آغاز جشنواره گرانترین شیرینی محلی کشور در نراق

نهمین جشنواره جوز غند گران‌ترین شیرینی محلی ثبت ملی شده در شهر تاریخی نراق آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  نهمین جشنواره جوزغند گران‌ترین شیرینی محلی ثبت ملی شده در موزه مردم شناسی شهر تاریخی نراق استان مرکزی گشایش یافت.

کردی فرماندار دلیجان درگفتگوبا گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ با اشاره به اینکه جشنواره جوزغند گران‌ترین شیرینی است که به ثبت ملی هم رسیده است گفت: نمایشگاه این جشنواره از امروز به مدت یک هفته در موزه مردم شناسی نراق پذیرای گردشگران است.

کردی افزود: شهرستان دلیجان مرکز تولید عرقیات و گلاب است و در ۱۲ غرفه این نمایشگاه محصولات سنتی شامل عرقیات و گلاب، خوراکی هاو صنایع دستی بانوان نراقی ازجمله جوزغند و نحوه تهیه آن ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه مراسم قالیشویان فردا برگزارمی شود و گردشگران شهرستان دلیجان از امروز تا شنبه پذیرای گردشگران این مراسم است اضافه کرد: به دلیل فرصت ایجاد شده گردشگری این جشنواره همزمان با ایام مراسم قالیشویان برگزار می‌شود که گردشگران علاوه بر جشنواره جوزغنداز اثارتاریخی نراق و غارنجیر هم ددیدن می کنند.

فرماندار دلیجان ادامه داد: بانوان نراق درفصل برداشت محصول در مدت یک ماه در زمان بین مهرماه تا اواخر شهریوربا استفاده از میوه جات سفت مثل آلو وزردآلو و پودرو خلال گردو وبادام این شیرینی را تولید می‌کنند.

برای تهیه جوزغند، هلو، زردآلو، آلو محلی پوست کنده در معرض آفتاب نیمه خشک می‌شود و پس از چند روز، با خارج کردن هسته آن، مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو، شکر، هل و آرد نخودچی درون آن قرار می‌گیرد.

این مخلوط خوراکی دوباره در معرض آفتاب قرار گرفته تا به طور کامل خشک شود و سپس توسط یک رشته نخ به شکل دانه‌های تسبیح به هم متصل و آن را در محل خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان ذخیره می‌کنند.

متوسط قیمت جوزغند در نوع آلویی، انجیری، گلابی و هلویی هر کیلو هشتصد هزار ریال است.

نراق در جنوب استان مرکزی و از توابع شهرستان دلیجان است و حدود ۱۴۰ کیلومتر با اراک فاصله داردو سالانه ۵ تن جوزغند در پنجاه کارگاه این شهر تولید، و به بازار‌های مصرف عرضه می‌شود.

انتهای پیام / ج

آغاز نهمین جشنواره شیرینی ملی جوز غند نراق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۱:۰۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
نراق در شرق استانه نه جنوب.