دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران:

مقبره شمس تبریزی ثبت جهانی شود

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت:تلاش ها برای ثبت جهانی مقبره شمس تبریزی در خوی ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛سعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران  در همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی با بیان اینکه تاکنون ۳۱ عارف، ادیب، شاعر و دانشمند ایرانی در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند اظهارداشت: محتوای فرهنگ غنی ایرانی باید در قالب فرهنگ اسلامی و ایرانی آموزش داده شده و برای آشنایی نسل جوان با این مفاخر ارزشمند تلاش کرد.

سعدالله نصیری قیداری با بیان این‌که شمس به عنوان میراث معنوی ایرانیان این قابلیت را دارد که در سطح جهانی مطرح شود افزود: با وجود ثبت مشاهیر در یونسکو سعی داریم آرامگاه شمس را نیز ثبت جهانی کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه در تلاش هستیم نام عارف مشهور ایرانی شیخ شهاب الدین سهروردی را نیز در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو به ثبت برسانیم افزود: با نهایی شدن این امر، مراسم ویژه‌ای در این خصوص در سهرورد زنجان برگزار می‌شود.

نصیری قیداری با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه محتوای لازم برای این مشاهیر تولید نمی‌شود و ما در این خصوص مشکلات زیادی داریم گفت:عملکرد در حوزه شناساندن مشاهیر به جوانان به اندازه‌ای ضعیف بوده که نسل جوان هیچ شناختی از این مشاهیر ندارد.

وی با تاکید بر اینکه محققان باید دانش لازم در رابطه با فرهنگ را به لایه‌های مختلف جامعه منتقل کنند، گفت: انتقال ندادن فرهنگ ایرانی و اسلامی به نسل جوان عاملی مهم برای غرب زدگی جوانان است چرا که قشر جوان در فقدان دانش لازم برای شناختن فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی به فرهنگ غربی روی خواهند آورد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه مفاهیم غربی را به خورد فرزندان مان می‌دهند اظهار داشت: باید اساتید سعی شود برای شمس و مولاناو سایر مفاخرمان محتوا تولید شود تا جهانیان از میراث فرهنگی و ادبیات ایران زمین برخوردار شوند.

انتهای پیام/م

۳۱ عارف، ادیب، شاعر و دانشمند ایرانی در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.