توافق ایران، ترکیه و عراق برای مخالفت با همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان

وزرای خارجه ایران، ترکیه و عراق توافق کردند اقداماتی هماهنگ برای مخالفت با همه‌پرسی اقلیم کردستان اتخاذ کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اماراتی ارم نیوز، وزاری خارجه ایران، عراق و ترکیه توافق کردند برای مخالفت با برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق که قرار است 25 سپتامبر برگزار شود، گام‌هایی هماهنگ بردارند.

در بیانیه سه جانبه وزرای خارجه ایران، عراق و ترکیه که پس از نشست آنها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد صادر شد، آمده است: برای اتخاذ اقداماتی هماهنگ به منظور مخالفت با همه پرسی در کردستان توافق صورت گرفت. سه کشور از تلاش‌های بین المللی برای متقاعد کردن اقلیم کردستان به منظور لغو همه پرسی حمایت می کنند.

در این بیانیه سه جانبه مشترک همچنین آمده است: این همه پرسی مخالف قانون اساسی عراق است و اختلافات جدیدی را در منطقه ایجاد خواهد کرد که کنترل آن دشوار خواهد بود.

همچنین سه کشور در این بیانیه از مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق خواستند از این اقدام خودداری کند. این بیانیه با تصریح بر اینکه همه پرسی در کردستان عراق تمامی دستاوردها و تلاش های عراق را در مبارزه با داعش در معرض خطر قرار می دهد، بر وحدت سیاسی در این کشور و حفظ یکپارچگی عراق تأکید کرد.

گفتنی است ایران و ترکیه مخالفت خود را با برگزاری این همه پرسی اعلام کرده اند. همچنین علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز با اشاره تلویحی به بستن تمامی گذرگاه های مرزی با اربیل و لغو تمامی توافقات نظامی و امنیتی با اقلیم کردستان گفته است جدایی اقلیم کردستان عراق به معنای مسدود کردن تمامی گذرگاه ها و معابر مشترک مرزی خواهد بود.

انتهای پیام/

 

وزرای خارجه ایران، ترکیه و عراق با برگزاری همه پرسی جدایی کردستان مخالفت کردند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار