آمادگی مسئولین وموکب داران برای استقبال از زوار در مرز شلمچه

مسئولین وموکب داران در حال آماده شدن برای استقبال از زوار در مرز شلمچه هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ماه محرم نزدیک است وهر سال با نزدیک شدن این ماه مردم از اقصی نقاط ایران در لبیک به «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین(ع) از مرزهای کشور به نجف اشرف و کربلای معلی مشرف می‌شوند.

زوار حسینی نیز امسال همانند سال های گذشته بنا به رسم دیرینه وعشق به امام حسین (ع) دل به دریایی مقدس در مرزهای کشور زده و با پای بندگی  بصورت دسته جمعی و انفرادی از دور ونزدیک به سوی مرز شلمچه می آیند تا قدم در خاک کربلا بگذارند وندای یکرنگی بندگی‌شان را به این خاندان به اثبات برسانند.  زوار حسینی در این ایام میتوانند از سه مرز کشور عبور کنند که یکی از این مرزها مرز شلمچه است .

مرز شلمچه از دوازه های ورود تشییع به کشور است وامسال هم همانند سال های گذشته  آمادگی استقبال از زائرین اربعین حسینی در محرم است .

شلمچه منطقه‌ای مرزی در غرب خرمشهر و مرز میان ایران و عراق ویکی از محورهای عملیاتی در دوران هشت سال دفاع مقدس بود.

به دلیل نزدیکی ایام محرم و برای استقبال و خدمات رسانی به زوار حسینی مسئولان و موکبداران منطقه خود را برای خدمات رسانی به آنان آماده میکنند . در مرز شلمچه موکب های زیادی در حال استقرار هستند که با ارائه خدماتی از جمله پذیرایی، اقامتی و بهداشتی، خدمات فرهنگی و حتی مواردی چون واکس زدن کفش ها و ماساژ، از زائران پذیرایی می‌کنند و بسیاری از ایرانیان از اقصی نقاط کشور با حضور در مرزها پذیرای زوار حسینی می شوند.

فرماندار ویژه آبادان در این زمینه گفت: به منظور خدمات رسانی در ایام اربعین حسینی، جانمایی 100 موکب در مرز شلمچه برای استقرار موکب داران آبادانی در حال انجام است.

عزیزالله شهبازی افزود: سال گذشته این شهرستان، 67 موکب برای میزبانی از زائران اباعبدالله الحسین(ع) در مرز شلمچه داشت و امسال نیز برای 100 موکب جانمایی در نظر گرفته شده است.

در چند روز مانده به محرم مسئولان کشوری ، استانی و شهرستانی با همدلی کامل و با بسیج امکانات، بهتر از سال‌های گذشته راه‌های تسهیل در امور زائران را مهیا کرده اند.

در این میان جانشین معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد اربعین ناجا به مرز شلمچه آمد تا از آخرین  جریان  وضعیت زیرساخت ها در مرز قرار بگیرد.

سردار محسن فتحی زاده در این  سفر شرایط مرزها را مناسب ارزیابی کردوگفت :زائرین هرچه سریعتر برای دریافت روادید از مبدا حرکت شان اقدام کنند چون  در مرزها خبری  ازصدور روادید نیست و زوار بدون روادید نمیتوانند از مرزها عبور کنند.

وی افزود:زوار توجه کنند اگر گذر نامه در اختیارشان است حتما بیش از6ماه اعتبار داشته باشد اگر اعتبار گذرنامه کمتر از 6ماه باشدحتما برای تعویض گذرنامه مراجعه کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا هم بخاطر اهمیت تردد زوار از هم اکنون دست بکار شده وبا ستاد اربعین ناجابه مرز های خوزستان آمد وگفت:زائرین در هنگام سفر مدارک لازم خود را به همراه داشته باشند و در طول مسیرگواهی نامه کارت فنی وبیمه نامه را حتما به همراه داشته باشند.

همچنین در آستانه فرارسیدن محرم ،  جمعی از مسئولان دو کشور ایران و عراق در دفتر حکومت محلی بصره وارد مذاکره شدند.

اعضای یازده کارگروه ستاد اربعین هم در زمینه خدمات رسانی به زوار  گفتند: همه امور برای میزبانی از زائران اربعین حسینی در مرز بین المللی شلمچه مهیا شده است.

در این دیدار آقایان سیاه پوش سرکونسولگر ایران در بصره و حیاتی معاون استاندار خوزستان ، تامین و تکمیل ناوگان حمل نقل زوار در آنسوی مرزهای کشور را بررسی و تاکید کردند: امنیت راههای منتهی به نجف و کربلا موجب جلوگیری از توقف زائران خواهد شد.

دروازه های محدود کنترل گذرنامه ، هموار نبودن مسیر شلمچه – بصره، کم فشاری آب و نقص های شبکه برق از کاستی هایی بود که مقرر شد با همکاری ایران در روزهای آینده برطر ف شود.

سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور هم در سفر اخیر به مرز شلمچه با بیان اینکه این مرز ازمرزهای اصلی برای تردد زوار حسینی است، گفت: با توجه به تردد اتباع غیر ایرانی از این مرز در ایام اربعین باید زیرساخت‌های لازم در مرز شلمچه فراهم شود.

وی تصریح کرد: تامین امنیت زائران حسینی و تسهیل تردد آن‌ها در ایام اربعین از اقدامات خوبی است که طی سال‌های اخیر انجام شده است. امسال هم مثل سال‌های گذشته این آمادگی در نیروی انتظامی وجود دارد و از هم اکنون با برگزاری جلسات اولیه، بازدیدهایی هم از مرزهای زمینی شلمچه، چذابه و مهران داشتیم.

اشتری افزود :خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی توسط فرماندار، استانداری، مسئولان مربوطه و نیروی انتظامی برای تامین زیرساخت‌های مذکور صورت گرفته است.

با وجود اینکه 18آبان روز اربعین حسینی است ولی حرکت کاروان های اربعین حسینی به سمت 2پایانه مرزی چذابه و شلمچه از 10 تا 15روز قبل شروع می شود و بازگشت آنان تا چهار روز پس از اربعین حسینی ادامه می یابد.

در اربعین حسینی پارسال حدود 430هزار زائر از پایانه چذابه و 650هزار زائر از طریق مرز شلمچه راهی عتبات عالیات شدند.پیش بینی شده امسال شمار زائران اربعین حسینی در مقایسه با پارسال حداقل 20درصد افزایش یابد.

مسئولان ناجا رشد ده درصدی تردد زوار در اربعین امسال را پیش بینی کردند وگفتند:تنها از  مرز شلمچه حدود یک میلیون زائر تردد خواهدکرد.

پایانه مرزی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز و پایانه مرزی شلمچه در 16کیلومتری غرب خرمشهر 2 کانون از سه کانون اصلی تردد زائران اربعین حسینی در سال 1395 بود.

مرزهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان و مرز مهران در استان ایلام از مبادی تردد زائران اربعین حسینی به عراق است.

امسال هم بنظر میرسد شرایط برای تردد آسان  زائرین حسینی  در مرز شلمچه  مهیا شده است و زوار میتوانند با داشتن مدارک لازم سفر آسانی را به همراه داشته باشند.

انتهای پیام/د

شلمچه میزبان زوار اربعین حسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.