کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «ناباروری» را اینجا بخوانید

سوالاتی را که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند متخصصان پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

 پاسخ سوال های شما در زمینه ناباروری زنان را شیدا جوهری متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ نازایی و عضو تیم تخصصی‌ مرکز‌ فوق‌‌تخصصی درمان نازایی‌ و سقط مکرر ابن‌سینا و بابک جوانمرد متخصص اورولوژی و استادیار علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه ناباروری مردان پاسخ دادند.

به چه زوج هایی نابارور می گویند؟

جوهری گفت: زوج هایی که یک سال اقدام به باردارشدن کرده باشند اما باردار نشوند به آنها نابارور گفته می شود.

زوج های سالمی که باردار نمی شوند؟

جوهری بیان کرد: در مواردی‌، ناباروری غیرقابل توجیه در زوج ها دیده می‌شود یعنی هر 2 زوج‌ آزمایش‌های تشخیصی و معاینات را انجام می‌دهند و نتیجه آزمایش های هیچ مشکلی را نشان نمی دهند و هر 2 سالم هستند اما همچنان زوج ها نابارور‌ هستند.

وی افزود:  30 تا 35 درصد زوج‌های نابارور‌ را ناباروری های غیرقابل توجیه تشکیل‌ می‌دهند، این افراد نیاز به درمان دارند و در موارد بسیاری با داروهای‌ موجود به درمان‌ خوب پاسخ می‌دهند و بارور‌ می‌شوند.

چرا زوج هایی که فرزند دارند نابارور می شوند؟علت ناباروری در فرزند دوم چیست؟

جوهری با اشاره به‌ زوج‌هایی که یک فرزند دارند اما برای بار دوم باردار‌ نمی‌شوند، گفت: به طور کلی زوج‌هایی که پس از یک سال اقدام برای بارداری‌، باردار‌ نمی‌شوند در زمره‌ زوج های نابارور قرار می گیرند اما این دسته از زوج های که فرزند دارند در گروه ناباروری‌‌های ثانویه‌ تقسیم‌بندی‌ می‌شوند و باید بررسی‌ها برای آنها انجام شود.

وی با اشاره به برخی علل ناباروری ثانویه ادامه داد: سزارین، عفونت‌هایی که ممکن است موجب بسته شدن لوله‌ها شود، میزان تخمک‌گذاری‌ و کیفیت اسپرم‌ در ناباروری‌ این افراد‌ مؤثر است‌.

 افزایش سن چه تاثیر بر باوری خانم ها دارد؟

این متخصص زنان و زایمان‌ با بیان اینکه افزایش‌ سن‌ تأثیر سوء بر باروری‌ می‌گذارد‌، گفت: افزایش سن یکی از علل‌ ناباروری‌ محسوب می‌شود.

جوهری‌ با بیان اینکه خانم‌هایی که در سنین‌ بالا‌ اقدام به باردار‌ شدن می‌کنند باید تحت نظر‌ قرار بگیرند‌ و هر چه سریع‌تر درمان برای اقدام به باردار‌ شدن را آغاز کنند، گفت: سن یکی از شاخصه‌های مهم محسوب می‌شود .

وی افزود: تا 30سالگی بهترین سن برای بارداری محسوب می شود و پس از آن تا 40 سالگی قدرت باروری کاهش پیدا می کندو در نهایت انتظار داریم در 45 سالگی قدرت بارداری از بین برود.

تیروئید چه تاثیری برباروی دارد؟

جوهری با اشاراهبه موضوع تیروئید و ناباروری عنوان کرد: تیروئید یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بر باروری است همچنین بر عادات ماهانه تاثیرگذار است و موجب سقط در دروان بارداری می شود.

ناباروری در سن 40 سالگی پس از سه سال درمان

وی افزود: خانمی‌ که 40 سال سن دارد و پس از 3 سال هنوز باردار‌ نشده‌ استباید هر چه سریعتر به متخصص مراجعه کند تا زمانرااز دست ندهد در این خانم با روش‌های تشخیصی‌ علت ناباروری‌ باید مشخص شود همچنین روش‌های کمک‌ باروری‌ برای این افراد بسیار مؤثر است.

آیا امکان انسداد مجدد لوله های رحم پس از جراحی وجود دارد؟

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پس از جراحی انسداد لوله‌های رحم امکان چسبندگی‌ مجدد وجود دارد؟ گفت: این فرد به دلیل اینکه عمل جراحی انجام داده اند خطر چسبندگی‌ لوله‌ها وجود دارد همچنین عفونت‌های زنانه‌ به خصوص‌ عفونت‌های لگنی و آندومتریوز‌ از عوامل‌ چسبندگی‌ لوله‌ها محسوب می‌شود.

 حاملگی پوچ

جوهری با اشاره به حاملگی‌ پوچ‌، عنوان کرد: کسی که چهار بار حاملگی‌ پوچ داشته باید از نظر کروموزومی‌ فاکتورهای‌ انعقادی خون مورد بررسی قرار گیرد و عکس رنگی‌ از رحم‌ او گرفته شود.

پرولاکتین بالا چه ارتباطی باناباروری دارد؟

این فلوشیپ نازایی با بیان اینکه‌ پرولاکتین‌ بالا یکی از دلایل ناباروری‌ است، تصریح کرد: برای کسانی که پرولاکتین‌ بالایی دارند باید بررسی‌ها کامل انجام شود و درمان‌های لازم انجام شود.

آیا عفونت ها موجب ناباروری می شود؟

وی به تأثیر منفی‌ عفونت‌ و باروری‌ اشاره کرد و گفت: عفونت‌های زنانه‌ بر کاهش میزان باروری تأثیر‌ زیادی دارد و حتی موجب چسبندگی‌ لوله های رحم می‌شود به خصوص اگر عفونت‌ها در ناحیه لگن برو‌ز‌ کنند این احتمال‌ افزایش پیدا می‌کند.

جوهری افزود: همچنین اگر عفونت در زمان اقدام به بارداری‌ وجود داشته باشد، می‌تواند مانع از ورود اسپرم به رحم شود، افزون بر این می تواند دیواره‌ رحم را برای لانه‌گزینی‌ نامناسب کند.

 مصرف فلوکستین طولانی مدت چه عوارض دارد؟

جوهری در پاسخ به این سؤال که آیا مصرف فلو‌کستین در طولانی مدت عوارض دارد، گفت: فلوکستین‌ باعث ناباروری‌ نمی‌شود و بر باروری فرد تأثیر منفی نمی‌گذارد.

ارتباط عادت ماهانه نامنظم با ناباروی چیست؟

این متخصص‌ زنان و زایمان‌ با اشاره به ناباروری‌ در خانم‌هایی که عادت ماهانه‌ نامنظم‌ دارند، گفت: عادت ماهانه منظم یکی از فاکتورهای پیش آگاهی‌ دهنده باروری‌ است و در صورتی‌ که عادت ماهانه نامنظم‌ باشد شانس باروری‌ کاهش پیدا می‌کند.

 بارداری با وجود رحم دوشاخ چگونه است؟

جوهری در پاسخ به سؤالی مبنی بر بارداری در افراد با رحم دو شاخ‌، گفت: در این افراد به کمک عکس رنگی و لاپاراسکوپی‌ دو شاخ‌ بودن رحم تشخیص داده می‌شود، در این خانم ها در دوران بارداری می‌توان با دوخت دهانه رحم از سقط‌ جلوگیری کرد زیرا‌ در خانم‌هایی که رحم دو شاخ دارند‌ احتمال سقط‌ بیشتر‌ است.

 مراقبت های بارداری در خانمی با رحم دوشاخ در پنج ماهگی چگونه است؟

وی با اشاره به اقدامات لازم در خانمی که رحم دو شاخ دارد و پنج ماهه باردار است، گفت: این خانم چون سه ماهه اول بارداری را پشت سر گذاشته است، دیگر مراقبت‌های خاصی نیاز ندارد و مانند خانم‌های عادی مراقبت‌های معمولی بارداری را انجام دهد.

روش های کمک بارداری ناموفق

خانم هایی که چند بار از روش های کمک بارداری مانندIVF یا IUI استفاده کرده  اما باردار نشده اند نیاز به بررسی های تخصصی و آزمایش های متعددی دارند که به همین منظور باید به متخصص مراجعه کنند.

 واریکوسل چه تاثیری در ناباروری دارد؟

بابک جوانمرد‌ اورولوژیست‌ و استادیار‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی‌ در پاسخ به این سؤال که واریکوسل‌ چه تأثیری بر ناباروری مردان می‌گذارد، گفت: واریسی‌ شدن سیاهرگ‌ طناب بیضه‌ بیماری‌ای است که از دوران نوجوانی آغاز می‌شود و می‌تواند بر روی باروری‌ مردان تأثیر منفی بگذارد.

وی با بیان اینکه واریکوسل‌ شیوع 25 درصدی در آقایان دارد، گفت: بیشتر واریکوسل‌ها یک طرفه هستند و در بیضه‌ سمت چپ دیده می‌شود زیرا وریدهای‌ این بیضه‌ با زاویه 90 درجه به کلیه چپ تخلیه‌ می‌شوند و همین موضوع در موار‌دی موجب واریسی‌ شدن عروق بیضه‌ می‌شوند که در نتیجه واریکوسل‌ در فرد بروز می‌کند، همچنین نقص مادرزادی‌ دریچه‌های بیضوی‌ یکی دیگر از علل بروز واریکوسل‌ است.

واریکوسل  چه عوارضی به دنبال دارد؟

 جوانمرد‌ با بیان اینکه واریکوسل‌ در اسپرم‌سازی تأثیر منفی گذاشته و موجب ناباروری‌ می‌شود، عنوان کرد: واریکوسل‌ موجب برهم زدن تعادل هورمون‌های مردانه‌ و افزایش‌ دما در بیضه‌ها می‌شود، همچنین در سنین قبل از بلوغ‌ از رشد بیضه‌ها جلوگیری می‌کند و  در مردان لاغر و قد بلند بیشتر دیده‌ می‌شود.

 درمان واریکوسل چیست؟

جوانمرد‌ در پاسخ به این سؤال‌ که واریکوسل‌ چگونه درمان می‌شود، گفت: در صورتی که این عارضه‌ روی کیفیت اسپرم‌ها تأثیری نداشته باشد، نیازی به درمان ندارد اما در مواردی که موجب‌ ناباروری‌ می‌شود باید  اقدامات مداخله‌گرانه انجام شود.

وی افزود: واریکوسل‌ یک بیماری‌ پیش‌ رونده است و روز به روز بدتر‌ می‌شود به همین دلیل در موارد زیادی موجب ناباروری‌ می‌شود اگر قبل از ازدوا‌ج سایز بیضه‌ها در حال کوچک‌ شدن باشد‌ یا حرکت اسپرم‌ها کند باشد‌ واریکوسل‌ را می‌توان درمان کرد.

جوانمرد به روش‌های درمان واریکوسل‌ اشاره کرد و گفت: لاپاراسکوپی‌ یکی از روش های درمان واریکوسل است، روش‌های باز جراحی با میکروسکوپ‌ بهترین روش درمان واریکوسل‌ محسوب می‌شوند و بهترین زمان پاسخگویی‌ برای باردار شدن یک تا 3 ماه بعد از جراحی است.

درمان واریکوسل قبل یابعد از ازدواج؟

این متخصص اورولوژی‌ در پاسخ به این سؤال‌ که اگر فردی‌ که مجرد‌ است،  آیا باید با واریکوسل‌ قبل از ازدواج درمان شود؟ گفت: به دلیل اینکه این بیماری پیش رونده است و در آقایان مجرد‌ که مبتلا به واریکوسل‌ هستند آزمایش اسپرم و آنالیز‌ آن را انجام می‌دهند تا تعداد اسپرم‌ها، حرکت اسپرم‌ها و شکل‌ این سلول‌ها را بررسی کنند در صورتی که حرکت اسپرم‌ها کند یا شکل آنها تغییر کرده یا سایز‌ بیضه‌ها در حال کوچک شدن‌ باشد‌ باید اقدام به درمان واریکوسل‌ کرد.

 آزو اسپرم یا اسپرم صفر

جوانمرد با اشاره به آز‌و اسپرم یا اسپرم صفر، گفت: آزو‌ اسپرم در 2 نوع انسدادی و غیرانسدادی‌ تقسیم‌ بندی می‌شوند در آزو‌ اسپرم انسدادی علل مادرزادی‌ یا وجود کیست‌ می‌تواند دخیل باشد که با سونوگرافی‌ این عارضه‌ تشخیص‌ داده می‌شود و مجاری مسدود را باز می‌کند و این افراد 50 تا 70 درصد به درمان پاسخگو‌ هستند.

آیا آزواسپرم با سلول های بنیادی درمان می شود؟

وی در پاسخ به این سؤال که آیا درمان آزو‌اسپرم با سلول‌های بنیادی امکان پذیر است؟، گفت: این موضوع در حد یک مطالعه است و روش‌ درمانی در این زمینه‌ برای همه افراد‌ وجود ندارد.

 مشکل اسپرم ها در افرادی که کودکی جراحی کرده اند

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فردی‌ در کودکی‌ جراحی انجام داده‌ و دچار مشکل در حرکت اسپرم‌ها یا آزو‌اسپرم شده است، گفت: بسیاری از جراحی‌ها در دوران کودکی در ناحیه‌ بیضه‌ انسداد یک طرفه‌ ایجاد می‌کنند که با باز کردن انسداد مشکل این افراد حل می‌شود.

درمان اختلال ژنتیکی تولید اسپرم چیست؟

وی با اشاره به آقایانی‌ که اختلال ژنتیکی در تولید‌ اسپرم دارند، گفت: در این افراد با بیوپسی اسپرم‌ را برمی‌دارند و با روش‌های لقاح‌ مصنوعی امکان‌ بارداری در همسر‌ وجود دارد‌.

 راه های تقویت اسپرم سازی را بگویید؟

جوانمرد در پاسخ به سؤالی مبنی بر راه‌های تقویت‌ اسپرم‌سازی‌ گفت: پرهیز از آلودگی هوا، آلودگی شغلی‌، تغییرات دمایی‌ بر اسپرم‌سازی تأثیر‌ می‌گذارد همچنین سیگار‌ کشیدن بر تعداد اسپرم‌ها تأثیر منفی می‌گذارند .

 رژیم غذایی برای تقویت اسپرم ها

وی با اشاره به رژیم‌ غذایی‌ برای تقویت‌ اسپرم‌‌‌ها، گفت: مصرف سبزیجات‌ حاوی آنتی‌ اکسیدان‌، شستشوی‌ بیضه با آب سرد‌ت و مصرف‌ برخی داروها‌، مصرف ویتامین E ، بیو‌تن و کیوتن‌ موجب تحرک‌ اسپرم‌‌سازی‌ و افزایش حرکت‌ آنها می‌شود.

شکست درمان 4 ساله تقویت اسپرم

جوانمرد‌ در پاسخ به سؤال فردی که 4 سال‌ داروهای تقویتی‌ اسپرم مصرف می‌کرده اما هنوز مشکل ناباروری‌ دارد، گفت: این فرد باید به متخصص مراجعه‌ کند و از روش‌های کمک باروری‌ استفاده کند‌.

بهترین زمان درمان بیضه نهفته چیست؟

این متخصص اورولوژی‌ با اشاره به مشکل‌ بیضه‌ نهفته‌ یا نزول‌ نکرده‌، گفت: این مشکل در نوزادان نارس‌ شیوع یک درصدی‌ دارد‌ و در نوزادان معمولی‌ شیوع  3 درصدی‌ و بهتری زمان درمان آن 6 تا یک سالگی‌ است و باید در معاینات‌ بدون تولد‌ این موضوع مورد بررسی  قرار گیرد تا از ناباروری  و سرطان بیضه‌ پیشگیری شود.

 درمان افرادی که بدنشان قادر به تولید اسپرم نیست؟

جوانمرد در پاسخ به این راه کار برای فرزنددار شدن افرادی که بدنشان قادر به تولید اسپرم‌ نیست، گفت: درمانی برای این افراد وجود ندارد و باید‌ به سراغ‌ فرزندخواندگی‌ بروند.

انتهای پیام/

کلینیک آنلاین در زمینه ناباروری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۳:۱۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
سلام من از خانم خدابیامرزم بچه داشتم که بر اثر سانحه تصادف شدیدا آسیب دیدم اکنون با خانمی حدود 46سال می خواهیم بچه دار شویم آزمایش نشان داد که حرکت تعداد اسپرم های من خیلی خیلی کم شده برای بچه دار شدن باید چکار کنیم
باتشکر شرمنده که مزاحم شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۶
با سلام مشکل پرولاکتینم حل شده.اما یک ساله به نتیجه نرسیدم. یعنی من جزء نابارورها هستم؟من و همسرم هیچ مشکلی نداریم
-
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۶
درمورد کودکان بیماران ارولوژِی .... توضیح بدهید ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۶
واقعا این کار شما که پاسخ مشکلات مردم رو از متخضین می پرسید بسیار قابل تقدیر است. سپاس فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۶
واقعا این کار شما که پاسخ مشکلات مردم رو از متخضین می پرسید بسیار قابل تقدیر است. سپاس فراوان
آخرین اخبار