چالش انتخاب شهردار جدید تبریز همچنان ادامه دارد

چالش انتخاب شهردار جدید تبریز همچنان ادامه دارد و اعضای شورای شهر هنوز نتوانسته اند روی چهره ای خاص به اجماع برسند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛پروسه انتخاب شهردار جدید تبریز برخلاف آنچه که مردم انتظار آن را داشتند و مطابق آن رای داده بودند، چندان شرایط مناسبی را به خود ندیده و نبود اجماع اعضای شورای شهر روی یک شخص واحد، باعث شده تا با انتخاب سرپرست در شرایط فعلی همچنان منتظر گمانه زنی های جدید باشیم.

بیشتر شهرهای بزرگ کشور، شهردار جدید خود را انتخاب کرده و به سرعت در حال پی گیری برنامه ها و تغییر و تحولات مورد نظر خود هستند،در حالی که شهر تبریز در مقطعی بسیار حساس قرار داشته و رویداد بزرگی چون تبریز۲۰۱۸ در پیش است، اما هنوز اعضای شورای شهر نتوانسته اند پس از برگزاری جلسات متعدد و مذاکرات فراوان برای انتخاب شهردار جدید به اجماع برسند و همین موضوع باعث شده تا مردم نسبت به عملکرد شورا دچار نگرانی شوند.

در این میان برخی اعضا دلیل به تعویق افتادن انتخاب شهردار تبریز را تلاش و مذاکره برای ایجاد تفاهم بین همه ۱۳ عضو شورا می دانند، علی رغم اینکه این گفته با توجه به لزوم وحدت و اتفاق نظر در شورا منطقی به نظر می رسد، اما از طرف دیگر تاخیر های غیرعادی در انتخاب شهردار، آسیب های جدی و جبران ناپذیری بر پیکره شهر وارد ساخته است.

به راستی چه لزومی دارد تا در صورت نبود اجماع تمامی اعضا روی یک چهره، فرآیند رای گیری پشت سر هم به تاخیر افتاده و مردم شهر ، مدیران و کارمندان شهرداری بلاتکلیف باقی بمانند. بهتر نیست رای گیری صورت گرفته و در صورت رسیدن یکی از کاندیدا ها به حد نصاب لازم و تعریف شده در قانون، وی به عنوان شهردار جدید انتخاب شده و اقدامات عملی و اجرایی برای بهبود اوضاع شهر آغاز شوند؟

در کنار مشکلات و مسائل مالی شهر تبریز، خود مجموعه شهرداری نیز با مشکلات و چالش های فراوانی رو به روست، مجموعه ای که با بیش از ۱۵ هزار نیرو مسئولیت سنگینی برای رتق و فتق امور شهر بر عهده دارد. در حال حاضر مدیران مناطق، معاونان و حتی کارمندان شهرداری نسبت به آینده بلاتکلیف بوده و منتظر انتخاب شهردار هستند. از طرف دیگر فاصله تنها چند ماهه تا رویداد تبریز۲۰۱۸ و فراهم نشدن زیرساخت های لازم برای این رویداد لزوم تسریع روند انتخاب شهردار و چشم پوشی برخی اعضا از منافع شخصی، حزبی و جناحی را نشان می دهد.

 

چالش انتخاب شهردار جدید تبریز همچنان ادامه دارد

 

 5 نفر کاندید اصلی شهرداری تبریز 

محمدزاده عضو شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص انتخاب شهردار تبریز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز گفت: ازبین 5 نفر کاندیدای شهردار جدید فعلا نتیجه گیری اعلام نشده و احتمال اضافه شدن نفرات و یا انصراف در بین شرکت کنندگان وجوددارد و نتیجه قطعی انتخاب شهردار جدید روز سه شنبه این هفته اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهردار با 13 رأی انتخاب نخواهد شد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد شهرداری که انتخاب می‌شود با نصف به اضافه یک یا دو انتخاب می‌شود، امید داشتیم شهرداری که  انتخاب می‌شود با سیزده نفر انتخاب شود اما اینگونه نخواهد بود!

ادامه رایزنی ها  برای انتخاب کلیددار تبریز

فریدون بابایی اقدم دیگر عضو  شورای شهر تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز گفت: نقش رسانه‌ها در جریان مسائل شهری کاملاً برجسته است و مطمئن باشید اگر رسانه‌ها نباشند، بحث مدیریت شهری به صورت جزیره ای اداره می‌شود.

وی افزود:پس از آنکه لیست ها و اسامی متعدد برای تصدی گری سمت شهرداری تبریز مطرح و در خصوص آنها بحث و رای گیری شد، اعضای شورا به نتیجه واحدی در این خصوص نرسیدند و رایزنی ها و بررسی ها برای انتخاب کلیددار تبریز همچنان ادامه دارد.

عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر تبریز در ادامه با اشاره به ارائه لیست پنج نفره  به عنوان کاندیداهای شهرداری تبریز گفت: در حال حاضر تنها اسامی این پنج نفر به عنوان گزینه های جدی بر روی میز اعضای شورای شورای شهر تبریز قرار دارد و تا زمانی که از خارج صحن نیز تلاشی و اعمال نظری صورت نگیرد، در داخل شورا قصدی برای اضافه کردن فرد یا افراد دیگری به این لیست وجود ندارد و امیدواریم این هفته شهردار تبریز مشخص شود.

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه جلسات مرتبط به انتخاب شهردار به روزهای آینده موکول شده و اگر دستور جلسه‌ای هم در این خصوص باشد، احتمال انتخاب شهردار وجود ندارد، گفت: موضوع طولانی شدن پروسه انتخاب شهردار وجود ندارد بلکه اعضاء تمایل به تصمیم اعضای ۱۳ نفره به صورت اجماع دارند و احتمال اینکه این هفته برخی از اعضاء در جلسه نباشند، وجود دارد.

 بابایی‌اقدم بیان داشت: تا سه‌شنبه این هفته هیچ جلسه‌ای در خصوص انتخاب شهردار تبریز نخواهیم داشت.

عضو شورای شهر تبریز اذعان داشت: برای انتخاب شهردار کلان‌شهر تبریز لزوم به حضور تمام اعضای شورا است و با حضور نداشتن برخی افراد نمی‌توان شهردار انتخاب کرد.

وی با اشاره به اینکه در جلسه قبلی اسامی پنج نفر مطرح شده بود تا در خصوص گزینه‌های منطبق با شاخص‌ها صحبت شود، بیان کرد: در جلسه گذشته بنا به انتخاب شهردار حتی با رویکرد هفت به اضافه یک رأی بود و پیشنهاد دیگر نیز انتخاب 2 نفر با رأی بالا بررسی شد که اعضاء اجازه رأی‌گیری ندادند.

بابایی‌اقدم افزود: در بررسی شهردار در صورت فراهم شدن شرایط، 2 نفر از پنج نفر با بیشترین نمره ارزیابی انتخاب خواهند شد تا برای ارائه برنامه به صحن شورا بیایند.

وی گفت:باید در انتخاب شاخص های شهردار جدیدتبریز آسیب شناسی کلی صورت گیرد و براساس استقلال فکری فردی به عنوان شهردار تبریز معرفی شود که دور از دغدغه و حاشیه به مسائل و مشکلات شهر  بپردازد، چرا که مردم از شهردار جدید این انتظار را دارند که در آبادانی و حل مشکلات  شهر بکوشد.

وی گفت:جای تاسف دارد که از زمان انتخاب شورای پنجم تاکنون شهردار تبریز انتخاب نشده  چراکه دربین اعضای شورا استقلال فکری اتفاق نیفتاده و هنوز اعضای شورا به نتیجه قطعی نرسیده اند که ازبین این 5 نفر چه کسی به عنوان شهردار جدید تبریز انتخاب شود.

 

انتخاب یک شهردار معادل انتخاب ۱۲۰ مدیر شهری است

سونیا اندیش نایب رئیس شورای شهر تبریز نیز با بیان اینکه انتخاب یک شهردار معادل انتخاب ۱۲۰ مدیر شهری است، گفت: برای انتخاب شهردار از بین 5 گزینه با شاخص‌های تعیین شده، نیاز به زمان است.

وی در خصوص شرایط انتخاب شهردار برای تبریز اظهار کرد: با توجه به اینکه انتخاب شهردار اصلی‌ترین رسالت شورای شهر است، از این رو حساسیت و تبادل‌نظر زیادی روی این موضوع وجود دارد.

اندیش با بیان اینکه پنج گزینه منتخب برای شهرداری تبریز دارای توانمندی‌هایی بوده که هر کدام جزو افراد وزین در استان هستند، افزود: برای انتخاب یک فرد با شاخص‌های تعیین شده، نیاز به زمان داریم.

چالش انتخاب شهردار جدید تبریز همچنان ادامه دارد

پایان چالش انتخاب شهردار تبریز

مردم و رسانه های دلسوز تبریز انتظار دارند تا با توجه به درپیش بودن رویداد های مهم بین المللی و مشکلات عدیده ای که هم اکنون در شهر  وجود دارد، روند انتخاب شهردار جدید بیش از این به تاخیر نیافتد، چرا که بنا به گفته خود یکی از اعضای شورا، هر روز تاخیر همراه با میلیاردها تومان خسارت بوده است.

همچنین طولانی شدن فرآیند انتخاب شهردار، این شائبه را در اذهان شهروندان تبریزی ایجاد کرده که اعضای شورای جدید تبریز نیز برخلاف وعده های خود، همچون دوره های گذشته از هماهنگی و کفایت لازم برای پیشبرد امورات شهر برخوردار نیستند و آن ها نبود اجماع روی یک شخص برای قبول مسئولیت شهرداری تبریز را نشانه ای از سیاسی کاری در شورای جدید می دانند.

به نظر می رسد شورای پنجم که حالا با انتقادهای فزاینده مردم و افکار عمومی رو به رو است، در روزهای آینده یک نفر را به عنوان شهردار تبریز انتخاب و به چالش انتخاب شهردار پایان دهد.

 

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.