنعت داروسازی‌ از این مبلغ آ‌سیبی نمی‌بیند.

وی افزود: اگر از 2 هزار و 300 میلیارد تومان بازار دارویی کشور که مشابه تولید داخل دارند این بخش را حذف کنیم‌، بر اساس مقایسه تولید داخل‌ و واردات‌ برای این 2 هزار و 300 میلیارد تومان قیمت داروهای وارداتی‌ نسبت 6 به یک دارند که 30 درصد آن مربوط به نشان های برتر است و اگر سازمان غذا و دارو واردات هر دارویی که نمونه داخل دارد را صفر کند سهم این بخش بازار 400 تا 500 میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

دیناروند با بیان اینکه سیاست‌های وزارت بهداشت کنترل واردات و حمایت از تولیدات داخل است، عنوان کرد: از سال 93 این سیاست‌ها ایجاد شده و شاهد آن بودیم که تولیدات از 62 درصد به 71 درصد‌ افزایش پیدا کرده است.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های اساسی ما بحث صادرات است، گفت: سقف بازار دارویی از بودجه نظام سلامت 13 تا 14 درصد است و در کشور ما که برای درآمد ناخالص ملی و بودجه نظام سلامت سقفی وجود دارد رسیدن هزینه‌های دارویی‌ از کل هزینه‌های سلامت به 20 درصد امری نشدنی است، زیرا بودجه نظام سلامت اجازه نمی‌دهد که سهم هزینه‌های دارویی 15 درصد بیشتر شود.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته معمولاً هزینه‌های دارویی 10 تا 20 درصد و در کشورهای فقیر 40 تا 60 درصد و در کشورهای آفریقایی 70 درصد هزینه سلامت است؛ زیرا در این کشورها بیمارستان‌ها و بخش‌های درمانی بسیار ضعیف هستند و به همین دلیل باید دارو بیشتر تأمین شود.

دیناروند تصریح کرد: در شرایطی که تأمین هزینه سلامت و بودجه آن محدود است تنها راه رشد صنعت داروسازی‌ و حل مشکلات آن صادرات و نگاه به فراتر از مرزهای ایران است؛ سند‌یکای داروسازان، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تلاش زیادی کردند تا صادرات دارو از ایران به کشورهای همسایه افزایش پیدا کند.

سهم صادرات دارو در ایران 200 میلیون دلار است

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه سهم صادرات دارو در ایران 200 میلیون دلار است، گفت: این میزان صادرات در برابر توانمندی‌های صنعت داروسازی کشور بسیار ناچیز است و باید برای رسیدن به تراز مثبت تجاری تلاش‌های بیشتری انجام شود. اکنون رقم ریالی صادرات دارو در ایران 1.1 میلیارد دلار بوده و 200 میلیون دلار صادرات دارویی ما به سایر کشورها است؛، باید به تراز مثبت که همان 1.1 میلیارد دلار و هدف سند چشم‌انداز 1404 است، برسیم.

وی ادامه داد: با عضویت در پروتکل‌ PICF می‌توانیم کیفیت داروها را برای افزایش اعتماد مردم و صادرات به کشورهای دیگر توسعه دهیم؛ با توسعه صادرات می‌توان به اعتماد عموم مردم و درآمد‌زایی صنعت داروسازی‌ کمک کرد زیرا ظرفیت تولید دارو در ایران فراتر از جمعیت 80 میلیونی کشور است.

دینار‌وند با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه داروسازی، عنوان کرد: 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در 2 سال اخیر در صنعت داروسازی‌ انجام شده است و اکنون با این سرمایه‌گذاری‌ها پروژه‌هایی در سراسر ایران به منظور رشد صنعت داروسازی‌ در حال انجام است.

وی ادامه داد: با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برخی صنایع داروسازی در حال ارتقاء زیرساخت‌ها هستند و ما باید از مرزها خارج شویم و به کشوری تبدیل شویم که تراز تجاری مثبتی در حوزه دارو دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار