اردوغان: خرید اس-۴۰۰ از روسیه، آمریکا را خشمگین کرد

رئیس‌جمهور ترکیه نسبت به واکنش آمریکا به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه اظهارنظر کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه -- نسبت به واکنش واشنگتن به حصول توافق میان آنکارا و مسکو برای تحویل سامانه دفاع موشکی اس-400 به ترکیه اظهارنظر کرد.

وی گفت توافق اخیر ترکیه و روسیه «آمریکا را خشمگین کرد.»

رئیس جمهور ترکیه متذکر شد: «آیا باید منتظر شما (آمریکا) می‌ماندیم؟ ما برای حصول اطمینان درباره امنیت ملی خود تمام تدابیر لازم را اتخاذ کرده و خواهیم کرد. ما در خانه خودمان میزبانیم (ما در خانه خودمان مهمان نیستیم.)»

وی افزود پس از آنکه آمریکا و اسرائیل از فروش پهپادهای نظامی به ترکیه سر باز زدند، آنکارا تولید و توسعه این پهپادها را به دست گرفت و موجب نگرانی آن‌ها شد.

روز سه شنبه، اردوغان اعلام کرد آنکارا نخستین هزینه برای دریافت سامانه دفاع موشکی اس-400 روسی را به مسکو پرداخت کرده است. ساعاتی پس از آن، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گفتگو با اسپوتنیک اعلام کرد واشنگتن نگرانی‌های خود درباره خرید این پدافند هوایی از روسیه را به مقامات ترکیه ابلاغ کرده است. آمریکا عضویت ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را دلیلی برای استفاده از سامانه‌های دفاع موشکی متعلق به این سازمان خواند.

یکی از مشاوران رئیس جمهور روسیه پیشتر درباره احتمال ایجاد مشکل در تحویل سامانه اس-400 به ترکیه به دلیل عضویت این کشور در سازمان ناتو گفته بود: «هر طرف تعهداتی را بر عهده می‌گیرد که مشخص می‌کند با تسلیحات خریداری شده چه اقداماتی را می‌توان انجام داد و انجام کدام اقدامات منع شده است.»

سامانه‌ موشکی اس- 400 نسل پیشرفته‌ای از سامانه‌های دفاع موشکی روسیه است که قابلیت حمل چند نوع موشک مختلف را دارد و برد آن از کوتاه تا بسیار بلند متغیر است. این موشک قادر به رهگیری و نابود کردن اهداف هوایی است.

انتهای پیام/

 

خشم آمریکا از توافق ترکیه و روسیه در زمینه خرید اس-400

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار