گفتگوی منطقی راهکار طلایی پایان دادن به مشاجره زوجین است

گفتگوی منطقی بهترین راهکار برای پایان دادن به اختلافی است که زوجین بر سر آن بحث کرده اند.

هنگام عصبانیت از ادامه دعوا با همسرتان بپرهیزیدمجتبی کاشانی روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: مشاجره زوجین امری طبیعی است اما معضل اصلی نحوه پایان دادن به مشاجره است.

او ادامه داد: اولین نکته در مشاجره زوجین این است که اکثر افراد روی موضوع درگیری تمرکز بیش از حد داشته و همین امر باعث می شود تا هر یک سعی کنند که بر دیگری غلبه کرده و حرف خود را ثابت کنند.

کاشانی با ارائه راهکار مناسب برای پایان دادن به مشاجره زوجین افزود: گفتگوی منطقی بهترین راهکار برای پایان دادن به اختلافی است که بر سر آن بحث کرده اند.

این روانشناس خاطر نشان کرد: هیچ گاه برای تخلیه روحی خود سعی نکنید تا طرف مقابل خصوصا همسرتان را تخریب شخصیتی کرده و او را مقصر جلوه دهید، همچنین دعواهای گذشته را به رخ یکدیگر نکشید.

او بیان کرد: هنگام مشاجره از احساسات و هیجانات خودتان صحبت کنید بطور مثال بگویید، من الان احساس خوبی ندارم، زمانی که از جملاتی استفاده می کنید که همسرتان را مورد خطاب قرار می دهد مانند اینکه تو درست رفتار نمی کنی، این گفته بلافاصله باعث می شود که او در حالت دفاعی قرار گرفته و از خود مقاومت نشان دهد و به جای آنکه اوضاع آرام شود، بیشتر به سمت تنش پیش رود.

این روانشناس با اشاره به اینکه در اوج عصبانیت باید نفس عمیق کشیده، و به خودتان زمان داده تا کمى آرام شوید، یادآور شد: در شرایطی که عصبانی هستید امکان دارد کلماتى را گفته که موجب افسوس شما شود از این رو بهتر است  در کمال آرامش با ارزیابى وضعیت، عاقلانه ترین راه را براى رسیدگى به موضوع بیابید.

کاشانی با بیان اینکه توهین و فحاشی ناشی از خشم قابل جبران نیست، تاکید کرد: توهین ها تاثیر بسیار مخربی بر سلامت یک رابطه دارد وقتی یکی از زوجین با گفتار و لغات خود به دیگری حمله ور می شود،اثرات جبران ناپذیر روحی و عاطفی، اعتماد به نفس زوجین را از بین برده و حتی می تواند به افسردگی و خودکشی ختم شود.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار