شیخ‌ زین‌الدین مطرح کرد؛

اختصاص ۲ درصد از بودجه وزارت علوم برای توسعه پارک‌های علم و فناوری

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌ معاونت علمی از اختصاص 2 درصد از بودجه وزارت علوم برای توسعه پارک‌های علم و فناوری خبر داد.

اختصاص ۲ درصد از بودجه وزارت علوم برای توسعه پارک‌های علم و فناوری/ ضرورت داشتن برنامه تجاری‌سازی در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود شیخ‌ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌ معاونت علمی و فناوری رئیس‌ جمهور در بیست و ششمین نشست رؤسای‌ پارک‌های علم و فناوری که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است با اشاره به اینکه شبکه نوآوری کشور‌ بسیار تأثیرگذار‌ است، اظهار کرد: با حداقل اعتبارات اتفاقات‌ بسیار خوبی در حوزه فناوری کشور افتاده است. در حال حاضر 2 درصد از بودجه وزارت علوم برای پارک‌های علم و فناوری است اما می‌شود با منابع محدود تغییراتی ایجاد کرد.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌ معاونت علمی و فناوری رئیس‌ جمهور، تصریح کرد: یکی از فعالیت‌هایی که دولت‌ها باید انجام دهند بازی بدون توپ است و این برای دولت‌ها بسیار مهم است اما متأسفانه به آن کمتر توجه می‌کنند. پارک‌های علم و فناوری یکی از مصادیق بازی بدون توپ‌ دولت‌ها هستند.

وی در خصوص ضرورت بازی بدون توپ دولت ها، اظهار کرد: در حال حاضر این جزو یکی از ضرورت‌هاست بر اساس یک آمایش‌ نظری‌ متوجه شدیم که تعداد پارک‌های علم و فناوری زیاد است. ضرورت‌های محیطی این را ایجاد کرد که بستر‌ها بر اساس اقتصاد دانش بنیان تشکیل شدند. اگر پارک‌های علم و فناوری نقش خود را به خوبی بازی کنند و با تمام قوا به این موضوع توجه کنند بسیار موفق می‌شوند.

راه اندازی پژوهشگاه‌های پترو‌شیمی با کمترین هزینه در کشور

شیخ زین‌الدین، خاطرنشان کرد: کاری که ما انجام داده‌ایم این است که در همه جا با هزینه  بسیار زیاد پژوهشگاه‌های پترو‌شیمی راه انداخته‌ایم در صورتی که این کار اشتباه است، می‌بینیم که در کنار همان پالا‌یشگاه  پترو‌شیمی یک جوان فارغ‌التحصیل فناور‌ توانسته با مقدار بودجه‌ای کم کاری فناورانه‌ انجام دهد.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌ معاونت علمی و فناوری رئیس‌ جمهور، تصریح کرد: اقتصاد کشور ما در حال پیش رفتن به سمت اقتصاد استارت‌ آپ است و این بسیار خوب است که هفته‌ای 10 درصد در این قسمت رشد و فعالیت وجود دارد و سهام این استارت‌ آپ‌ها به سرعت رشد می‌کنند.

وی با توجه به ضرورت داشتن‌ برنامه‌ای تجاری‌سازی اظهار کرد: تجار‌ی‌سازی‌ موضوعی‌ است که باید به آن بسیار توجه شود یعنی باید برای شرکت‌ها بازاریابی‌ کنیم. به دلیل اینکه عمده فعالیت‌های دولتی‌ در شرکت‌های دانش بنیان است باید این فعالیت‌ها را به بخش خصوصی نیز وارد کنیم.

شیخ‌ زین‌الدین‌ در خصوص اقدامات معاونت علمی و فناوری رئیس‌ جمهور، گفت: عمده درخواست‌هایی‌ که از معاونت می‌شود در زیرساخت‌های فیزیکی است. ما باید مقداری از این درخواست‌ها را تعدیل‌ می‌کردیم‌. حمایتی که بین سال‌های 87 تا 92 شده بود بسیار کم بود اما در سه سال گذشته مراکز رشد به سرعت افزایش یافته‌اند.

وی ادامه داد: با قراردادهایی‌ که بین معاونت‌ و وزارت علوم بسته شد‌ و توسط کارگروه‌ها مراکز نوآوری‌ با ساختارهای‌ عالی تشکیل شدند‌.

عزم جدی کشور در حوزه اقتصاد دانش‌ بنیان

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌ معاونت علمی و فناوری رئیس‌ جمهور، تصریح کرد: بین معاونت علمی و فناوری رئیس‌ جمهور و سازمان ملی استاندارد توافقاتی‌ انجام شد به دلیل اینکه مسئله‌ استاندارد‌ یکی از مصوبات‌ مهم شورا در خصوص شرکت‌های دانش بنیان بود که خوشبختانه‌ مصوبه این موضوع‌ تدوین شده و منتظر ابلاغیه‌ است.

شیخ‌ زین‌الدین‌ با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری رئیس‌ جمهور و وزارت علوم هماهنگی بسیاری با یکدیگر دارند، اظهار کرد: قصد داریم در این دوره با منابع محدود زمینه ورود شرکت‌ها را‌ بیشتر از قبل‌ به بازار داشته باشیم‌، لازمه توجه فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران‌ را می‌طلبد‌ که مصادیق را ببینند برای مثال در حوزه دارویی بیوتکنولوژی‌ ما جزو یکی از برترین‌ صادرکنندگان‌ هستیم و امید داریم که این راه در دیگر حوزه‌ها نیز ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در شورای رقابت‌ بین سازمان تاکسیرانی‌ و 2 برنامه استارت‌آپی که در حوزه حمل و نقل فعالیت می‌کنند اختلافی‌ به وجود آمد که خوشبختانه شورای رقابت‌ به نفع این 2 استارت‌ آپ رأی داد این عزم جدی کشور در حوزه اقتصاد دانش‌ بنیان  را نشان می‌دهد.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌ معاونت علمی و فناوری رئیس‌ جمهور با اشاره به اینکه در پیشبرد اقتصاد دانش بنیان به شرکت‌های بزرگ و مطرح نیاز است، تصریح کرد: این شرکت‌های بزرگ وقتی محصولی تولید می‌کنند به این معناست که حرفی برای گفتن دارند، در حوزه بیوتکنولوژی‌ توانستیم  شرکت‌هایی را‌ به وجود بیاوریم که محصولاتشان‌ صادر می‌شود اگر در حال حاضر یک شرکت صادرکننده‌ با یک شتاب‌دهنده کار می‌کند باید این شرکت بتواند در کنار خود چندین شرکت دیگر را نیز به وجود آورد که باعث افزایش‌ محصولاتش‌ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار