گاردین: آیا راهبرد چین در حل بحران کره شمالی تغییر کرده است؟

روزنامه گاردین در گزارشی احتمال تغییر رفتار پکن در قبال کره شمالی به علت فشارهای آمریکا علیه پکن را بررسی کرد.

گاردین: آیا راهبرد چین در حل بحران کره شمالی تغییر کرده است؟به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: حتی مردی مانند رئیس‌جمهور آمریکا -که خودفریب است و حقیقت را نادیده می‌گیرد- هم نمی‌تواند ادعا کند که تهدیدهایش کره شمالی را ترسانده است. دونالد ترامپ پنج هفته پیش هشدار داد با «خشم و آتش» پاسخ کره شمالی را می‌دهد. از آن زمان تاکنون کره شمالی سه موشک که دو فروند از آنها از بر فراز آسمان ژاپن گذشتند و یک بمب هسته‌ای آزمایش کرده است.

در این گزارش آمده است: با اینکه هشدارهای گسترده درباره احتمال تبدیل شدن تنش‌های شبه جزیره کره به یک فاجعه وجود دارد، ترامپ همچنان مانند جادوگری که عصای جادویی‌اش را در هوا می‌چرخاند و ورد می‌خواند از «گزینه‌های موثر و کاربردی» برای مقابله با اقدامات خصمانه کره شمالی سخن می‌گوید.

هم‌پیمانان آمریکا بر این باورند که ترامپ مایل است از گزینه نظامی برای برخورد با کره شمالی استفاده کند، اما احتمالاً او فکر می‌کند اگر به داد و فریاد زدن و تهدید ادامه بدهد، کره شمالی سر به راه می‌شود و در نهایت نیازی نیست از این گزینه استفاده کند.

البته به نظر می‌رسد تهدیدهای ترامپ مخاطب دیگری هم داشته باشد. احتمالاً او بر این باور است که اظهاراتش درباره کره شمالی، چین را تحت فشار قرار می‌دهد و در نتیجه رویکرد پکن در قبال پیونگ‌یانگ سختگیرانه‌تر می‌شود. از همان ابتدا مشخص بود تلاش‌های اولیه ترامپ برای گذاشتن بار مشکلات بر دوش پکن، محکوم به شکست است. هر بار که مشکلی پیش می‌آید پکن برای امضای تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ تحت فشار قرار می‌گیرد.

گاردین در ادامه نوشت: با اینکه چین پیش از این از انجام هرگونه عمل تحریک‌آمیزی علیه کره شمالی امتناع می کرد و از به راه افتادن جنگی که بحران مهاجران را در مرزش ایجاد کند هراس داشت، به نظر می‌رسد رویکردش را تغییر داده است. سخنگوی وزارت خارجه چین مسائل کنونی را «پیچیده، حساس و دشوار» توصیف کرد.

وقایع اخیر بدبینی چین را افزایش داده و درخواست‌ها برای انجام اقدامات جدیتر علیه همسایه‌اش نیز بیشتر شده است. «چنگ شیائوئه» یک کارشناس چینی، درباره ارتباط کشورش و کره شمالی بر این باور است که افزایش درخواست‌ها از پکن برای گفتگو با آمریکا درباره جنگ احتمالی با کره شمالی نشان‌دهنده عمق اختلاف نظر درباره پیونگ‌یانگ است. به نظر می‌رسد افراد بیشتری به این موضوع پی‌برده‌اند که شرایط بسیار جدی است و این به نفع کره شمالی نیست.

در ادامه این گزارش آمده است: برنامه هسته‌ای کره شمالی باعث افزایش تنش‌ها شده و خطر وقوع جنگ را افزایش داده است. دستیابی کره شمالی به توان هسته‌ای باعث استقرار سامانه‌های دفاع موشکی در کشورهای همسایه شده است. این در حالیست که چین بر این باور است که این سامانه‌ها  تاثیری منفی در منطقه خواهند داشت. همچنین آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی موجب می‌شود که کره جنوبی و ژاپن هم به دنبال دستیابی به عوامل بازدارنده‌ هسته‌ای باشند. از طرفی شرایط برای مداخله آمریکا در منطقه هم فراهم می‌شود که به هیچ وجه به نفع چین نیست.

با اینکه وزیر خارجه آمریکا در روز جمعه بار دیگر چین را تحت فشار قرار داد، پکن هنوز هم تمایلی به قطع کامل صاردات نفت خام به پیونگ‌یانگ ندارد. چین مایل است کره شمالی رویکردش را تغییر دهد، نه به طور کامل فروبپاشد. چین نمی‌خواهد سپر دفاعی‌اش را از دست بدهد و نیروهای آمریکایی را در یک قدمی خود ببیند. پکن از وقوع یک جنگ داخلی در همسایگی‌اش یا رشد بحران مهاجران در مرزش بیزار است.

در ادامه این گزارش آمده است: شاید چین تغییرات سیاسی کوچکی ایجاد کند اما این اتفاق به این زودی‌ها محقق نمی‌شود چون پکن درگیر مسائل مهم داخلی است و در ماه بعد نوزدهمین کنگره ملی این کشور برگزار خواهد شد. همچنین مقامات چین به کاربردی بودن تحریم‌ها به عنوان راه‌حلی برای تنش‌های شبه جزیره کره بدبین هستند.

گاردین در ادامه نوشت: فراتر از تمام اینها، پکن هنوز هم این تنش‌ها را مشکل آمریکا می‌داند و بر این باور است آمریکا باید آن را حل کند. این کاملاً درست است. پیونگ‌یانگ از واشنگتن یک تضمین امنیتی می‌خواهد اما لحن ستیزه‌جویانه ترامپ و تناقض رفتارهای او شرایط را متشنج می‌کند. با اینکه احتمال وقوع جنگ بسیار کم است، لحن ترامپ باعث ایجاد سوءتفاهم می‌شود و محاسبات پیونگ‌یانگ را به هم می‌ریزد.

مشکل ترامپ این است که رفتار متناقض او با هم‌پیمانانش از جمله کره جنوبی باعث شده کشورهای منطقه برداشت درستی از رویکرد او نداشته باشند.

در پایان گزارش آمده است با اینکه از راه‌حل‌های پیشنهادی چین برای تنش‌های کره شمالی استقبال می‌شود، تلاش‌های پکن بدون وجود یک راهبرد منسجم، سنجیده و منظم از سوی آمریکا بی‌نتیجه می‌ماند. البته هنوز نشانه‌ای از چنین راهبردی در آمریکا به چشم نمی‌خورد.

انتهای پیام/

گزارش گاردین درباره تغییر موضع چین در قبال کره شمالی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
ما که نفهمیدیم منظورش چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
ما که نفهمیدیم منظورش چیه
آخرین اخبار