لرستان؛

استقبال مردم بروجرد از محرم

مردم بروجرد در آستانه فرا رسیدن ماه محرم با فضاسازی شهر، حسینه ها و برپایی تکایا حال و هوای شهر را تغییر داده و به استقبال این ماه رفته اند.

به گزارش خبرنگارخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از لرستان؛ مردم بروجرد برای هر چه با شکوهتر برگزار کردن آیین های عزاداری محرم، این روزها در تکاپوی خرید برای پذیرایی از عزاداران حسینی هستند.

به دلیل افزایش تقاضای مردم برای خرید کالاهای مورد نیاز ماه محرم، اغلب کسبه به فروش این کالاها مبادرت می کنند.

شور جوانان و نوجوانان برای فرارسیدن ماه محرم وصف نشدنی است و پسران جوان مخاطبان اصلی خرید طبل، سنج و زنجیر برای حضور در سقاخانه ها و هیات ها هستند.

پارچه های مشکی و سبز در اندازه ها و جنس های مختلف این روزها زینت بخش بازار بروجرد شده اند.

بازار فروش انواع چراغ های نفتی، کتاب های دعا، گلاب پاش، عکس و پوسترهای مذهبی، اسفند، گلاب و شمع این روزها داغ تر از همیشه است و حال و هوای خاصی به شهر داده است.

فروش سی دی های مذهبی ویژه محرم و پخش صوتی و تصویری این سی دی ها در گوشه گوشه بازار توسط فروشگاه ها و حتی دستفروشان، بر شور و اشتیاق خریدهای محرم افزوده است.
 
در این ماه شهروندان بروجردی در تدارک تهیه لباس مشکی به نشانه غم و اندوه شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) هستند و اغلب فروشگاه های شهر و دست فروشان اقدام به فروش انواع لباس های محرم از جمله روسری، شال و سربند می کنند.

آشپزهای سطح شهر از هم اکنون سفارش های پخت غذای نذری محرم را تحویل گرفته اند.

از آنجا که توزیع نقل، خرما، گلاب و برخی تنقلات در آیین های مذهبی محرم در بروجرد مرسوم است، این کالاها نیز به وفور در گوشه گوشه بازار بروجرد فروخته می شوند.

استفاده از ظروف یکبار مصرف در آیین های مختلف مذهبی در سال های گذشته در بروجرد رونق زیادی داشته است و هم اکنون که در آستانه ماه محرم هستیم فروشگاه های عرضه کننده این ظروف شلوغتر از سایر فروشگاه ها شده اند.

خانواده هایی که از گذشته رسم برپایی سقاخانه و یا روضه را داشته اند، در ایام باقی مانده هفته در تدارک خانه تکانی دوباره، مزین کردن خانه با پارچه های مشکی و خرید اقلام پذیرایی هستند.

کسبه و بازاریان بروجرد نیز به نشانه عشق و وفاداری به امام حسین(ع) مغازه های خود را متناسب با این ماه فضاسازی کرده اند و برخی، فروشگاه های خود را تعطیل و از آن به عنوان حسینیه استفاده می کنند.

اهالی روستاهای بروجرد نیز خود را برای برگزاری مراسم عزاداری به شیوه سنتی تر آماده می کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بروجرد گفت: 530 هیات مذهبی شهرستان بروجرد به منظور برگزاری هرچه بهتر آیین های عزاداری دهه محرم ساماندهی شدند.

حجت الاسلام جعفرپور افزود: تمام 530 هیات مذهبی شهرستان بروجرد دارای پرونده و کد هستند و هیات های زیادی نیز در حال تکمیل پرونده می باشند.

وی گفت: ساماندهی مداحان اهل بیت(ع) از طریق کانون مداحان و اعزام 300 مبلغ و مبلغه به شهرستان بروجرد در دستور کار است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بروجرد با تاکید بر دوری کردن هیات ها از خرافه افزود: فرهنگ غنی عاشورا سرمایه ای است که از فرهنگ متعالی اسلام تجلی یافته و از جهالت و خرافه پرستی به دور است.

وی گفت: عزاداری های محرم بازتاب های بسیاری دارند و برخی از خرافه ها به سوژه دشمنان برای تبلیغ منفی علیه اسلام تبدیل می شوند.

انتهای پیام/ب
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.