رئیس‌جمهور ترکیه؛

آنکارا تحریم‌هایی را علیه منطقه کردستان عراق اعمال می‌کند

اردوغان گفت ترکیه اتخاذ تدابیری از جمله اعمال تحریم بر کردستان عراق را به سبب برگزاری همه‌پرسی در این منطقه، بررسی خواهد کرد.

آنکارا تحریم‌هایی را علیه منطقه کردستان عراق اعمال می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در مصاحبه با این خبرگزاری، گفت ترکیه نیروهایی را در منطقه ادلب در شمال سوریه در چارچوب توافق «کاهش تنش» که ماه گذشته با میانجی گری روسیه به دست آمد، مستقر می کند.

اردوغان که برای شرکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است فزود :« توافق منطقه کاهش تنش یک ایده امیدوار کننده بود که بر اساس آن روس‌ها امنیت خارج ادلب را حفظ می کنند و ترکیه امنیت داخل آن را». وی اضافه کرد :« این ماموریت آسان نیست .. با پوتین درباره اقدامات لازم بیشتر که برای از بین بردن همیشگی تروریستها و بازگرداندن امنیت اتخاذ می کنم گفتگو خواهم کرد».

اردوغان گفت ترکیه اتخاذ تدابیری از جمله اعمال تحریم بر کردستان عراق را به سبب همه پرسی که به زودی برگزار می کند، بررسی خواهد کرد. وی افزود ترکیه روز جمعه برای گفتگو درباره این همه‌پرسی نشستی در هیئت دولت و نشستی در شورای امنیت ملی برگزار می کند. وی گفت پارلمان نیز روز شنبه نشستی فوق العاده برگزار خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «درباره چگونگی تحریم‌هایی که باید بدون درنگ اعمال شود و زمان اعمال این تحریم‌ها گفتگو خواهیم کرد»، اما جزئیاتی درباره ماهیت احتمالی این تحریم‌ها ذکر نکرد. نیروهای ترکیه رزمایش نظامی نزدیک مرز برگزار می کنند و اردوغان روز شنبه گفته بود تصمیم استقرار این نیروها در خارج برای رای گیری به پارلمان فرستاده خواهد شد.

اردوغان همچنین گفت آمریکا شریکی راهبردی برای ترکیه است و باید فتح الله گولن، مبلغ مقیم آمریکا، را که اردوغان او را به طراحی تلاش برای کودتایی نافرجام سال 2015 متهم می کند، تحویل دهد.

رئیس جمهور ترکیه به واشنگتن هشدار داد تصمیمش برای مسلح کردن یگان‌های مدافع خلق کردی که در سوریه با داعش مبارزه می کنند شاید در نهایت به ضرر واشنگتن و هم‌پیمانانش تمام شود. ترکیه یگان‌های مدافع خلق کردی را ادامه حزب کارگران کردستان (پ ک ک) که فعالیت آن در ترکیه ممنوع است می‌داند.

اردوغان گفت :« ترکیه و آمریکا دو شریک راهبردی هستند .. واشنگتن نباید به تروریست‌ها پناه بدهد و باید آنها را به ترکیه تحویل دهد .. همچنین مسلح کردن و حمایت از یگان‌های مدافع خلق کردی می تواند به آمریکا و دوستانش آسیب برساند». رئیس جمهور ترکیه در این مصاحبه گفت امیدوار است روابط سیاسی ترکیه با آلمان بهبود یابد و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، را به علت خودداری از انتقاد از ترکیه و سیاست‌های آن، ستود. وی افزود: « این موضوع مرا به بهبود روابط امیدوار کرد .. ما مشکلی با مردم آلمان نداریم. ما با روش برخی از این مسئولان که با ترکیه مناسب نیست مشکل داریم».

مرکل و اردوغان امسال در مسائل مختلف اختلاف داشتند و مرکل گفته بود واقعیت روشن است و نباید ترکیه به اتحادیه اروپا بپیوندد. مرکل گفته بود با دیگر سران اروپایی برای پایان دادن به مذاکرات عضویت ترکیه در این اتحادیه گفتگو خواهد کرد.

اردوغان گفت: «اوضاع در خصوص عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا آنگونه که باید ، پیش نرفته است ، آنها به هیچ وجه به وعده های خود عمل نکرده اند». او افزود روابط کشورش با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با وجود اینکه سامانه پدافند موشکی «اس 400» را از روسیه خریداری کرده است ، قوی است.

 

انتهای پیام/

وضع تحریم‌هایی از جانب ترکیه علیه کردستان عراق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار