آغاز مهر، پایان برداشت کشت اول برنج در مازندران

برداشت کشت نخست برنج با آغاز مهر در مازندران پایان یافت.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، عنایتی  مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برداشت برنج در ۱۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار شالیزار مازندران مکانیزه و حدود ۲۱ هزار هکتار به روش سنتی انجام شد، گفت: امسال در ۵۰ هزار هکتار شالیزار استان، ارقام پرمحصول و بقیه ارقام محلی کشت شد.

وی افزود: یک میلیون و ۱۰۸ هزار و ۵۰۰ تن شلتوک امسال از ۲۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار شالیزار استان برداشت شد که در مقایسه با پارسال افزایش دارد.

عنایتی با اشاره به پرورش رتون و کشت مجدد در ۸۰ هزار هکتار شالیزار استان به کشاورزان توصیه کرد در مصرف آب و نیز سموم کشاورزی مدیریت کنند.

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز تعداد شالیکوبی مدرن مورد نیاز را ۳۰۰ واحد در مدت ۵ سال با پراکنش مناسب در سطح استان اعلام کرد و گفت: اعتبار مورد نیاز برای مدرن کردن هر واحد همراه با بسته‌بندی در اوزان مختلف ۹۰۰ میلیون تومان و کل اعتبار مورد نیاز در طول پنج سال با هزینه پیش بینی روز معادل ۲۷۵ میلیارد تومان است.

وی افزود: اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها از سال ۸۲ در استان مطرح شد که برای جلوگیری از کاهش ارزش افزوده شلتوک، شالیکوبی‌ها تغییر سیستم پیدا کردند تا به ارزش افزوده محصول که همان افزایش درآمد تولید کننده است دست پیدا کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تعداد شالیکوبی‌های دارای پروانه بهره‌برداری در استان را یک‌هزار و ۲۵۰ واحد اعلام کرد و گفت: ۹۳۷ واحد در استان فعال است که ۳۰۰ واحد از شالیکوبی‎‌های فعال بازسازی و نوسازی شده و دستگاه‌های مدرن نصب شده است.

انتهای پیام/آ

پایان برداشت برنج در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار