طرح دو نماینده آمریکایی؛ ایجاد کمیسیون بیست نفره برای تایید پایبندی ایران به برجام

دو نماینده جمهوریخواه و دموکرات با ارائه طرحی، خواستار تشکیل کمیسیون نظارت بر توافق هسته‌ای شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، دو نماینده کنگره آمریکا از دو حزب اصلی این کشور، طرح تشکیل کمیسیونی برای نظارت بر برجام را ارائه کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی هیل، با نزدیک شدن دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به ضرب الاجل تایید یا عدم تایید " پایندی تهران"، دو نماینده از حزب جمهوریخواه و دموکرات طرحی را پیشنهاد کردند که منجر به ایجاد کمیسیونی برای نظارت بر توافق هسته‌ای ایران خواهد شد.

جری کنلی، نماینده دموکرات ویرجینیا در بیانیه‌ای در این زمینه گفت: افزایش شفافیت عمومی درباره اجرای برجام اولویت مهم ماست.

وی افزود: کنگره نقشی برای نظارت موثر بر این توافق دارد و ما باید این نقش را بدون توجه به این که رئیس جمهور تبعیت ایران را تایید می‌کند یا نمی کند، بکار بندیم. این کمیسیون اطمینان می‌دهد تلاش برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به طور قابل توجه خواهد بود.

کنلی که از حامی توافق ایران است و فرانسیس رونی، نماینده جمهوریخواه فلوریدا ایجاد کمیسیون بیست نفره به سبک کمیسیون هلسینکی را که ناظر روابط با اروپا است، پیشنهاد کردند.

کنلی در سال 2015 طرحی مشابه را پس از مذاکره درباره توافق ایران پیشنهاد کرد؛ اما آن طرح به جایی نرسید. ترامپ با مهلت کنگره تا پانزدهم اکتبر برای تایید یا عدم تایید تبعیت ایران از این توافق روبرو است. ترامپ پیش‌تر دو بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است؛ اما ممکن است در برای بار سوم این کار را نکند.

ترامپ در سخنان خود در سازمان ملل در هفته گذشته این توافق را مایه شرمساری خواند. وی روز بعد به خبرنگاران گفت درباره این توافق تصمیم گرفته است؛ اما از صحبت بیشتر در این زمینه امتناع کرد. در صورتی که ترامپ پایبندی ایران را تایید نکند، کنگره شصت روز فرصت خواهد داشت درباره اعمال تحریم‌های جدید تصمیم بگیرد. براساس طرح کنلی و رونی هشت سناتور، هشت عضو مجلس نمایندگان و یک نماینده از وزارت کشور، وزارت دفاع، خزانه‌داری و انرژی کمیسیونی بیست نفره را تشکیل خواهند داد تا پایبندی ایران به برجام را تایید کنند. نمایندگان تعیین شده کنگره از طرف رهبری جمهوریخواه و دموکرات، روسا و اعضای ارشد امور خارجی مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی سنا منصوب خواهند شد.

رونی در بیانیه‌ای گفت: نمی‌توان اعتماد کرد که ایران از روی حسن نیت عمل کند. همچنین نمی‌توان به تهران اجازه داد به سمت دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای حرکت کند. این طرح گام خوبی است که اطمینان می دهد ایران به محدودیت‌های توافق عمل می‌کند.

رونی و کنلی در بیانیه مشترک اعلام کردند ایجاد این کمیسیون به ایران و متحدان آمریکا خواهد گفت واشنگتن به اطمینان یافتن از تبعیت ایران متعهد است.

انتهای پیام/

درخواست نمایندگان آمریکا برای تشکیل کمیسیون نظارت بر برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار