تعویق در واردات برنج های ارزان قیمت در جهت حمایت از برنجکاران شمال

واردات برنج تا اول آذرماه ماه که برداشت برنج به پایان می رسد ،باید به تعویق بیافتد تا بازار به نفع برنجکاران شمالی شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی گفتگوی ۱۸:۳۰  دیشب از شبکه بین المللی خبر گفت: از آنجا که وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تنظیم بازار را دارد باید پاسخگوی واردات برنج در فصل برداشت باشد.

وی افزود: سرانه مصرف برنج در کشور روزانه حدود ۱۰۰ گرم و سالانه حدود ۳۶ تا ۳۸ کیلوگرم است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با این میزان سرانه مصرف، ۷۰ درصد نیاز برنج کشور از تولیدات داخل تامین می‌شود، گفت: ظرفیت رسیدن به خوداتکایی در تولید برنج در کشور وجود دارد.

شاعری با اشاره به اینکه وظیفه داریم از تولید داخلی حمایت کنیم، افزود: تولید داخلی برنج، نیاز ۹ تا ۱۰ ماه را تامین می‌کند.

وی گفت: تاپایان آبان ماه که برداشت برنج به پایان می‌رسد نباید واردات برنج انجام شود تا بازار به نفع تولیدکننده باشد.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر برنج خارجی ارزان قیمت وارد کشور شود انگیزه تولید از بین می‌رود و برنجکاران با فروش زمین‌های خود زمینه تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را فراهم می‌کنند.

شاعری با اشاره به همکاری مجلس دهم با وزارت جهاد کشاورزی برای ممنوعیت و جلوگیری از واردات برنج در فصل برداشت، گفت: اگر نیاز به واردات برنج باشد به تدریج و بعد از آبان ماه وارد کشور شود تا تولید داخل ضربه نخورد و تولید و تولیدکننده مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: امسال ستاد تنظیم بازار در تیرماه با یک تصمیم غیر کارشناسی و تحت تاثیر دلالان، عدم ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را تصویب کرد که با فشار‌های کمیسیون کشاورزی مجلس اجازه اجرای این مصوبه داده نشد و جلوی اجرای آن گرفته شد.

شاعری با بیان اینکه خبر‌های غیررسمی از دور زدن ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت به گوش می‌رسد، گفت: بنا دارند برنج‌های ارزان قیمت با کیفیت پایین وارد کشور کنند که این کار ضربه مهلک بر پیکر تولید داخل است و شنیده شده تاکنون بیش از یک میلیون تن برنج وارد کشور شده که بیشتر از نیاز داخلی است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تنظیم بازار را برعهده دارد باید پاسخگوی واردات برنج در فصل برداشت باشد.

شاعری افزود: انتظار بر این است با توجه به تولید سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج در کشور، وزارت جهاد کشاورزی از این تولید حمایت کند در حالیکه واردات بیش از یک میلیون تنی برنج در سال اقتصاد مقاومتی با تاکیدات رهبر معظم انقلاب منافات دارد.

وی گفت: در فصل برداشت مرکبات هم شاهد واردات مرکبات به کشور بودیم و همین تصمیم‌های نادرست بود که منجر به کاهش ۲۳ درصدی تولید گندم در کشور شد.

وی با اشاره به فشار واردکنندگان برای واردات که تولیدکنندگان را با مشکل مواجه می‌سازد، افزود: با توجه به اینکه تاکنون به اندازه کافی و حتی بیش از نیاز، برنج وارد کشور شده است چه دلیلی برای آزاد بودن ثبت سفارش برنج وجود دارد.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در زمان اخذ رای اعتماد متعهد شدند به هیچ عنوان اجازه واردات برنج در زمان برداشت را ندهند، اما به نظر می‌رسد در پشت صحنه، بجای وزارتخانه‌ها دلالان هستند که نقش بازی می‌کنند.

انتهای پیام/آ

حمایت برنجکاران شمالی با تعویق واردات برنج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار