باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

وقتی مردم چوب ناهماهنگی مسئولان را می‌خورند/ مشکل خودروهای دوگانه‌سوز تا کی؟

اخذ معاینه فنی برای خودروهای دوگانه‌سوز در حالی الزامی شده که تنها یک مرکز برای این کار وجود دارد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دریافت معاینه فنی برای خودروهای دوگانه‌سوز طی ماه‌های گذشته الزامی شده  و دارندگان این نوع خودروها برای تردد، نیاز به داشتن دریافت مجوز هستند و در این راستا مرکز معاینه فنی تهران لیست 10 مرکز ویژه معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز را در اختیار مرم برای اخذ مجوز قرار می دهد، اما نکته قابل توجه این است که در بین این مراکز فقط مرکز معاینه فنی آیت الله سعیدی واقع در یافت آباد این کار را انجام می‌دهد و همین امر موجب شده تا صف طولانی از متقاضیان، روبروی این مرکز تشکیل شود.

پس از ثبت نام، متقاضیان باید منتظر بمانند تا  در روزهای آتی نوبت به آنها برسد و طبق گفته برخی از مراجعین به این مرکز تا یک ماه باید در صف انتظار بمانند و طی این مدت بدلیل نداشتن مجوز معاینه فنی در صورت تردد شهری و بین شهری 50 هزار تومان جریمه خواهند شد.

بر این اساس به‌دلیل یک ناهماهنگی بین معاینه فنی و سازمان استاندارد، هر خودرو دوگانه سوزی که موفق به اخذ مجوز نشود باید جریمه پرداخت کند، در واقع دود یک ناهماهنگی به گمان مسئولان ، در چشمان مردم می رود.

جدای از این وضعیت نابسامان، مبلغی که برای صدور مجوز معاینه فنی و بازرسی از مخازن گاز و انجام امور برای اخذ مجوز نیز مورد اعتراض دارندگان خودروهای گاز سوز است، که طی تماس های مکرر با باشگاه خبرنگاران گفته شده مبلغی بین 130 تا 190 هزار تومان باید پرداخت کنند، در حالیکه سابق بر این تنها 70 هزار تومان پرداخت می‌کردند.

باوجود آنکه این طرح با مشکلات زیادی مواجه است و موجی از اعتراض را در بین مردم برانگیخته اما مسئولان معتقدند تا پایان شهریور ماه با اضافه شدن چند مرکز معاینه و آزمایشگاه دیگر مردم مشکلی نخواهند داشت.

جریمه 50 هزار تومانی برای نداشتن معاینه فنی

نواب حسینی‌منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد: متولی معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز و گاز سوز سازمان استاندارد است و شرط پذیرش خودروهای گاز سوز منوط به تأیید تست هیدور استاتیک مراکز معاینه فنی مربوط به سازمان استاندارد است.

وی در واکنش به عدم پذیرش خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز در مراکز معاینه فنی تصریح کرد: برای خودروهای گاز سوز و دوگانه سوزی که از سال تولیدشان 6 سال می‌گذرد، باید تست هیدرو استاتیک انجام شود تا نسبت به صدور معاینه فنی اقدام شود، بنابراین ابتدا این خودروها باید به مراکز مجاز سازمان استاندارد مراجعه و نسبت به انجام تست هیدوراستاتیک اقدام کنند.

وی در ادامه افزود: شنیده حاکی از آن است که سازمان استاندارد بیش از 130 هزار تومان برای انجام تست هیدور‌استاتیک از متقاضیان دریافت می‌کند که این مبلغ بر اساس مصوبه است و معاینه فنی هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد.

حسینی منش بیان کرد: بعد از تست هیدوراستاتیک و تایید آن توسط مراکز مجاز استاندارد، مالک خودرو باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کند تا برای این خودروهای گاز سوز و دوگانه سوز معاینه فنی صادر شود.

وی ادامه داد: به همین منظور و بر اساس مصوبه هیأت وزیران برای بازدید چشمی قطعات خودرو مبلغ 10 هزار تومان و بازدید از مخزن گاز 12 هزار تومان اخذ می‌شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران تأکید کرد: برای خودرو گاز سوز و دوگانه سوزی که سن تولید آن کمتر از 6 سال است، نیازی به مراجعه به مراکز مجاز استاندارد نیست.

وی با توجه به اینکه اعتبار معاینه فنی برخی از خودروها به اتمام رسیده، اما مراکز مجاز استاندارد اقدام به پذیرش این خودروها نمی‌کنند، گفت: به ازای هر روزی که خودرویی معاینه فنی نداشته باشد، 50 هزار تومان جریمه می شود.

پایان شهریور، مشکلات حل می شود

ابراهیم کریمی مشاور فنی مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران در گفتگو با خبرنگار ر صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص مشکلات پیش آمده برای دارندگان خودروهای دوگانه سوز اظهار کرد: در حال حاضر دو مرکز برای دادن مجوز و بررسی خودروها در تهران تعیین شده که یکی آزمایشگاه دیناسایا واقع دریافت آباد و دیگری آزمایشگاه پرشانا فنی پاسارگاد واقع در شهر قدس که این تعداد تا پایان شهریور ماه به 10 تا 15 مرکز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: با تایید صلاحیت سایر مراکز مشکلات هم رفع خواهد شد و تا پایان پاییز امسال این پروسه به طور کامل روان می شود .

کریمی در پاسخ به این سوال که چرا قبل از اجرای این طرح،  تمهیدات لازم اندیشیده نشد تا مردم متضرر نشوند، بیان کرد: برای اجرای این طرح بیش از 20 جلسه با حضور مسئولان ذی ربط تشکیل شد، اما هر پروژه به محض اجرا با برخی موانع و مشکلات مواجه شده که به مرور رفع می‌شود.

مشاور فنی مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران با اشاره به راه اندازی یک مرکز معاینه فنی در شرق تهران بیان کرد: طی روزهای آتی آزمایشگاه واقع در بزرگراه شهید بابایی آغاز به کار خواهد کرد  و تا مهرماه تعداد این مراکز دو رقمی و بسیاری از مشکلات فعلی حل می شود.

وی در مورد مبلغ پرداختی توسط متقاضیان نیز بیان کرد: قیمت برای بازرسی و معاینه طبق مصوبه هیأت وزیران که در تاریخ 28/1/95 مصوب شده اخذ می شود و با توجه به اینکه برخی از خودروها دارای قطعات فرسوده و یا مخزن نامناسب هستند، بنابراین تعویض آنها ممکن است بر هزینه ها اضافه شود.

کریمی ادامه داد: این مراکز بر اساس نیاز خودروها بازرسی را انجام خواهند داد، اما مردم می‌توانند هرگونه تخلف آنها را به سازمان استاندارد گزارش کنند تا با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تایید صلاحیت مراکز و آزمایشگاه یک فرایند زمان بر است، گفت: برای تایید صلاحیت ها باید نیاز سنجی، تصمیم سازی و بازدید از آزمایشگاه صورت گیرد . اکنون تایید صلاحیت برخی مراکز صورت گرفته و با توجه به اجرای این طرح ،مراکزی که تا 50 درصد آماده شده باشند نیز به این طرح وارد خواهند شد تا روند اجرا بهتر انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۳۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
عجبب
آخرین اخبار