گزارش/

مفقودان دوران دفاع مقدس، شهدای جاویدالاثر نام گرفتند

براساس مصوبه بنیاد شهید انقلاب اسلامی، باقی مانده مفقودان دفاع مقدس شهید اعلام شده و نام آن‌ها با عنوان شهدای جاویدالاثر ثبت شد.

ثبت اسامی مفقدان دفاع مقدس بنام شهدای جاویدالاثربه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛انقلاب اسلامی، آرامش و امنیت امروز ما مدیون مردان و زنانی است که برای حفظ خاک کشور و دفاع از ارزش‌های والای انسانی از جان، مال و زندگی خود گذشتند و هشت سال دفاع مقدس، سند ارزشمند این فداکاری‌ها و از جان گذشتن‌ها است.

با آغاز جنگ ایران و عراق در تاریخ 59/06/31 که هشت سال به طول انجامید، اسرای ایرانی با پیروی از کاروان اسرای عاشورا در زمان اسارت مقاومت کردند تا ماهیت حقیقی دشمن را آشکار سازند. از این رو برای بزرگداشت مقام اسرا، روز یازده محرم هر سال(همزمان با مصیبت دردناک اسارت اهل بیت پیامبر(ص)) را «روز تجلیل از اسرا و مفقودان» نام گذاری کرده اند.

 مقام معظم رهبری در تجلیل از مقام اسیران جنگ تحمیلی فرمودند: غم خانواده‌های مفقودان و اسیران سنگین تر و رنج آن‌ها بیشتر است و اسرای ما از آن کسانی هستند که نامشان در تاریخ انقلاب و ایران جاودانه خواهد ماند، زیرا در سخت ترین شرایط عزت اسلام، کشور و انقلاب را حفظ کردند و تسلیم دشمن و دچار شکستگی درونی نشدند. مؤمن در سخت‌ترین شرایط هم احساس می‌کند عزیز است و در مقابل دشمن احساس ذلت نمی‌کند، چون اقتدار معنوی و درونی خویش را حفظ کرده است.

 تلاش نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای بازگرداندن اسرا به کشور

پس از فروپاشی رژیم بعثی عراق و اطمینان از نبود اسیر ایرانی در آن کشور، در آذرماه 82 مصوبه ای در بنیاد شهید انقلاب اسلامی تصویب شد که بر اساس آن باقی مانده مفقودان دفاع مقدس، شهید اعلام شدند و نام آن‌ها با عنوان شهدای جاویدالاثر ثبت شد.

طبق آخرین آمار سال 89 توسط رئیس سابق نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران، آمار مفقودان ایرانی در جنگ تحمیلی با عراق 11 هزار و 697 تن اعلام شد که در همان زمان جنگ، گواهی‌ها و شهادت ‌نامه‌هایی از اسرا جمع‌آوری شد که بر اساس این گواهی‌ها، اطلاعاتی درباره کسانی که ثبت ‌نام نکرده، اما در جایی اسیر یا کشته شده بودند نیز به دست آمد. همچنین کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در پی توافق با دولت‌های مربوطه، هر اطلاعاتی را که در مورد اجساد به‌ دست آورد را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌داد تا آ‌ن‌ها را از سرنوشت عزیزان خود مطلع سازد. همچنین در پایان جنگ، اولویت‌ برای بازگرداندن اسرا به کشورشان بود که جریان تبادل در سال 69 شمسی به وقوع پیوست و موفق به برگرداندن اسرا به کشورشان شدیم، البته اسرای زیادی نیز در ایران و هم در عراق از آن زمان باقی مانده بودند.

مسئولیت حل موضوع مفقودان بر عهده‌ مقامات 2 کشور ایران و عراق بوده است و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز نظارت می‌کرد تا از وضعیت مفقودان و شناسایی هویت اجساد باقی‌مانده از جنگ آگاهی یابد.

مجید شاه‌حسینی عضو کمیسیون اسرا و مفقودان در دوران دفاع مقدس و کارشناس ارشد بخش اسرای ایرانی در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس درباره وضعیت اسرای ایرانی گفت: 39 هزار و 140 اسیر طی 65 مرحله از 26 خرداد 69 تا 26 اسفند 81 تبادل شدند و در سال 69 نیز از 26 مرداد تا 24 شهریورماه در هر روز در جریان تبادل اسرا حدود 830 تا 2 هزار اسیر وارد کشور شدند. همچنین در تبادل انبوه اسرا در سال 69، از 26 مرداد تا 4 شهریور ماه اسرای ثبت نامی به تعداد 17 هزار و 246 نفر و از 5 شهریور تا 26 شهریور از مفقودان به تعداد 20 هزار و 286 نفر، جمعا به تعداد 37 هزار و 532 نفر به میهن اسلامی بازگشتند. آخرین تبادل اسرای عراقی در اردیبهشت 82 صورت گرفت.

 پیش از تبادل انبوه، 969 اسیر به کشور بازگردانده شده بودند که پیگیری امورات آزادگان شامل درمان، مشکلات مالی، تحصیلی و غیره با کمیسیون حمایت از اسرا و مفقودان بود و پیگیری مسائل مربوط به آزادگان پس از تبادل انبوه در سال 69، به ستاد رسیدگی به امور آزادگان محول شد.

عضو کمیسیون اسرا و مفقودان در دوران دفاع مقدس و کارشناس ارشد بخش اسرای ایرانی در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس عنوان کرد: در بند سوم قطع‌نامه آمده است که هر چه سریع‌تر اسرای هر دو کشور تبادل شوند که آن زمان حدود 18 هزار اسیر ثبت نام شده ایرانی و حدود 56 هزار اسیر ثبت نام شده عراقی داشتیم و با توجه به اینکه هر فردی که بعد از بازداشت مورد بازدید صلیب سرخ قرار گرفته باشد، جزء اسرا قرار می‌گیرد، این در حالی است که آمار بسیار زیادی از مفقودان ما در اردوگاه‌های بعثی بودند و شماره اسارت نداشتند و 20 هزار و 286 نفر هنگام تبادل توسط صلیب سرخ بازدید شدند و شماره اسارت دریافت کردند و بعد وارد کشور شدند.

با توجه به مطالب ذکر شده بیشتر به عزت نفس این مردان برای حفظ قدرت، استحکام داخلی کشور و هویت مسلمانی آنان پی می بریم که چگونه توانستند دشمن را ناتوان و عاجز کنند و این رزمندگان تنها در میدان جنگ نبود که از خود شجاعت نشان دادند، بلکه در اسارت نیز شجاع و قوی باقی ماندند و گرامیداشت این افراد در روز دهم مهرماه تنها کار کوچکی در برابر ایثارگری های آنان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
"ایکاش خانواده های ایشان ......
آخرین اخبار