کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری‌های ام اس» را در اینجا بخوانید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند توسط متخصص مغز و اعصاب پاسخ داده شده است.

خبر‌نگار: جلیل نژاد‌/به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بخشی از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص «بیماری های ام اس»  را احسان شریفی پور متخصص مغز و اعصاب و عضو هيئت علمى علوم پزشكى قم پاسخ داد.

 ام اس چیست؟

احسان شریفی‌ پور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به تعریف بیماری ام اس گفت: ام اس بیماری‌ است که با ایجاد پلاک‌هایی‌ در ماده سفید مغز‌ بروز می‌کند و موجب‌ نقص‌ انتقال پیام‌های مغزی‌ می‌شود.

علائم بیماری ام اس

وی به علائم‌ این بیماری اشاره کرد و افزود: حداقل‌ 2 علامت مهم ام اس و  2 حمله‌ باید اتفاق‌ افتاده باشد تا بگوییم بیمار‌ به ام  اس مبتلا شده است همچنین‌ در ام آر آی مغزی او‌ پلاک‌های مربوط به بیماری ام  اس دیده شود.

شریفی‌پور ادامه داد: تار‌ی دید، بی‌ حسی‌های مکرر، ضعف حرکتی‌ بی تعادلی‌ و مشکلات شناختی و حافظه‌ که بیش از 24 ساعت طول بکشد‌ علائم بیماری‌ ام  اس محسوب می‌شود.

علل بروز بیماری ام اس

عضو‌ هیئت علمی علوم پزشکی قم با اشاره به پیشگیری از بیماری‌ ام  اس‌ گفت: علت بروز بیماری ام  اس‌ مشخص نیست تا بتوان‌ از ابتلا به آن پیشگیری‌ کرد اما به طور کلی کمبود ویتامین D، استرس و سیگار از عوامل مؤثر به ابتلا به بیماری ام اس محسوب‌ می‌شود.

شریفی‌پور با اشاره به وابسته به جنس بودن این بیماری اظهار کرد: بیماری ام اس در خانم‌ها شایع‌تر از مردان است‌.

ارتباط ژنتیک و ام اس

این متخصص مغز و اعصاب به تأثیر‌ ژنتیک‌ در ام اس اشاره کرد و گفت: ارثی بودن ام اس ثابت نشده است اما در صورتی که فردی به بیماری ام اس مبتلا باشد 2 تا پنج درصد‌ این احتمال‌ وجود دارد که برادر یا خواهر او به این بیماری مبتلا شود، در 2 قلوهای‌ تک تخمی 30 درصد ریسک‌ ابتلا به بیماری ام اس در صورت‌ مبتلا شدن یکی از قل‌ها به این بیماری‌ وجود دارد.

تشخیص بیماری ام اس

شریفی‌پور به روش تشخیص بیماری ام اس اشاره کرد و گفت: مرحله اول تشخیص‌ بیماری ام اس‌ بالینی است‌ و باید‌ 2 اختلال‌ ببینیم‌ تا اقدامات بعدی که انجام ام آر آی است را انجام دهیم.

وی افزود:  ام اس را مى توان با كمك آم آرى آى تشخیص‌ داد همچنین بررسی‌ مایع مغزی – نخاعی‌ نیز در تشخیص‌ ام اس کمک کننده است.

 درمان ام اس

عضو هیأت علوم پزشکی قم با بیان اینکه‌ ام اس درمان قطعی ندارد، افزود: درمان این بیماری‌ با کنترل‌ حملات حاد صورت می‌گیرد که رایج‌ترین روش آن تزریق‌ دوز بالای کورتون‌ به مدت سه تا پنج روز است همچنين در برخی موارد از تعویض‌ پلاسمای‌ خون استفاده می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب‌، عنوان کرد: درمان بیماری ام اس در واقع جلوگیری یا خاموش کردن مسیر پیشرفت‌ بیماری است. از سال 1993 که داروهای‌ درمان ام اس وارد بازار شدند تاکنون 10 دارو وجود دارد‌ که مورد تأیید‌ مراجع بین‌المللی‌ درمان ام اس است.

داروهای ام اس و کنترل بیماری

وی به تأثیر 30 تا 70 درصدی‌ داروهای‌ ام اس در پیشگیری‌ از پیشرفت‌ بیماری‌، گفت: داروهایی‌ که اکنون در بازار هستند‌ پس از تشخیص قطعی بیماری‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیماری‌ وارد مرحله‌ خاموش‌ می‌شود.

شریفی‌پور عنوان کرد: داروی‌ سینووکس‌ که از نوع اینترفرون‌ بتا‌ است داروی ایرانی برای درمان‌ ام اس محسوب می‌شود که در برخی بیماران‌ عوارضی‌ چون تب و گُر‌ گرفتگی‌ به همراه دارد. در بسیاری از بیماران پس از مدتی بعد از مصرف این دارو این عوارض کاهش پیدا می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این سؤال که بسیاری از بیماران‌ پس از تزریق‌ دارو‌ سال‌ها علامتی‌ مشاهده نمی‌کنند و آیا در این موارد می‌توان تزریق‌ را قطع‌ کرد، گفت: در درمان ام اس بهتر است داروها به طور همیشگی‌ مصرف شود‌ زیرا در صورت قطع دارو امکان پیشرفت‌ بیماری‌ به سرعت‌ وجود دارد.

آيا فراموشى علامت ام اس است؟ 

عضو هیئت علمی علوم پزشکی قم با اشاره به ارتباط فراموشی و بیماری ام اس، گفت: اختلال شناختی‌ و فراموشی‌ می‌تواند علائمی‌ از بیماری‌ ام اس باشد اما هر عدم تمرکز‌ و اضطرابی‌ مرتبط‌ با اضطراب‌ نیست‌.

وی افزود: فراموش کردن موارد جزئی‌ مانند خاموش کردن کتری‌ بیشتر به دلیل‌ مشغله‌ و نبود تمرکز‌ در فرد‌ بروز‌ می‌کند اما در صورتی‌ که فراموشی‌ یا اختلال حافظه‌ طولانی‌ مدت ادامه داشته باشد‌ فرد باید به متخصص‌ مغز و اعصاب مراجعه کند تا علت آن مشخص‌ شود.

تاثير ازدواج  در درمان و بروز ام اس

شریفی‌پور با بیان اینکه‌ ازدواج‌ به طور مستقیم‌ در درمان ام اس تأثیر ندارد، افزود: مبتلایان‌ به ام اس در صورتی که با ازدواج‌ از حمایت‌ عاطفی خوبی برخوردار شوند‌ به دلیل کمتر شدن استرس‌ و حمایت عاطفی‌ امکان بروز حملات و کند شدن روند بیماری‌ وجود دارد.

 وى افزود: در تحقيقات ارتباط ازدواج فاميلى با ابتلا به ام اس ثابت نشده است.

باردارى بيماران مبتلا به ام اس

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه‌ مبتلایان به ام اس می‌توانند مانند افراد عادی‌ باردار‌ شوند، عنوان کرد: مبتلایان‌ به این بیماری‌ می‌توانند‌ باردار‌ شوند و حتى  در بسیاری از بیماران‌ حمله هاى ام اس‌ با حاملگی‌ کمتر‌ می‌شود اما در اغلب‌ موارد‌ در 3 ماهه بعد از زایمان‌ برخی حملات دیده‌ می‌شود که با مشورت‌ پزشک‌ جلوی این حملات‌ گرفته  می‌شود.

شيردهى مادران مبتلا به ام اس

عضو هیأت علمی علوم پزشکی قم‌ با اشاره به‌ شیردهی‌ در بیماران مبتلا به ام اس، عنوان کرد: بیماران مبتلا به ام اس‌ می‌توانند‌ پس از تولد به فرزند خود‌ شیر بدهند‌. داروهایی‌ وجود دارند که عوارضی برای دوران شیردهی‌ ندارند‌ که تجویز‌ آنها بستگی‌ به شرایط‌ بیمار دارد و پزشک‌ نوع آن را مشخص‌ می‌کند.

تزريق واكسن آنفلوانزا در بيماران ام اس 

 عضو هیئت علمی علوم پزشکی قم به تزریق‌ واکسن آنفلوآنزا‌ در بیماران ام اس اشاره کرد و گفت: بر خلاف‌ بسیاری از بیماری‌ها‌ مانند بیماران قلبی که تأکید بر واکسن‌ آنفلوآنزا‌ می‌شود بهتر است‌ بیماران‌ مبتلا به ام اس‌ واکسن‌ آنفلوآنزا‌ را تزریق‌ نکنند زیرا در برخی موارد موجب برخی حملات می‌شود.

 ارتباط صدا دادن مفاصل و ام اس

شریفی‌پور‌ به مشکلات‌ مفصلی‌ و صدا دادن‌ آنها اشاره کرد و گفت: سر و صدای مفاصل‌، تق تق‌ کردن آنها و لق‌ زدن ربطی  به بیماری‌ ام اس ندارد‌.

 مشاهده نقاط سياه و ارتباط به ام اس

این متخصص مغز و اعصاب، گفت: دیدن‌ نقاط‌ سیاه در هنگام نگاه کردن به لامپ‌ بیشتر به دلیل اختلال‌ در زجاجیه‌ است‌، اختلال چشمی ناشی از ام اس‌ به صورت‌ تاری دید‌ بیش از 24 ساعت بروز می‌کند.

ام اس بيمارى دردناكى نيست

شریفی‌پور با اشاره به بروز درد‌ در نواحی مختلف‌ با عصبانیت‌ و استرس‌، گفت: بیماری ام اس دردناک‌ نیست‌ و بیشتر بدن‌ دردها‌ با این بیماری‌ مرتبط‌ نیستند.

 درمان بيماران در مرحله پيش ام اس يا cis

این متخصص مغز و اعصاب به تزریق‌ در بیمارانی‌ که در مرحله‌ CIS قرار دارند‌ اشاره کرد و گفت: برخی افراد‌ در مرحله‌ CIS قرار دارند یعنی در آنها یک حمله‌ مرتبط‌ با ام اس دیده شده است. در این افراد‌ بهتر است‌ دارو‌ تزریق‌ شود زیرا‌ ممکن است‌ پس از مدتی‌ بیماری‌ به طور ناگهانی  عود‌ کند‌.

 پلاك گردنى و بيمارى ام اس 

شریفی‌پور‌ اظهار کرد: در افرادی که دچار بی حسی‌ می‌شوند و پلاک گردنی‌ دارند‌ بهتر است به متخصص‌مراجعه کنند تا انمو‌ در آنها بررسی‌ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
محسن
۲۰:۱۶ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
باسلام وسپاس دخترم بیش از ۲۰ساله ام.اس داره و حدود دوسال است راه نمیرود ووابسته به ویلچر اخیرا یکی از پزشکان آمپول زیتاکس براش تجویز کرده خواستم لطف کنید اگر برایش میتواند مفیدواقع شودیاخیر؟ راهنمائی بفرمائید.
Iran (Islamic Republic of)
معینا
۲۳:۲۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام اگرخوردن ی نوبت داروی زادیوا ک برای بیماری ام اس هست فراموش شود مشکلی بوجود نمیاد سپاس از شما ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
شکوفه
۰۸:۵۸ ۱۷ دی ۱۴۰۰
سلام.من ۵ماه دارم دالفیرا مصرف میکنم.چجودی قطعش کنم آخه دارم بدتر میشم
Iran (Islamic Republic of)
لیلا گریوانی
۱۴:۵۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
همسرم چند ساله ام اس داره سمت چپ بدن درکل لمس هست آیا میشه با آمپول هر۶ ماه بهتر بشه اصلا ام اس چرا درمان نداره ریزش،مادرمان داره اما این مریضی کوفتی نداره توروخدا کمک کنید خوب بشن همه این بیماران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
سلام میخواستم ببینم داروری زیتاکس برای مریض ام اس ک دارای پلاک های ریزی رو نخاع هست فعلا مشکل خاصی نداره فقط یکم عدم تعادل داره خوبه یانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
سلام وقتی داروی ام اس (سینومر)میخوام تزریق کنم دستم تو چه حالتی باشه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
سلام،همسرم حدود 13ساله که بیماری ام اس داره وار آمپول سینومر استفاده میکنه،مدتی هست که ده دقیقه بعد از تزریق دوچار لرز و افت فشار میشه میشه منو راهنمایی کنید که دلیلش چی می‌تونه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
سلام من واکسن ابله مرغان تزریق کردم هر دودوزشو،الان باید چند وقت بگذره تا بتونم اپول زیتاکسمو تزریق کنم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
سلام من بیماری ms دارم روز تزریق واکسن کرونا، دارومو که آونکس هست نزدم چون موقع تزریق آونکس همیشه تب و بدن میگیرم و حالم بد میشه آیا اشکالی ندارد نزدم و تاثیری بر روی واکسن ندارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
سلام من پنج سال ام اس دارم ایا این امپول ها قطع نمیشه برام بشه چون هر هفته ۳ تا تزریق میکنم میشه درد کمر پشتم هم از اون امپول ها باشه
Iran (Islamic Republic of)
خیام
۲۳:۰۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
من ۴۰ ساله نزدیک پنج ساله متوجه شدم ام اس دارم و زیره نظره متخصص مغز و اعصاب هست و داری ربیف استفاده میکنم
فقط توی این مدت طولانی روز به روز جواب آزمایش‌های إن ار آی خوب بوده و بهتر از قبل یعنی تعداد پیامها رو به کمتر شدن هست
فقط خواهشا‌ می خوام بدونم تا کی باید این سوزن رو ادامه بدم واقعا‌ خسته شدم
فقط یکی به من بگه تا کی ......!!!
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه محبی
۰۵:۱۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام مدت یک ساله با این خانم ازدواج کردم بعداز مدتی وازمایشاتی که انجام شده است فهمیدم کها م اس داره میشه فهمید چندوقت ایشان دچاراین بیماری ام اس شده
Iran (Islamic Republic of)
آیناز
۱۱:۵۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام
آیا بیماران ام اس دچار ریزش مو می شوند؟ و امکان انجام کاشت مو را دارند ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۰:۵۰ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
سلام
ببخشید ۹ سال ام اس دارم الان سی اسکن دادم متوجه شدم کرونا دادم کپسول فینگولید برا ام اس استفاده میکنم یک روز درمیان خورن کپسول فینگولید کرونا دارم مشکلی پیش نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۴ دی ۱۳۹۸
سلام من زن 55 ساله باز نشسته اموزش وپرورش ، از اذربایجان شرقی هفتاد وپنج روز پیش برایم یه حمله آمد بعد از 14 سال،الان تحت درمان با امپول سینووکس هستم ،با نظر به اکثر سایتها مشاهده کردم که این بیماران بایست شاد باشند وبا آنها خوب وعاطفی برخوردکنند در صورتی که در منژل ما از این احوالات خبری نیست ،خودم هم اکثراخسته ام وبه سختی کارهامو انجام میدم فقط هفته ای دو سه روز بیرون از خونه در مسجد واموزشگاه تو کار معنویات هستم به نظر تون چکار کنم از این میترسم که مبادا یه روزی رمین گیر نشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
سلام
می خواستم بدونم واسه کسی که ام اس داره ، مصرف مشروبات الکلی و سیگار بیشتر از افراد دیگر ضرر دارد یا نه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
سلام من شوهرم تازه درگیربیماری ام اس شده ۴ تا پلاک در مغز و دوتا پلاک درگردن داره که غیر فعال هستن این خطرناک هست یا نه من خیلی نگرانش هستم
Iran (Islamic Republic of)
م.ع
۱۶:۵۴ ۰۹ دی ۱۳۹۷
سلام.یه سوال داشتم . خانمی 44 ساله هستم که سال 1370 مبتلا به ام.اس شدم. ام.اس من عود کننده فروکش کننده است تا سال 96 التهاب و پلاکها در مغزم بود ولی ار شال 96 به بعد التهاب در نخاع دیده شد که یاتزریق چند امپول دگزامتازون فعلا مشکلم حل شد ایا اگر اقدام به شرکت در کنکور کنم با توجه به استرس وخستگی ناسی از درس خواندن احتمال عود بیماری هست. البته من سال 77 لیسانس شیمی گرفتم ولی فکر میکنم الان چون 27 سال از بیماریم میگذره باید دیگر به خودم سخت نگیرم ایاا درست فکر میکنم وبیشتر باید استراحت کنم تا بیماری عود نکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۲:۰۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
باعرض سلام ببخشید ماردم یک سال ونیم پیش ابتدا پاچند روز پادرد شدیدی شد وبعد کلا فلج شد بعد ازیک هفته راه افتاد بعد از چند ماه دوباره زمین گیر شد می تونست روی زمین بخزد ایا این علایم مربوط به ام اس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
سلام من ۴۵ سال دارم مدتی سمت راست پای اصلا تعادل ندارم ایا این یکی از نشانه ام اس هست
نا گفته نماند خواهرم الان ۱۲ سال ام اس داره کمی نگران شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
احسان شریفی‌ پور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به تعریف بیماری ام اس گفت،وی به علائم‌ این بیماری اشاره کرد و افزود،عضو‌ هیئت علمی علوم پزشکی قم با اشاره به پیشگیری از بیماری‌ ام اس‌ گفت،این متخصص مغز و اعصاب به تأثیر‌ ژنتیک‌ در ام اس اشاره کرد