قنبری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

ترامپ صلاحیت نادیده گرفتن برجام را ندارد/گزینه‌های روی میز ایران خوشایند آمریکا نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر آمریکایی‌ها تصمیمی برای نادیده گرفتن برجام داشته باشند، ایران گزینه‌های متعددی روی میز دارد که خوشایند آمریکا نیست.

ترامپ صلاحیت نادیده گرفتن برجام را ندارد/گزینه‌های روی میز ایران خوشایند آمریکا نیستداریوش قنبری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر اینکه برجام یک سند بین‌المللی است، اظهار کرد: ترامپ صلاحیت ندارد که این تعهد بین‌المللی را نادیده بگیرد و آن را بی‌اثر کند.

وی در ادمه افزود: آمریکا شاید بتواند به تنهایی تصمیماتی یکطرفه اتخاذ کند؛ اما این تصمیمات بر رفتار سایر کشورهای طرف تعهد در برجام اثرگذار نیست و تأثیر چندانی ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: اگر آمریکایی‌ها تصمیمی برای نادیده گرفتن برجام داشته باشند، در آن زمان همانطور که آنها ایران را به گزینه‌های روی میز تهدید می‌کنند، جمهوری اسلامی ایران نیز گزینه‌های متعددی روی میز دارد که قطعا خوشایند آمریکا نیست که از جمله آنها برگشت به وضعیت و ظرفیت گذشته خواهد داشت و در نهایت این آمریکاست که ناقض برجام و تعهد بین‌المللی شناخته می‌شود و زیر سوال خواهد رفت، بنابراین تصور می‌کنم آمریکا نمی‌تواند اصل برجام را نادیده بگیرد.

قنبری با بیان اینکه آمریکا خود را مدعی حقوق بین‌الملل می‌داند و از نهادهای بین‌المللی به عنوان اهرمی در جهت سیاست‌های خود استفاده می‌کند، تصریح کرد: کنار گذاشتن برجام می‌تواند چهره آمریکا را به عنوان یک کشور یاغی به افکار عمومی معرفی کند و وجهه آنها را که خود را پایبند به حقوق بین الملل معرفی می‌کنند، تغییر دهد.


کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به بحران اخیر شرق آسیا و کره شمالی، تصریح کرد: بحران کره شمالی مسائل مربوط به مناسبات ایران و آمریکا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و آمریکایی‌ها اولویت فعلی خود را وضعیت کره شمالی می‌دانند و ایران ممکن است در حال حاضر اولویت آنها نباشد.

وی در ادامه اظهار کرد: ماهیت اقدامات اخیر کره شمالی چانه‌زنی و گرفتن امتیاز از آمریکا برای رفع تحریم‌ها و تهدیدات علیه خود است و هر زمانی کره شمالی امتیازات را از آمریکا دریافت کرد، از اقدامات تحریک آمیز خود دوری کرده است.

قنبری با بیان اینکه بحران کره‌شمالی و آمریکا به جنگ ختم نخواهد شد، گفت: بحث اقدام علیه «پیونگ یانگ» از سوی آمریکا از لفاظی فراتر نمی‌رود.

وی در ادامه اضافه کرد: در چنین وضعیتی ممکن است فشار آمریکا بر ایران افزایش پیدا کند؛ اما مشکلی که آمریکا دارد عدم همراهی اتحادیه اروپا، روسیه و چین است که با سیاست‌های دولت آمریکا همراه نخواهند بود و آمریکا صرفا مجبور به اقدامات یکجانبه خواهد شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در چنین شرایطی قطعا پاسخ اقدامات یکجانبه آمریکا از سوی ایران نباید با پاسخ‌هایی چون خروج از برجام داده شود چرا که این خواست ترامپ و آمریکاست که چنین تصمیمی از سوی ایران اتخاذ شود.

قنبری در پایان گفت: برجام تا زمانی که به عنوان یک تعهد و سند بین‌المللی مورد توجه نهادهای بین‌المللی از جمله آژانس انرژی اتمی، اتحادیه اروپا و کشورهای چین و روسیه است، می‌تواند منافع ملی ما را تأمین کند و نباید با خروج از برجام بهانه‌ای به آمریکایی‌ها بدهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار