امسال برای نخستین بار ایستگاه‌های زائر شناسنامه دار می‌شوند

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از شناسنامه دار شدن ایستگاه‌های زائر در دهه آخر صفر خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمد حسن واحدی در چهارمین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ویژه زائرین پیاده دهه آخر صفر  گفت:پیش بینی می‌شود امسال همزمان با دهه پایانی صفرافزون بر ۳۰۰ هزار نفر زائر پیاده داشته باشیم که پیش بینی میشود در مقایسه با سال گذشته ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد داشته باشد که عمده این زائرین از خراسان رضوی هستند البته سال گذشته از ۲۱ استان کشور زائران پیاده داشتیم.


وی افزود: انتظار می‌رود ستاد خدمات سفر در راستای وظیفه‌ای که طبق مصوبه دولت بر عهده دارند برنامه‌هایی منطبق بر خدمت به زائران پیاده را ظرف یک هفته آماده و به دبیرخانه ارسال کنند. همچنین قرارگاه رفاهی در اداره کل امور رفاهی استانداری تشکیل می‌شود و مسئولیت فرهنگی برعهده امور فرهنگی است و استان قدس به عنوان قرار گاه فرهنگی نیز خدمت رسانی خواهد کرد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: کمیته حمل و نقل باید برنامه اجرایی بازگشت زائران را پیگیری کند و لازم است گشت‌های ویژه در مسیر جاده‌ها برای خدمت رسانی به زائرین که در راه مانده اند را در دستور کار قرار دهد.

واحدی افزود: در حوزه امنیتی باید کمیته امنیتی دستور العمل اجرایی خود را در ابعاد مختلف تهیه و به فرمانداران ابلاغ کند چرا که بحث امنیت بسیار مهم است. کمیته امنیتی بدور از کار‌های کلیشه‌ای باید بحث امنیت را از مبدا تا مقصد تامین کند و در محل‌های اسکان همه کمیته‌ها موظف هستند برنامه‌های خود را در اختیار کمیته امنیتی قرار دهند.

وی گفت: در حوزه ارزاق، باید کمیته تنظیم بازار مشخص شود که چه مقدار مواد غذایی قرار است توزیع شود. کمیته اسکان نیز که مسئولیت آن برعهده میراث فرهنگی خراسان رضوی است باید اسکان زائران پیاده را مدیریت کند. ضمن اینکه زائر شهر رضوی که ظرفیت آن ۴۵۰۰ نفر است می‌تواند حجم زیادی از زائران را پوشش دهد وبا افتتاح فاز دوم آن تا قبل از ۲۸ صفر ۱۰ هزار زائر پیاده را می‌توان در زائر شهر رضوی اسکان داد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود:برگزاری ستاد بحران یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به منظور حمایت از زائران پیاده تشکیل شود.

واحدی گفت: سال گذشته ۱۰ استان به کمک جمعیت هلال احمرآمدند و امسال نیز از ظرفیت دیگر استان‌ها در حوزه نیروی انتظامی و هلال احمر استفاده خواهیم کرد. همچنین سه بالگرد جهت خدمت رسانی در جاده‌ها فعال خواهند بود.

وی افزود: خدمت به زائر باید مردمی باشد و دولت تنها باید نگاه حمایتی داشته باشد بر این اساس سامانه جهاد خدمت فعال‌تر از هر سال به کار خود باید ادامه دهد و باید جریان جهاد خدمت راه اندازی کنیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: ۳ هزار هیئت مذهبی در استان فعال هستند که در کنار جمعیت خدمتگزاران و سلسله الذهب خدمت رسانی خواهند داشت.
 
واحدی افزود: امسال خدمت به زائر راباید به همت گروه‌های مردمی به خوبی مدیریت کنیم. همچنین اسکان و تغذیه برعهده آستان قدس است به طوریکه سال گذشته روزی ۲۷۰ هزار تغذیه در هر سه وعده به مدت سه روز به همت استان قدس رضوی صورت گرفت.

وی با بیان این مطلب که بحث شناسنامه دار کردن ایستگاه‌ها مشابه کاری که در اربعین انجام شده است صورت خواهد گرفت گفت:  ثبت نام زائرین پیاده از اول مهرماه در سامانه جمعیت خدمتگزاران انجام می‌شود. اوقاف نیز در این ایام با اجرای طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی در بقاع متبرکه به زائران پیاده خدمت رسانی خواهد کرد.

در این جلسه محمد رحیم رهنما مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و مهدی فروزان مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری و سید جعفر زراعتی مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی بخشی از اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه زائران پیاده استان را ارائه دادند.
 

انتهای پیام//ف.ج
 

برگزاری جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ویژه زائرین پیاده دهه آخر صفر 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.