تولید سالانه 81 هزار تن عسل در کل کشور

قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در کل کشور 74 هزار زنبوردار فعال و شناخته شده مشغول به فعالیت هستند و سالانه 81 هزار تن عسل تولید می‌کنند.

غلامحسین طهماسبی قائم مقام سازمان تحقیقات کشاورزی با اشاره به اینکه ایران رتبه هشتم دنیا را تولید عسل دارد، گفت: امروزه در کل کشور 74 هزار زنبوردار فعال و شناخته شده مشغول به فعالیت هستند و سالانه 81 هزار تن عسل تولید می‌کنند.

وی گفت: ایران از نظر داشتن کندوهای زنبور عسل رتبه چهارم دنیا را به خود اختصاص داده و در ده سال گذشته در این بخش به‌صورت سالیانه روند روبه رشدی داشته‌ایم.

 قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: خوشبختانه فعالیت این سازمان در راستای تثبیت و ارتقای کیفیت تولیدات عسل به بهترین شیوه ممکن انجام شده و در ده سال اخیر از نظر کیفی و کمی شاهد تحول عظیمی در تولید فرآورده‌های زنبور عسل بوده‌ایم.

 وی گفت: به‌منظور ارتقاء سطح کیفی و کمی زنبور عسل جشنواره‌های زیادی در کشور برگزار شده و نقاط ضعف و قوت شناسایی و مورد بخث و بررسی قرار گرفته است.

طهماسبی با اشاره به تولید فرآورده‌های زنبور عسل همچون گرده، ژل رویال و زهر زنبور عسل در ایران افزود: متأسفانه هیچ‌گونه آماری در زمینه فرآورده‌های زنبور عسل کشور وجود ندارد و نمی‌توانیم میزان رشد یا افت آنها را اعلام کنیم.

وی بیان کرد: در دنیا 9 گونه زنبور عسل وجود دارد که هم‌اکنون در ایران از دو نوع آن استفاده می‌شود و این دو مورد صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به بقیه دارد.

 قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد: کردستان در زمنیه تولیدات عسل رتبه 13 کشور را دارد اما از نظر کیفیت تولید این محصل در رتبه‌های نخست کشوری قرار دارد و یکی از استان‌هایی بوده که عسل تولیدی در این منطقه از کیفیت عالی برخوردار است.

انتهای پیام/ م ح

کردستان در زمنیه تولیدات عسل رتبه 13 کشور را دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.