آیین سنتی شمع گردانی روز تاسوعای حسینی در اردبیل

همزمان با تاسوعای حسینی آئین سنتی شمع گردانی با هدف اثبات عشق و ارادت به حضرت ابوالفضل العباس (ع) و خاندان عصمت و طهارت با حضور دستجات عزاداری در اردبیل آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، در این آئین که در زبان ترکی و محلی به نام "شمع ‌پایلاما" معروف است، عزاداران حسینی بعد از هشت روز عزاداری در مساجد و خیابانها و محلات اردبیل در روزی که منتسب به علمدار رشید کربلا، حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) است اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند و در سوگ آن علمدار رشید بر سر و سینه می‌زنند.

آیین سنتی شمع گردانی روز تاسوعای حسینی در اردبیل

در این آئین که از ساعات نزدیک به ظهر تاسوعا آغاز شده و تا غروب ادامه می یابد، عزاداران با دسته‌های شمع و گاه با پای پیاده به 41 مسجد شهر اردبیل در محلات مختلف رفته و با روشن کردن شمع که در حقیقت نذری آنها محسوب می‌شود، عشق و ارادت خود را به حضرت ابوالفضل (ع) نشان می‌دهند.

آیین سنتی شمع گردانی روز تاسوعای حسینی در اردبیل

گاهی این آیین به‌صورت گروهی انجام می شود و اغلب برای هر دسته یک نفر سر گروه برگزیده می‌شود که این فرد به مسیر ۴۱ مسجد مورد نظر کاملاً آگاه هستند و در پیشاپیش دسته حرکت می‌کنند و علاوه بر رجزخوانی و فرستادن صلوات به پیامبر و ائمه‌ اطهار(ع) با صدای بلند و رسای خود افراد دسته را راهنمایی می‌کند و شمع گذاران با روشن کردن شمع در مساجد عشق و ارادت خود را به حضرت ابوالفضل (ع) نشان می دهند .

آیین سنتی شمع گردانی روز تاسوعای حسینی در اردبیل 

انتهای پیام/ح

مراسم شمع گردانی در اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار