رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان:

دامغان میزبان نهمین سوگواره حسینی تعزیه استان سمنان شد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان، از میزبانی دامغان برای نهمین سوگواره حسینی تعزیه استان سمنان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ محمدطالبی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان با اشاره به انتشار فراخوان نهمین سوگواره تعزیه استان سمنان ، گفت : این سوگواره همزمان با دهه اول صفر در دامغان برگزار می شود.



رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان تعزیه‌خوانی را نماد متعالی تعظیم هنر ایران اسلامی به پیام انسان‌ساز و نورانی قیام کربلا دانست و افزود: هنر شبیه‌خوانی برای به تصویر کشیدن گوشه‌ای از رشادت های سرور سالار شهیدان و یاران باوفایش، به احتزاز در آوردن پرچم سرخ حماسه حسینی در همیشه تاریخ، حفظ واشاعه پیام نهضت عاشورا در زمان حال و انتقال آن به نسل های آینده با بکار گیری تمام ظرفیت هنر اصیل و آئین‌های سنتی در سطح شهرستان دامغان، استان سمنان و جای جای ایران اسلامی اجرا می‌شود.

طالبی تصریح کرد: قدمت شبیه خوانی و مراسم تعزیه در دامغان به چندین قرن می‌رسد و دامغان از جایگاه ویژه ای در استان و کشور برخوردار است، بنابر اظهارات بعضی از فعالین در این عرصه شهرستان دامغان دارای سبک شبیه خوانی ویژه خود می‌باشد واز معروف ترین و پیشکسوتان شبیه خوان این خطه می‌توان از استاد غلامعلی نادعلیزاده تعزیه خوان و نویسنده نسخه‌های فراوان شبیه خوانی عاشورا و مرحومان نظم آرا و رزم آراء نام برد.

وی اظهار داشت:این هنر در دامغان با شکوه خاص برگزار می شود و این شهرستان در زمینه اجرای تعزیه، سابقه‌ای دیرینه دارد و ما به داشتن پیر غلامان، پیشکسوتان و اساتید والامقام عرصه تعزیه خوانی این شهرستان افتخار می کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان، با بیان اینکه گروه های منتخب نمایش آیینی مذهبی استان سمنان در نهمین سوگواره حسینی تعزیه استان سمنان حضور خواهند داشت ، افزود : گروه های تعزیه در انتخاب نسخ تعزیه آزاد هستند.

وی با اشاره به اینکه این سوگواره از هفتم تا نهم آبان و در دهه اول صفر توسط کانون تعزیه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان، برگزار می شود اظهارداشت: نکوداشت قیام سالار شهیدان و پاسداشت ارزشهای حماسه حسینی، ایجاد فضای گفتمان با رویکرد تحلیلی و انتقادی در خصوص هنر تعزیه استان سمنان و فراهم ساختن بسترهای لازم برای ارتقاء سطح علمی و عملی تعزیه در استان سمنان ازاهداف این سوگواره است.

طالبی با تاکید بر اینکه تعزیه های منتخب باید شرایط اجرایی برای صحنه را داشته باشند ، بیان داشت : به گروه های راه یافته به مرحله نهایی حسب مسافت و عوامل، کمک هزینه ورود به جشنواره پرداخت می شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان، با بیان اینکه هر گروه شرکت کننده می تواند حد اکثر دو مجلس تعزیه برای داوری ارسال کند افزود: زمان تعزیه نباید از 100 دقیقه بیشتر باشد.

وی مهلت ارسال مدارک به دبیرخانه این سوگواره را پایان وقت اداری 25 مهرماه ذکر کردو اظهار داشت : تکمیل فرم حضور در سوگواره و ارسال از هر مجلس تعزیه سه حلقه cd یا dvd تصویری از جمله مدارک برای ثبت نام است.

دبیرخانه دائمی سوگواره تعزیه استان سمنان در مجتمع فرهنگی هنری شهید شاهچراغی در دامغان، میدان ورزش با شماره تلفن 35260411 واقع است.


انتهای پیام / ذ


نهمین سوگواره حسینی همزمان با دهه اول صفر در دامغان برگزار می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.