کاهش سهمیه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در استان اردبیل

سهمیه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی استان اردبیل همچون برخی استان‌های دیگر کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علیرضا دباغ عبداللهی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در جلسه داوری صنایع دستی در اردبیل اظهار داشت:‌در سال‌های گذشته این جلسات به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شد و امسال به تبعیت از تمامی استان‌ها، داوری به صورت استانی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 38 اثر برای داوری به اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان واصل شده است، تصریح کرد: سهمیه کشوری استان برای داوری نشان ملی مرغوبیت 15 اثر و سهمیه برای دریافت نشان پنج اثر است.

دباغ عبداللهی با اشاره به برگزاری هر دو سال یک‌بار جلسات داوری افزود: در کنار ارائه نشان ملی مرغوبیت، نشان ملی یونسکو نیز به آثار اعطا می‌شود که به دلیل کاهش سهمیه آن و قائل شدن 9 سهمیه برای کل کشور، سهمیه نشان ملی مرغوبیت استان‌ها از جمله اردبیل کاهش یافته است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: آثاری که برای داوری به اداره کل رسیده شامل تولیدات گلیم، جاجیم، قلم زنی، ملیله نقره، چوب و زیورآلات سنتی است و چهار داور مورد تائید ستاد مرکزی به همراه ناظر مورد تائید، آثار را مورد داوری و ارزیابی قرار می‌دهند.

وی گفت: آثار به لحاظ  طراحی اثر، مرغوبیت مواد اولیه، کاربردی بودن محصول، قیمت و کیفیت در نسبت با هم، رقابت پذیری و توان حضور در بازارهای جهانی، بسته بندی اثر، توانمندی در ایجاد اشتغال و تولید ارزش افزوده، خلاقیت در تولید، الهام‌پذیری از فرهنگ و هویت و رعایت زیباشناسی هنری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

دباغ عبداللهی با اشاره به دریافت چهار نشان ملی یونسکو از سوی هنرمندان اردبیلی تصریح کرد: هدف از اختصاص نشان ملی مرغوبیت، ترغیب صنعتگران برای تولید اصولی آثار و ایجاد زمینه رقابت در بین صنعتگران برای رعایت قواعد تولید، بسته‌بندی و عرضه است.

 

انتهای پیام/ع

کاهش سهمیه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.