همزمان با اول محرم؛

مراسم چادرپوشان حسینیه قنادها در سبزوار برگزارمی شود

همزمان با اول محرم؛ مراسم چادرپوشان به نشانه خیمه گاه امام حسین (ع) هرساله در آخرین جمعه ماه ذی الحجه در حسینیه قناد‌های سبزوار برپا می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  محمود رضا سلیمانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزواربا بیان اینکه  امسال به دلیل اینکه اولین روز ماه محرم مقارن با روز جمعه است این مراسم ۳۱ شهریور ماه در سبزوار برگزار خواهد شد گفت: این چادر مزین به هنر خوشنویسی و منقوش با مضامین کربلا، نقوش جقه شیر با شمشیری در دست و متاثر از پرچم دوران صفویه است که به اشعاری با مضامین مرثیه واقعه کربلا به ویژه ترجیع بند مشهور کلیم کاشانی تزیین شده است.

 
وی تصریح کرد: این چادر به سفارش یزدی‌های مقیم سبزوار برای نصب در محوطه حسینیه قناد‌ها به همت هنرمندان اصفهانی حدود یک قرن بیش تهیه شده است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار با بیان اینکه پرچم و برپایی چادر نماد آزادی و عدالت است گفت:این آیین یکی از حرکات خودجوش مردم سبزوار است که بیانگر عشق و ارادت آنان به سرور و سالار شهیدان (ع) و نشان همدلی و اتحاد مردم است.
 
سلیمانی افزود: قدمت حسینیه قناد‌ها سبزوار به اواخر دوره قاجاریه می‌رسد که در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی قرار گرفته و مراسم چادر پوشان این حسینیه نیز امسال در ردیف آثار ملی قرار گرفت.
 
انتهای پیام//ف.ج
 

برگزاری مراسم چادرپوشان حسینیه قنادها  ۳۱ شهریور در سبزوار

 
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.