آیین ها و رسوم عزاداری خراسان رضوی در ماه محرم؛

مردمان خطه تاریخی و کهن خراسان رضوی میزبان عزاداری سید الشهدا

خراسان رضوی خطه تاریخی و کهن مردمان نیک سرشتی است که آئین ها، آداب و مراسم متعدد و متنوع در سوگواری سالار شهیدان و ماه های محرم و صفر دارند، آئین ها و مراسمی که به نوعی زبانزد و خاص این منطقه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ آیین های عزاداری خراسان رضوی در ماه محرم برای بسیاری از گردشگران خارجی نیز جذاب است . در بسیاری از کشور ها هم چون پاکستان ، هندوستان و بنگلادش مراسم سینه زنی همراه با خود زنی انجام می شود.

در صورتی که وقتی گردشگران خارجی حقیقت عزاداری را در ایران اسلامی مشاهده می کنند،امام حسین (ع) را مظهر ایثار،انسانیت،و جوتنمردی و دین داری می بینند.

یکی از نکات مهم در آیین عزاداری ها در خراسان رضوی ، علاقه مندی مردم به پذیرایی از زائران حسینی است. که مردم مشهد با توزیع غذاهای نذری هم چون دیگچه، شله زردو غذای مخصوصی به نام شله مشهدی از عزاداران سید و سالار شهیدان پذیرایی می کنند.

برخی از آیین ها و رسوم سوگواری و عزاداری در ماه محرم به شرح زیر است:

آیین گل مالی ترک های خراسان رضوی

این آیین توسط ترک های خراسان رضوی در ایام ماه محرم به ویژه اربعین حسینی برگزار می شود.ترک های خراسان رضوی در روز عاشورا و تاسوعای حسینی بر سر و صورت خود گل می مالند و با آب خاصی به عزاداری می پردازند.

علم گردانی در خراسان رضوی

در این آیین ؛ علم که بر سر آن نشان دست حضرت عباس (ع)نصب شده است،پیشاپیش دسته ها در شب عاشورا دور تا دور روستاها گردانده می شود.

نخل بندان و نخل گردانی در بجستان  

این نخل ها نماد تابوت شهدای کربلاست که ر روز عاشورا و تاسوعا به حرکت در می آیند.

پرده خانی در خلیل آباد  

پرده خانی نمایشی مذهبی است که مصائب اولیای دین را با کلام آهنگین روایت می کند .

آیین یتیم نوازی در کاشمر  

در شب هشتم ماه محرم در مصیبت قاسم بن الحسین (ع)، این آیین برگزار می شود.

آیین خطبه خوانی در حرم مطهر رضوی  

این مراسم یک بار در شب شهادت امام حسین (ع) و یک بار در شب شهادت امام رضا(ع) در صحن انقلاب برگزار می شود. در این مراسم تمام خدمه و حفاظ آستان قدس رضوی جمع می شوند و شمع به دست می گیرند.و مراسم خاصی را با حضور مردم و دسته های عزاداری انجام می دهند.

آیین سنتی صلات برفراز گل دسته های بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)  

"باز این چه شورش است که در خلق آدم است"؛ بانگی است معروف ، که در ابتدای ماه محرم برفراز گل دسته های رضوی به گوش می رسد . این مراسم به معنای دعوت به عزاداری و آواز دادن برای شروع عزای عمومی است .

آیین تعویض پرچم حرم رضوی  

هر سال طی آیین خاصی پرچم و پوشش ضریح بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع)تعویض می شود. و با اهتزاز پرچم سیاه برفراز گنبد امام رضا ،سراسر خراسان رضوی رخت سیاه بر تن کرده و در سوگ سالار شهیدان اشک ماتم می ریزند.

مراسم آیینی حسن حسین در گناباد  

این مراسم با قدمتی بیش از 100 سال به دوران قاجار برمی گردد  و به شماره 1232در میراث معنوی ملی کشور به ثبت رسیده است.  

مردمان خطه تاریخی و کهن خراسان رضوی میزبان عزاداری سید الشهدا

 

برنامه های عزاداری حرم مطهر رضوی در شب عاشورا و تاسوعای حسینی  

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی معاون تبلیغات آستان قدس گفت: امسال در شب تاسوعای حسینی، ویژه برنامه عزاداری بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) با قرائت زیارت امین الله و عاشورا آغاز و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی؛ تولیت آستان قدس رضوی و آیت‌الله خاتمی؛ امام جمعه موقت تهران به ایراد سخن می پردازند و مرثیه سرایی و ذکر مناقب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) انجام می‌شود.

وی درباره برنامه روز تاسوعا افزود : مرثیه سرایی و سینه‌زنی، قرائت زیارت حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعای حسینی و قرائت زیارت عاشورا و زیارت امین و سخنرانی آیت الله علم الهدی و حجج الاسلام والمسلمین کاردان، واعظ موسوی و سرلک از دیگر برنامه‌هایی است که در روز تاسوعای حسینی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی از ساعت 4:30 صبح تا 13 برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری ویژه‌ برنامه «آئین خطبه خوانی شب عاشورای حسینی» در صحن انقلاب اسلامی، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با نوحه خوانی و شمع گردانی و قرائت خطبه از برنامه‌های شب عاشوراست.

شب عاشورای حسینی

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: همچنین ویژه برنامه عزاداری شب عاشورای حسینی بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی، مرثیه سرایی و عزاداری ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در رواق امام خمینی(ره) برپا می‌شود.

 وی افزود: مرثیه سرایی و سینه زنی، قرائت زیارت عاشورا به صورت کامل با صد لعن و صد سلام، برگزاری «آئین مقتل خوانی» و انجام سخنرانی توسط آیات عظام از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده آستان قدس رضوی در روز عاشورا است که از ساعت 4:30 صبح تا 15 در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شوند.

وی ادامه داد : در روز عاشورا و تاسوعای حسینی با حضور عموم هیئت‌‏های مذهبی، اجتماع عزادارن حسینی در حرم رضوی برگزار و همچنین شکوه نماز جماعت ظهر عاشورا و تاسوعا به نمایش گذاشته می‌شود.

حجت‌لاسلام حسینی گفت: یک شنبه نهم مهرماه نیز ویژه‌ برنامه‌های عزاداری و سوگواری شام غریبان حسینی و حرکت کاروان خدام به سمت حرم مطهر رضوی از محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

گزارش از زهرا یونسی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.