صادرات میعانات گازی ایران به پایین‌ترین سطح در ۵ ماه گذشته می‌رسد

صادرات نفت خام فوق سبک ایران، که به عنوان میعانات گازی شناخته می‌شود، در ماه اکتبر به کمترین میزان در ۵ ماه گذشته کاهش خواهد یافت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، صادرات نفت خام فوق سبک ایران، که به عنوان میعانات گازی شناخته می‌شود، در ماه اکتبر به کمترین میزان در ۵ ماه گذشته کاهش خواهد یافت.

یک منبع آگاه با اطلاع از برنامه تانکر‌های ایران در روز جمعه به رویترز گفت: با توجه به  اینکه کره جنوبی به عنوان بزرگترین خریدار میعانات گازی، خرید خود را از ایران به نصف کاهش داده، صادرات میعانات گازی ایران در ماه اکتبر به کمترین میزانش در پنج ماه اخیر خواهد رسید.

از سوی دیگر، شش منبع صنعتی روز سه شنبه خبر دادند که شرکت ملی نفت ایران به خریداران خود در آسیا اعلام کرده است که صادرات میعانات گازی خود را در ماه اکتبر، به علت عملیات تعمیر و نگهداری در میدان گازی پارس جنوبی، کاهش خواهد داد.

به گفته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، ایران قصد دارد تا ماه اکتبر، حدود ۲۹۵۰۰۰ بشکه در روز از میعانات گازی خود را صادر کند این در حالی است که در ماه جاری میلادی ۳۱ درصد بیشتر یعنی در حدود ۴۲۹۰۰۰ بشکه صادرات دارد.

گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش صادرات میعانات گازی ایران سبب افزایش قیمت نفت قطر به بالاترین سطح در ۱۰ ماه گذشته شده و در منطقه آسیا- اقیانوسیه از جمله مالزی نیز بهای میعانات گازی را افزایش داده است.

این منبع به رویترز اطلاع داد که صادرات میعانات گازی ایران به کره جنوبی در ماه اکتبر به نصف کاهش خواهد یافت یعنی به حدود ۱۵۳ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

منبعی دیگر بیان داشت: پیش بینی می‌شود که کاهش صادرات به کره جنوبی تا ماه نوامبر ادامه پیدا کند.

به گفته منابع آگاه، شرکت‌های بزرگ نفتی کره جنوبی از کاهش صادرات میعانات گازی ایران مطلع شده و جایگزین‌هایی را برای آن پیدا کرده‌اند.

کیم وو کینگ، سخنگوی شرکت SK Innovation، یکی از بزرگترین شرکت‌های انرژی در کره جنوبی تصریح کرد: ما همچنان این وضعیت را رصد می‌کنیم تا بررسی کنیم که چقدر طول می‌کشد.

در همین حال انتظار می‌رود که سایر خریداران میعانات گازی، از جمله امارات متحده عربی و ژاپن، خرید خود را که از ماه گذشته ثابت بوده از ماه اکتبر به ترتیب ۱۱۰ هزار بشکه و ۱۴ هزار بشکه در روز افزایش دهند.

چین پس از دو ماه توقف، واردات میعانات ایران را در ماه اکتبر با واردات ۱۷۰۰۰ بشکه در روز از سر خواهد گرفت.

به دنبال تعلیق تحریم‌های هسته‌ای، صادرات نفت خام فوق سبک ایران در ماه فوریه سال جاری به بیش از ۶۰۱ هزار بشکه  افزایش پیدا کرد که بیش از دو برابر صادرات این کشور در ماه ژانویه ۲۰۱۶ است.

ایران با فروش ذخایر نفتی سال‌های گذشته خود در دریا سعی کرد صادرات نفت خود را گسترش دهد.

این کشور به عنوان یکی از اعضای سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک)، داده‌های ماهانه خود را درباره میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی منتشر نمی‌کند.

اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت در روز جمعه در وین درباره این موضوع که آیا محدودیت تولید را افزایش خواهند داد یا خیر، با یکدیگرملاقات خواهند کرد.

انتهای پیام/

کاهش صادرات میعانات گازی ایران به پایین‌ترین سطح در 5 ماه گذشته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار